"Při navrhování lodí se většinou opírám o nějakou ústřední myšlenku, něco, co by se stalo základem celého příběhu," říká americký architekt Joe Farcus, který žije a tvoří na Floridě.
"Na této lodi se měla každá společenská místnost nést ve stylu určité země v Evropské unii. Myslím, že nakonec to vyšlo tak, že na lodi bylo stejně sálů, jako je států Evropské unie," vypráví a ukazuje záplavy fotografií luxusního interiéru vyzdobeného křiklavými neony a jasnými barvami.
Centrální atrium se tak podle něj neslo ve stylu belgické secese na počest země, jejíž metropole je centrem evropských úřadů. Při navrhování hudebního salonku, ve kterém si pasažéři mohli vychutnat hru na klavír, se zase inspiroval Maďarskem, protože právě odtamtud přišli do Ameriky Farcusovi předkové.
Evropské společenství ale podle něj měl na mysli i šéf firmy Costa Cruises, která obří plavidlo vlastní. Když Pier Luigi Foschi loď v červenci 2006 křtil, schválně pro ni vybral jméno Concordia, tedy latinský výraz pro harmonii. "Se jménem Costa Concordia přišel pan Foschi, který tím chtěl vyjádřit mírumilovné soužití mnoha různých kultur," vysvětluje americký architekt.
"Když si vzpomenu, co je s ní teď, je mi hrozně smutno," říká sedmašedesátiletý designér, který pro společnost Carnival Corp, vlastníka Costa Cruises, navrhl během své kariéry desítky lodí. Obří výletní plavidla podle něj nyní budou pod drobnohledem úřadů. "Všechno, co plave, může se i potopit," komentuje to Farcus.
16. ledna 2012 |