Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Největších novin v Turecku se zmocnil stát, chce umlčet Erdoganova soka

  19:37aktualizováno  19:37
Turecký soud dosadil do vedení nejčtenějšího deníku Zaman státní pověřence. Podle redaktorů tím definitivně skončila svoboda tisku. Noviny napojené na umírněného islámského klerika Fetullaha Gülena nešetřily kritikou na adresu prezidenta Erdogana. Ten je přesvědčený, že média ovládli teroristé.

Protest proti nasazený nucených správců do vedení tureckého deníku Zaman (4. března 2016) | foto: AP

Ankarský soud v pátek odpoledne rozhodl, že kontrolu nad tureckým deníkem Zaman i jeho anglickojazyčnou mutací Today’s Zaman přebírají správci pověření státem. Rozhodnutí padlo bez jakéhokoli oficiálního vysvětlení, uvedla britská BBC.

Nežádoucí č. 1

Fethullah Gülen žije ve Spojených státech. Jeho rodné Turecko na něj vydalo zatykač, pozavíralo i řadu Gülenových stoupenců.

Umírněný islámský klerik Fetullah Gülen inspiruje miliony lidí.

Erdoganova vláda je zatýka za terorismus, prý plánují převrat (více zde).

„Procházíme nepochmurnějšími a nejtemnějšími dny v oblasti svobody tisku, která je hlavním měřítkem demokracie a právního státu,“ píše na svém webu redakce deníku Today’s Zaman.

Turecká verze deníku podle serveru Medyatavava vychází v šestisettisícovém nákladu a v trafikách prakticky nemá konkurenci. Další významné deníky Hürriyet, Posta a Sabah mají čtenost zhruba poloviční. Stát tedy přebírá kontrolu nad zdaleka nejvlivnějším tištěným médiem v zemi. Policie už v minulosti krátce zatkla jeho šéfredaktora Ekrema Dumanlıho.

Chtějí mě svrhnout, hájí Erdogan zatýkání novinářů

Kromě významného vlivu na tureckou společnost vládu populární noviny zajímají i z dalšího důvodu. Redakce je napojená na zámožného klerika Fetullaha Gülena, jehož umírněné pojetí islámu inspiruje miliony muslimů po celém světě (více se o něm dočtete zde).

Třiasedmdesátiletý miliardář dožívá v americké Pensylvánii, kam se uchýlil koncem devadesátých let. V Turecku však čelí obvinění z přípravy státního převratu a jeho stoupence prezident Recep Tayyip Erdogan považuje za teroristy, kteří ho chtějí svrhnout.

Kvůli kontaktům na Gülena se v minulosti zatýkalo hned v několika tureckých televizních stanicích a novinách, obvinění z terorismu si vedle Ekrema Dumanlıho předloni vyslechl třeba také Hidayet Karaca, ředitel televize Samanyolu. Další média se vláda snaží umlčet technickými prostředky. Přikazuje satelitním operátorům, aby je stáhli z programové nabídky (více se dočtete zde).

Fotogalerie

Vláda prý vyhrožuje i čtenářům

Redaktoři nejčtenějšího listu v Turecku uvádí, že pátečním krokem vrcholí dlouhodobý tlak na zaměstnance i čtenáře.

Vládní úřady prý novinářům odmítaly udělovat akreditace, pravidelně do vydavatelství posílaly finanční auditory, odrazovaly inzerenty a po telefonu vyhrožovaly novinářům i lidem, kteří si deník kupují.

„Vstoupili jsme do poslední fáze tlaku na ty, kteří dosud vydrželi psát nezávisle. Novináři teď častěji než své redakce navštěvují soudní síně. Velká část žurnalistů, kteří skončili ve vazbě a neustále čelí dalším a dalším žalobám, je stále ve vězení,“ napsala redakce deníku. Nucení správci už podle ní navíc už několik kriticky píšících novin a televizí dovedli ke krachu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.