Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pěšky, vlakem, po vodě. Běženci si poradí i s bezpečnostním kódem

  20:00aktualizováno  20:00
Migranti v Calais se nezastaví před ničím. Sen o novém životě v Anglii dovedl běžence tisíce kilometrů od domova. Cíl už mají na dohled, s neobvyklou vynalézavostí si proto poradí s nejednou překážkou. Redakce iDNES.cz zmapovala některé triky, se kterými se policisté a řidiči kamionů setkali.

V oblasti kolem Calais pobývá kolem 4 000 migrantů a o přechod do Británie se každý den pokoušejí odhadem stovky z nich (3. srpna 2015) | foto: AP

„Ti lidé jsou geniální. Najdou jakoukoli cestu, jak se do téhle země dostat. Úřady musí být vždy krok před nimi,“ hodnotil minulý měsíc britský poslanec Philip Davies vynalézavost běženců, kteří se každý den snaží dostat z francouzského Calais do jižní Anglie.

Bulvární deník The Sun tehdy Britům ukázal nový trik, díky němuž projely železničním tunelem desítky černých pasažérů. Běženci využili chaosu na terminálu a zastavené dopravy. Zatímco stovky jejich agresivnějších souputníků zaměstnávaly pořádkovou policii, ukryli se v prostoru nádraží a vyčkali do noci, kdy se do Anglie vracely prázdné vlaky.

Na vagony, které po uzavření terminálu už nikdo příliš nestřežil, pak migranti naskákali bez větších potíží. Neotřelou strategii jeden z pracovníků železnice natočil na video, poslal do médií a další podobné cesty tak značně zkomplikoval - teď už s nimi Eurotunel počítá. Běženci však pro vysněný nový život v Anglii udělají všechno. S novými triky se policie, celníci a řidiči kamionů setkávají ve vlacích i na vlnách lamanšského průlivu.

Migranti v severofrancouzském Calais (23. června 2015)
Migranti v severofrancouzském Calais (23. června 2015)

Běženci se vtěsnají i nad kabinu, jiní vyhodí náklad

Na přelomu července a srpna zažili nepříjemné chvíle řidiči kamionů, kteří časně ráno najížděli do vlaků. „Rozhoukala se siréna a pracovníci tunelu začali volat, ať všichni okamžitě zalezou do aut a zavřou se. Pak se tam začaly míhat desítky postav. Během chvilky byl obklopený celý jejich kamion, kamion před nimi i ten za nimi,“ vylíčil tehdy iDNES.cz český dispečer Petr nápor migrantů, kterému museli čelit jeho kolegové (více čtěte zde).

Uprchlická krize

Eurotunel tehdy braly útokem až dva tisíce odhodlaných běženců denně. Terminál od té doby střeží stovky policistů navíc, podle Petra se tam pohybují i vojáci. „Běženci už nejsou téměř vidět, dvě naše auta dnes projela úplně v klidu. Je tam trošku fronta a trvalo nějaké tři hodiny, než řidiči najeli. To ale není nic hrozného, může to být přetížením nebo nehodou vlaku,“ popsal dispečer v úterý aktuální situaci před tunelem.

Posílené hlídky a nový plot, na který milionovou částkou přispěl i Londýn, nápor migrantů výrazně zredukoval. Policisté každý den překazí necelých 200 pokusů o proniknutí mezi vlaky. Běženci se teď místo přímého útoku soustředí na to, jak se v kamionu důmyslně schovat, aby unikli pozornosti pátračů.

„Někteří dokážou vlézt do rezervy nebo do takzvaného paletového koše. Ta auta mají zespodu odkládací prostor pro nadbytečné palety, tak palety vyhází a vlezou do něj,“ popisuje dispečer Petr místa, kde kamioňáci běžence nacházejí.

Některé pokusy jsou podle něj až nepochopitelné, migranti se schovávají třeba za takzvaným šíbrem. Krčí se tak přímo nad hlavami řidičů, kteří je slyší dupat. Fotografové zpravodajských agentur zachytili i běžence omotané pod podvozkem kolem nápravy.

„Pokud je auto lowdeckové, takzvaný meganávěs, paletové koše nemá. Pak dokážou vlézt pouze do rezervy,“ pokračuje Petr. Ve vozidlech s nízkým podvozkem se podle něj vozí třeba zboží pro automobilky. Omezená možnost ukrýt se v kamionu zvenku pak migranty nutí zkusit štěstí přímo uvnitř návěsu.

„V nákladovém prostoru najdou takzvané gitterboxy, do kterých se dá vlézt,“ popisuje dispečer české spediční společnosti. Někteří běženci podle něj dokonce neváhají vyházet z kovových přepravních klecí část nákladu, aby se do nich lépe vešli. „Nechají otevřené dveře, vyhážou obsah gitterboxu a zalezou do něj, protože v něm nejsou vidět,“ říká Petr.

Podívejte se, jak migranti na jaře před přístavem zastavovali kamiony:

Na trajekt v klidu s převaděčem, pak potají přestoupit

Když reportér iDNES.cz v polovině června vyrazil v kabině kamionu do calaiského přístavu, okupovaly dálniční přivaděč davy běženců a snažily se projíždějící vozy zastavit házením kamenů či dopravních zátarasů. Nutno podotknout, že scény zachycené na archivním videu se už před přístavem neodehrávají. I tady plány migrantů během léta zastavily francouzské ploty.

Řidičům se samozřejmě ulevilo, spousta věcí ovšem zůstává při starém. Drtivá většina dálničních odpočívadel a odstavných parkovišť v širokém okolí Calais je mimo provoz, mezi zbylými se rozprostřeli migranti a číhají na vhodnou příležitost, kdy se do auta schovat. Běženci mají dokonce vytyčené své „rajony“. Pokud například Syřan vnikne na parkoviště, kde už čekají Afghánci, neváhají ho vyhnat třeba pepřovým sprejem, řekl iDNES.cz jeden z obyvatel uprchlického tábora zvaného Džungle (reportáž z tábora najdete zde).

Fotogalerie

Řidičům, kteří provezou nelegální migranty až do britského přístavu Dover, hrozí od celníků vysoká pokuta - tři tisíce liber za každého běžence, v přepočtu přes sto tisíc korun.

Pokud migranta policie z kamionu vytáhne ještě ve Francii, řidič nic platit nemusí. Dva na sobě nezávislé zdroje z oblasti kamionové dopravy iDNES.cz sdělily, že se tato pravidla naučily skvěle využívat pašerácké gangy.

Trik spočívá v tom, že běženci zaplatí některému z řidičů, aby je odvezl do útrob trajektu mířícího před lamanšský průliv. Mají díky tomu čas důkladně se ve vozidle ukrýt. Když trajekt vypluje, migranti původní kamion opustí a schovají se do jiného. Případnou pokutu tak v Anglii zaplatí nicnetušící řidič, který si svůj kamion ani nemohl ohlídat - během plavby musí být vozidla prázdná, řidiči tráví čas na palubě.

Podle řidiče Martina Matouška je postup zřejmě dohodnutý i s francouzskými úředníky, kteří kamiony v přístavu kontrolují. „Přes detektory na oxid uhličitý a tlukot srdce, rentgeny a pátrací psy prostě nikdo neprojde, musí to být domluvené i na těch kontrolách. Když ti dají na auto senzory, musíš odejít pryč a stojíš někde v rohu. Oni jsou zalezlí v takové buňce a koukají na monitory,“ líčí Matoušek průběh kontroly. Výsledky prý řidičům nikdo nesděluje.

Srpnové záběry ukazují atmosféru před terminálem Eurotunelu:

Pěšky až za kanál. Nepomohou kamery ani bezpečnostní kód

Ani posílená bezpečnostní opatření v okolí Eurotunelu nezabránila tomu, aby Velkou Británii v srpnu obletěla na první pohled neuvěřitelná zpráva. Šestačtyřicetiletý súdánský běženec Abdul Rahman Harún obešel všechny vrátnice i kamerový systém, vyhnul se projíždějícím vlakům a za jedenáct hodin překonal padesátikilometrovou vzdálenost mezi Calais a britským Folkestonem. Policie ho zadržela těsně před výlezem z tunelu, psala BBC.

Francouzi ani Britové nechápali, jak se Afričanovi podařilo proniknout tak hluboko do zabezpečeného prostoru. Jak se ovšem ukázalo jen o pár dní později, bezpečnostní systémy Eurotunelu nebyly krátké jen na jednoho, ale rovnou na desítky vynalézavých migrantů.

Místní zpravodajský server KentOnline přišel s překvapivou zprávou, podle níž se běženci do tunelu pohodlně dostávali služebním vchodem. Prozkoumali totiž tlačítka na klávesnici, kde zaměstnanci vstupující do tunelu zadávají bezpečnostní kód. Metodou pokus-omyl se jim ho poté podařilo uhodnout. Podle deníku The Telegraph jich díky tomu do chráněných prostor železničního tunelu prošlo nejméně třicet. Bránu od té doby vedle klávesnice střeží i visací zámek.

Zmíněný Súdánec mimochodem skončil v jihoanglické vazební věznici a zůstane tam nejspíš nejméně do ledna, na kdy je plánováno soudní líčení. Úřady přitom dlouho nevěděly, z jakého zločinu by ho měly oficiálně obvinit. Podle agentury Reuters jim nakonec posloužil poměrně obskurní paragraf z roku 1861, kdy byla železnice teprve v plenkách. Zločin se jmenuje „zdržování lokomotivy či vagonu používajícího železnici“ a hrozí za něj až dva roky vězení.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.