Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nehodu trajektu mohl způsobit těžký náklad či výbuch, míní námořník

  13:39aktualizováno  13:39
Potopení jihokorejského trajektu s 459 lidmi na palubě mohlo zavinit sesunutí nákladu, výbuch ve strojovně nebo otevření nakládacích vrat. V rozhovoru pro iDNES.cz to uvedl bývalý kapitán Československé námořní plavby Karel Zeman.

Jaké mohou být příčiny nehody?
Tím, že tento trajekt šel ke dnu tak rychle, tak příčiny mohou být tři. Může to být sesunutí velkého nákladu, vezli například automobily. Při špatném počasí se náklad přesune k jedné straně, tím pádem se loď nakloní, nabere vodu a jde rychle ke dnu. Zadruhé to mohl být výbuch ve strojovně. Další příčinou může být to, že se kvůli špatnému počasí otevřela či vylomila příďová nebo záďová nakládací vrata.

Záchranáři hledají téměř 300 lidí

Teplota vody je tam zhruba 13 stupňů. Jak dlouho v ní cestující z trajektu mohou vydržet?
Odhaduji, že při třináctistupňové vodě určitě půl hodiny, odolnější jedinci až hodinu. Není tam ledová voda jako v severních mořích. V subtropech je sice voda teplá, ale hrozí tam žraloci a různé jiné mořské potvory, které by mohly cestující ohrožovat.

V oblasti Jižní Koreje nic takového nehrozí?
To by muselo být spíše letní období. Navíc jsou poměrně blízko pobřeží.

Jaká tam může být hloubka?
Nemám po ruce mapu, takže to z paměti nevím. Je už ale jedno, jestli je tam hloubka jeden kilometr nebo pět.

Posádka trajektu vyzvala cestující, aby si vzali záchranné vesty a naskákali ven. Je to běžný postup?
V tomto případě je to velmi dobré řešení, protože byla rádiem přivolána masivní pomoc - vrtulníky a plavidla. Jim se bude lépe trosečníky dostávat z moře, než kdyby zůstali v lodi, kde by je museli hledat.

Fotogalerie

Když jste působil jako kapitán námořní plavby, měl jste natrénovaný postup, co dělat v případě havárie?
Samozřejmě. Na obchodních lodích každý měsíc probíhá cvičný poplach. Je to opuštění lodi, protipožární poplach a také takzvaný vodní poplach, to je pro případ, kdyby do lodi prosakovala voda. Námořníci na obchodních lodích to mají nacvičené, odpracované a tam žádná panika nemůže nastat. Jakmile ale jsou na lodi pasažéři, tak to probíhá úplně jinak, protože pasažér je subjekt nevyzpytatelný a nedisciplinovaný a propadá panice okamžitě.

Jak probíhá příprava na podobné situace na lodích pro osobní přepravu?
Na takto velkých osobních lodích se koná hned po výjezdu z přístavu cvičný poplach, kde jsou cestující poučeni, co mají dělat. Každý má své místo u záchranného člunu. Ale nejsem si jist, zda při tak krátkých tratích, jako byla tato, to bylo uděláno.

Záběry potápějícího se trajektu:

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...
Masakr v Gíze. Egyptští islamisté při přestřelce zabili 55 policistů

Egyptská policie se vzpamatovává z krvavého incidentu v provincii Gíza, při kterém islamističtí radikálové zabili 55 policistů. Počet mrtvých může ještě...  celý článek

Barcelona protestuje proti uvěznění dvou separatistických lídrů a rozhodnutí...
Madrid přebere vládu nad Katalánskem. Sesadí Puigdemonta a vyhlásí volby

Španělská vláda omezí katalánskou autonomii. Sesadí tamní vládu a ve vzpurném regionu uspořádá volby, oznámil španělský premiér Mariano Rajoy. Návrh musí ještě...  celý článek

Neznámý pachatel s nožem zaútočil Mnichově, několik lidí zranil (21.10.2017)
Psychicky narušený Němec v Mnichově zaútočil nožem na lidi, osm jich zranil

Třiatřicetiletý Němec v sobotu ráno zaútočil v Mnichově nožem na lidi, osm jich zranil. Policie ho kolem poledne dopadla. Šlo o obyvatele bavorské metropole,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.