Poškození a pozůstalí

Poškození a pozůstalí - Poškození cestující a pozůstalí po obětech autobusové nehody v Nažidlech si vyslechli obžalobu řidiče. (10. listopadu 2003) | foto: David Veis, ČTK

Stav autobusu smrti neznal ani majitel

  • 18
Cestující a svědci od Nažidel už druhý den u soudu vzpomínají na okamžiky, které předcházely tragické nehodě autobusu. Zatímco pasažéři se hlavně shodují na rychlé jízdě, jednatel přepravní společnosti Milan Juršták přiznal, že ani nevěděl, jestli má autobus omezovač rychlosti.

Jednatel společnosti LSK autobusy ze Sokolova uvedl, že je šokovaný informací o odpojeném omezovači rychlosti.

"Jako provozovatele mě to šokovalo. Autobus prošel technickou kontrolou a nevím, že by někdo omezovač odpojil." Poznamenal, že by nikdy takový autobus nepustil k jízdě. Zároveň ale přiznal, že ani neví, kde autobus omezovač má.

Podle odborníků musí být české autobusy vybaveny omezovačem jízdy od roku 1991. Pracuje na principu omezení výkonu motoru zavíráním paliva, většinou při dosažení stokilometrové rychlosti. U starších typů autobusů při jízdě z kopce nezabírá.

Dlouholetý řidič neoplanů Zbyněk Zídek potvrdil, že by omezovač dokázal odpojit i šofér. "Sám jsem si jako řidič několikrát stěžoval zaměstnavateli, že ho nemá zapojený, ale nic s tím neudělal," doplnil.

Soud vyslechl mimo jiné dva svědky, kteří jeli v osobním autě místem nehody. První jel asi sto metrů za autobusem a viděl nehodu. "Viděl jsem, jak od pravého svodidla najednou létají jiskry. Pak sjel do levé strany a převrátil se do stráně," uvedl.

Druhý se potkal s autobusem na hranicích a jel asi pět minut před ním. Popsal, že u Nažidel míjel mužskou postavu. "Šla ležérně a neuhnula se. Musel jsem se vyhýbat. Napadlo mě, že řidiči za ní budou mít problémy," řekl.

Zástupci obětí jednali s jihočeským hejtmanem Janem Zahradníkem. Slíbil jim, že podpoří záměr vystavět u Nažidel pomník. K místu tragédie by měl vést ze silnice E55 odbočovací pruh. První den přelíčení zde.

Autobus řídil taxikář
V patrovém autobusu zahynulo v březnu 19 cestujících, 34 bylo těžce zraněno. Pavel Krbec je obžalovaný z obecného ohrožení a padělání veřejné listiny. Taxikář zřejmě pozměnil osvědčení o profesní způsobilosti, aby mohl řídit také autobus.

Autobus sjel pravými koly na nezpevněnou krajnici, odrazil se od svodidel a vjel do protisměru. Pak se zřítil ze svahu. Autobusem se vraceli členové karlovarského plaveckého oddílu ze zájezdu do Alp.

ČTĚTE TAKÉ:
Začalo přelíčení s řidičem autobusu smrti
Pozůstalí chtějí trestat i majitele autobusu
Řidič od Nažidel půjde před soud
Řidič neoplanu falšoval oprávnění
Pozůstalí z neoplanu chtějí peníze
Neoplany mají chyby, zjistil Der Spiegel
Řidič autobusu je na dně

,

Video