Jako první se do on-line rozhovoru zapojil ředitel základní školy, který navrhoval, jak řešit problém s drzými žáky.
"Dovolím si tvrdit, že stačí jedna změna školského zákona, a to povolit vyloučení žáka ze školy za hrubé porušení kázně. Každá škola ať si pak sama rozhodne, zda chce neukázněné žáky ve škole," napsal.
S tím Štercl, sám učitel ZŠ, souhlasí. "Je to jedna z možných cest. Musíme si ale také uvědomit, že poskytujeme základní vzdělávání. Možná alternativa je ale taková, že by měl ředitel školy skutečně možnost žáka vyloučit na omezené časové období," odpověděl předseda asociace.
odpovědi učitele jaroslava štercla najdete zde |
Štercl učí devatenáct let a s konfliktními situacemi žák versus učitel má řadu zkušeností. "Na tyto situace mohu pohlížet i z pohledu člena vedení školy a tak se tedy podílet na jejich řešení, proto si velmi dobře uvědomuji vážnost takových situací," uvedl Štercl.
Jeden čtenář upozornil, že to, jak se žáci ve škole chovají, není jen jejich chyba. Svůj díl viny mohou nést i učitelé.
"Souhlasím s vámi, že někteří učitelé skutečně svým vystupováním mohou být právě tou příčinou vzniku konfliktu. I já s tím mám z pozice člena vedení školy zkušenosti. Je potřeba na vzniklou situaci upozornit právě vedení školy," odpověděl Štercl.
Výzkum potvrdil, že se chování školáků rapidně zhoršilo
Asociaci pedagogů základního školství se podařilo získat hlasy celkem 1 098 učitelů, kteří se vyjadřují k chování žáků ve škole.
Výsledky analýzy ukázaly, že pouhých 0,75 procenta učitelů je přesvědčeno o tom, že se chování žáků zlepšilo, celých 86 procent si myslí pravý opak.
Co konkrétně učitelům vadí? První místa v žebříčku zaujímá agresivita, vulgarita a nerespektování pravidel. Ve vztahu žáka a učitele se přidává ještě neúcta k autoritě. "Ta v průzkumu vévodí, uvedli ji téměř všichni. Až na dalších místech je například šikana," doplnil Jaroslav Štercl. - čtěte Žáci nás deptají, stěžují si v průzkumu učitelé
Učitelé chtějí, aby je před žáky chránil zákon |
Učitelé si v průzkumu naopak nijak zvlášť nestěžovali na zneužívání mobilů a natáčení učitelů v trapných situacích. Mnozí pedagogové však tento druh "zábavy" zařadili pod šikanu. - čtěte Tým expertů vymyslí, jak ochránit učitele před školáky s mobily
Štercl se ale nedomnívá, že by problém vyřešilo odebírání telefonů. "Pokud žáka nachytáte, jak při hodině manipuluje s mobilem, a seberete mu ho, tak tím situaci jen zhoršíte," míní Štercl.
Asociace pedagogů plánuje, že na začátku listopadu odnese analýzu na ministerstvo školství a poslancům. Chtějí je požádat o změny zákonů.