O tom, že se děti chovají lépe než dřív, je přesvědčeno jen 0,75 procenta kantorů. Čísla zarazila i autory analýzy z Asociace pedagogů základního školství.
"Ukazuje to, jakou roli má škola ve společnosti. Ředitelé mají pocit, že jim nikdo nepomůže, nezastane se jich," říká šéf asociace Jaroslav Štercl.
Průzkum ve školách byl velmi reprezentativní – asociaci se podařilo shromáždit 1 098 odpovědí.
Více rozvodů i počítačů
Co konkrétně učitelům vadí? První místa v žebříčku zaujímá agresivita, vulgarita a nerespektování pravidel. Ve vztahu žáka a učitele se přidává ještě neúcta k autoritě. "Ta v průzkumu vévodí, uvedli ji téměř všichni. Až na dalších místech je například šikana," doplňuje Jaroslav Štercl.
"Každý chce dnes zažít adrenalin a pobavit se, ale plnit povinnosti se nikomu nechce. Na učení textu se vykašlou se slovy, co si ta kráva zase vymyslela," popsala situaci učitelka Eva Kryštofová.
Školy si v průzkumu nijak zvlášť nestěžovaly na zneužívání mobilů a natáčení učitelů v trapných situacích. Mnozí pedagogové však tento druh "zábavy" zařadili pod šikanu.
Štercl odmítá, že by analýza jen potvrzovala známou zkušenost, podle které si starší generace vždycky stěžuje na tu mladší.
"Odpovědi jsme vyhodnocovali tak, abychom se od tohoto sklonu oprostili. Školy hodnotily posledních pět let. A kdybychom brali v potaz posledních deset let, bylo by zhoršení ještě mnohem patrnější," vysvětluje Štercl.
Změna chování je zřejmě objektivní, míní psycholog
Skutečnost, že si na výrazně horší chování žáků stěžuje devět učitelů z deseti, považuje za alarmující i psycholog Jeroným Klimeš. "To opravdu není náhoda. Změna chování je zřejmě objektivní, nebude to jen nějaký dojem," říká Klimeš. Má jasné vysvětlení – mnohem více rozvodů než v minulosti.
"Dítě má problémy ve škole a dva rodiče, kteří spolu bojují o jeho přízeň. Komu dají za pravdu? Samozřejmě dítěti. Dřív stáli na straně školy, dnes pomáhají dítěti proti škole. Mají pocit viny a odpustí dítěti i to, co by mu odpustit neměli," vysvětluje Klimeš.
Jaroslav Štercl nabízí i další vysvětlení – tok informací se zrychluje a škola ani rodiče už nestíhají reagovat na všechno, s čím se dítě setká třeba za jedinou hodinu na internetu. Agresivní počítačovou hru či video dítěti nikdo nevysvětlí ani ho před nimi nevaruje.
Celou analýzu by šlo shrnout do jedné věty: děti se mění, ale postavení školy a učitelů zůstává stejné. A právě to by měla analýza změnit. Asociace pedagogů ji na začátku listopadu ponese na ministerstvo školství a poslancům. Chtějí je požádat o změny zákonů.
Jedním z opatření má být zrušení pravidla, podle kterého musí škola přezkoušet každého žáka nespokojeného se známkou. "Ředitel nemůže rozhodnout, že někoho nepřezkouší. V době vysvědčení nám to velmi komplikuje situaci, rodiče jdou po výsledcích," říká Štercl.
Asociace také chce, aby školám ubylo papírování, které jim ubírá čas na žáky, nebo aby se zlepšila jejich spolupráce se sociálními odbory. Z desítek škol dokonce zaznělo přání, aby kantoři měli status podobný veřejnému činiteli.