Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Respekt se musí omluvit Rittigovi za článek o kmotrech, tvrzení neprokázal

  10:33aktualizováno  11:57
Vydavatel týdeníku Respekt se musí omluvit lobbistovi Ivu Rittigovi kvůli článku o kmotrech, protože se mu nepodařilo prokázat pravdivost zveřejněných tvrzení. Podnikatel však neuspěl s žádostí o omluvu také formou osobního dopisu a o finanční zadostiučinění sto tisíc korun. Verdikt pražského městského soudu je pravomocný.

Ivo Rittig u soudu v kauze Oleo Chemical | foto:  Michal Šula, MAFRA

Podnikateli vadil text Kde zůstali kmotři, který v roce 2013 sepsali novináři Jaroslav Spurný a Ondřej Kundra. Rittig označil za nepravdivá a dehonestující tvrzení, podle nichž se několikrát vypravil na letiště k přichystanému letadlu, když měl podezření, že proti němu policie plánuje akci. Lobbista odmítal, aby byl spojován s trestnou činností a popisován jako člověk, který se chce vyhýbat zadržení.

Vydavatelství Economia, které Respekt vydává, chce před dalšími kroky počkat na doručení rozsudku. „Potřebujeme znát písemné odůvodnění rozsudku, takže nejprve počkáme na jeho doručení,“ uvedl generální ředitel Economie Roman Latuske.

„Údaje zveřejněné v předmětném článku jsou nepravdivé, respektive žalované straně se nezdařilo prokázat jejich pravdivost, což je z hlediska práva stejné,“ vysvětlil předseda odvolacího senátu Tomáš Novosad.

Autoři článku mimo jiné uvedli, že „známý pražský podnikatel měl dlouhodobě informátory, kteří jej měli varovat, jestli se ho někdo z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu nechystá zatknout“ a že „jakmile se zpravodajové ozvali s podezřením, že tentokrát to přijde, okamžitě se vydával na ruzyňské letiště, kde už čekal připravený tryskáč“.

Obvodní soud loni původně konstatoval, že napadená tvrzení sice zůstala sporná, ale že tak jako tak nezasáhla dostatečně intenzivně do Rittigových osobnostních práv. Odvolací senát však tento rozsudek označil za „nepovedený“ a uložil Respektu, aby pravdivost svých tvrzení prokázal. Týdeník žádné důkazy nesehnal, a proto spor prohrál.

Rittig čelí obžalobě v souvislosti s vytunelováním firmy Oleo Chemical (psali jsme zde). V jiné kauze byl nedávno za vyzrazení zprávy BIS nepravomocně odsouzen k podmíněnému trestu (více čtěte zde). Obviněný je rovněž v případu předražených jízdenek pro pražský dopravní podnik. Kvůli zprávám, které popisují jeho údajnou trestnou činnost, vede řadu soudních sporů s médii. Ve většině z nich zatím úspěšný nebyl.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.