Strojvedoucí, který byl při nehodě raněn a je v současné době v nemocnici, byl podle policie obviněn ze "zločinů souvisejících s nehodou," uvádí BBC. Policie potvrdila, že v době nehody nebyl pod vlivem alkoholu ani jiných psychotropních látek.
Španělský list El Mundo ve čtvrtek večer přinesl informaci, že strojvedoucí na internetu rád diskutoval o svém zaměstnání a rychlovlacích, které řídí. "Nemohl jsem jet rychleji," napsal na svém profilu Francisco José Garzón Amo v březnu 2012 a připojil snímek tachometru vlaku, na němž ručička ukazuje rychlost 200 kilometrů v hodině.
Tragédie v Galicii |
"Wow, jezdíš neskutečně rychle," poznamenal v komentářích jeden z jeho přátel. "Kdybych jezdil rychleji, přišli by na to," odpověděl Amo a dodal, že tachometr "opravdu nelže."
Jiný z diskutujících žertoval, že kdyby strojvedoucího chytili policisté, přišel by o všechny své body. Ve Španělsku totiž na silnicích platí podobný penalizační systém jako v Česku. "Byla by to fakt sranda, jet bok po boku vedle policajtů a pak prostě ujet," reagoval Amo.
Pokud by někdo čekal, že jde o chvástání nerozvážného mladíka, bude na omylu. Francisco José Garzón Amo je totiž dvaapadesátiletý muž, jenž pro španělskou železniční společnost Renfe pracoval přes 30 let a trati Madrid - Ferrol jezdil už rok.
Jeho facebookový profil byl ve čtvrtek ráno zrušen. Ještě před tím však někdo z webových uživatelů zkopíroval fotografie a komentáře, které později zveřejnil portál france24.com. Na Facebooku se ale nyní objevují falešné profily nešťastného strojvedoucího.
Těsně před tím, než vlak vykolejil, měl strojvedoucí bez vysvětlení do vysílačky pronést, že vlak jede skoro 200 kilometrů v hodině. "Dávám 190!" řekl údajně. Povolená rychlost v nebezpečném traťovém oblouku byla přitom jen 80 kilometrů v hodině.
Bezprostředně po nehodě vysílačka zaznamenala, že zraněný Garzón pravděpodobně začal zpytovat svědomí: "Doufám, že nikdo nezemřel. Měl bych je na svědomí," zaúpěl.
Podle posledních informací španělských médií zemřelo při jednom z největších železničních neštěstí v historii Španělska 78 lidí a dalších 140 utrpělo zranění. Ještě v pátek ráno média informovala, že tragédie si vyžádala 80 životů. Více než 90 z celkového počtu 218 pasažérů zůstává i nadále v nemocnicích, stav 30 z nich je vážný.
Zranění utrpělo také několik cizinců, mezi nimi pět Američanů a jeden Brit. Jeden Američan nehodu nepřežil. O tom, že by mezi zraněnými nebo usmrcenými měli být Češi, nemá ministerstvo zahraničních věcí prozatím žádné informace.
Policie se chystá na analýzu černých skříněk
Oproti původním předpokladům v nejbližších hodinách policie pravděpodobně strojvedoucího vlaku nevyslechne. Zahájí ale analýzu obsahu černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou. Trosky vlaku už byly z trati odstraněny a černé skříňky se záznamem nehody mají k dispozici vyšetřovatelé (více o nehodě čtěte zde).
Ačkoli média již nešťastného strojvedoucího pasovala do role hlavního podezřelého, železniční odbory varovaly před ukvapenými závěry a upozornily, že nehodu mohlo způsobit i selhání zabezpečovací techniky. Spekuluje se také o tom, že vlak měl zpoždění a strojvedoucí chtěl dohnat ztrátu, aby se vyhnul pokutě.
Španělsko už vyhlásilo tři dny smutku za zemřelé. Podle oficiálních údajů jde o jedno z nejtragičtějších železničních neštěstí ve španělské historii. Španělsko dosud zažilo jen dvě vlakové nehody podobného rozsahu. V roce 1944 zahynulo při železničním neštěstí v provincii Léon přibližně 76 lidí.
O 28 let později, v roce 1972 zemřelo po čelní srážce vlaků mezi 76 a 86 cestujícími. Zveřejnění přesného počtu obětí těchto havárií znemožnila přísná cenzura frankistického Španělska, informovala britská BBC.
Kamera zachytila tragickou nehodu vlaku: