Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rada zahájila řízení s Primou, reportáž o Klinice prý byla manipulativní

  15:04aktualizováno  15:04
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání zahájila správní řízení s FTV Prima kvůli odvysílané reportáži o autonomním centru Klinika na pražském Žižkově. Televize o něm podle Rady referovala manipulativním způsobem.

Demonstrace za autonomní sociální centrum v budově vybydlené plicní kliniky na pražském Žižkově se zúčastnilo několik stovek lidí (24. ledna 2015). | foto:  František Vlček, MAFRA

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) se zaměřila na reportáž odvysílanou 28. května 2016 v hlavních zprávách.

„Dotyčná zpravodajská reportáž se zpronevěřila zásadě důsledného oddělování hodnotících komentářů od zpravodajských informací. Reportáž byla zpracována manipulativním způsobem. Divákovi podsouvala již konkrétní předdefinovaný názor na pojednávanou problematiku,“ uvádí ve své tiskové zprávě RRTV.

Kliniku měli půjčenou

Bývalou plicní ambulanci squateři protiprávně obsadili v listopadu roku 2014, o měsíc později ji vyklidila policie. Úřady jim poté nabídly budovu zdarma k zapůjčení loni v únoru do doby, než bude převedena na nového vlastníka.

Smlouva o výpůjčce Klinice vypršela letos 2. března, aktivisté od té doby objekt užívají nelegálně. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových ji neprodloužil proto, že budova v majetku státu nemá platnou kolaudaci.

Server Romea.cz posléze zveřejnil několik pasáží z reportáže. „Obrázek, jak aktivisté v objektu hospodaří, si ostatně můžete udělat z fotek pořízených v objektu bezprostředně po zásahu. Neskutečný nepořádek, špína, všudypřítomné lahve od alkoholu a na zdech různá hesla, to je komunitní centrum. A teď zpráva jako z absurdistánu. Hnízdo jen obývané levicovými aktivisty včera převzalo, ano, slyšíte správně, cenu za občanskou statečnost. Ocenění z rukou Nadace Charty 77 aktivisté převzali v rezidenci primátorky,“ uvedla v reportáži redaktorka Karolina Hošek.

Jako manipulativní vidí server také další slova redaktorky. „A třešnička na dortu. Peníze z ceny chtějí aktivisté věnovat organizaci Anarchistický černý kříž. Ten sice podporuje politické vězně, podle odborníka má ale i rysy extremismu,“ prohlásila.

Aktivisté z Kliniky v reakci na postup RRTV uvedli, že správní řízení nezačalo na jejich podnět, kroky Rady nicméně vítají. Redakce iDNES.cz se snažila získat také vyjádření FTV Prima, záležitost však odmítla komentovat.

Kamera iDNES.cz navštívila Kliniku v únoru:

O uprchlících jen negativně

RRTV v souvislosti s televizí Prima letos řešila i to, že na jedné z porad redakce v roce 2015 šéfredaktorka zpravodajství Jitka Obzinová nařídila redaktorům, aby o přicházejících uprchlících referovali výlučně jako o hrozbě (více o případu můžete číst zde). Rada uvedla, že pokyn televize nebyl nezákonný, výhrady k jejímu postupu ale měla (více zde).

V únoru Prima odvysílala reportáž, ve které jeden z křesťanských Iráčanů údajně přirovnal nabízené bydlení k „přemalovanému kravínu“. Hostitelská organizace Generace 21 ale uvedla, že televize vyjádření špatně přeložila (podrobnosti najdete zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ke zdravotním údajům Čechů se dostane kdokoliv ze zahraničí, varují Piráti

Legislativním procesem v tichosti prošla novela zákona, která zpřístupní zdravotní dokumentaci všech pacientů v České republice ze zahraničí. Upozornil na to...  celý článek

Bouře na Českokrumlovsku lámala stromy
Po noční bouřce zůstanou stovky domácností bez proudu až do neděle

Během noci postupovaly od jihu na severovýchod Česka silné bouřky. Několik stovek domácností v jižních Čechách zůstává bez elektřiny. Dodávku energie se do...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.