Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pokyn z porady nebyl nezákonný, ale problém s migrací Prima má, píše rada

  14:46aktualizováno  14:46
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se ohradila proti tvrzení televize Prima, která s odvoláním právě na RRTV označila své zpravodajství o migraci za vyvážené. Analýza z loňského prosince podle rady odhalila sporné momenty i „tendenci vytvářet negativní obraz migrace“. Ztráta licence televizi nehrozí.

Uprchlíci v táboře Idomeni. (13. 3. 2016) | foto: AP

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) reagovala na nahrávku, kterou minulý týden zveřejnil server HlídacíPes.org. Na ní vedení Primy instruuje redaktory, jak mají informovat o uprchlické a migrační krizi (o nahrávce jsme psali zde).

V nové tiskové zprávě rada konstatuje, že k porušení zákona o vysílání nemůže dojít samotným vydáním interního pokynu. „Zda reálně došlo či dochází k porušování zásad objektivity a vyváženosti ve vysílání programu Prima, je možné zjistit výhradně monitoringem a analytickým vyhodnocením odvysílaného zpravodajského a publicistického obsahu,“ stojí ve zprávě.

Předseda rady Ivan Krejčí ovšem označil minulý týden za „alarmující, pokud je pravdou, že zaměstnanci média jsou doslova instruováni k tomu, aby připravovali zpravodajství v rozporu se zásadami objektivity a vyváženosti, tedy v rozporu se zákonem o vysílání“.

„Dezinterpretace“ z dílny Primy, ohrazuje se rada

Rada se také ohradila proti tomu, jak Prima pracuje s jejími závěry. Televize totiž po propuknutí sporu ve stanovisku uvedla: „Vyváženost našich reportáží o tomto problému potvrdila i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání svou analýzou zveřejněnou loni v prosinci.“

Odkazovala se tak na prosincovou analýzu, která však k Primě měla několik výtek. „Odhalila několik sporných momentů v konkrétních mediálních obsazích a rovněž poukázala na obecně problematickou tendenci zpravodajství Primy vytvářet negativní obraz migrace (...) Rozhodně však Rada nekonstatovala, že vysílání bylo objektivní a vyvážené, jak se snaží dezinterpretovat závěry analýzy ve svém stanovisku televize,“ připomněla rada.

V prosinci 2015 rada Primě vytkla, že 12. září toho roku obsáhle referovala o protiimigrační demonstraci, aniž by poskytla přiměřený prostor souběžně se konající demonstraci za solidaritu s běženci. A také to, že v pořadu Partie nebyl moderátor schopen kvalifikované oponentury vůči pozvaným hostům Martinu Stropnickému a Petru Fialovi.

Na pokutu je to málo. Vzniká nová analýza, ale bez kravínu

Rada také podotkla, že její zjištění, opírající se o metody obsahové analýzy, by nemohla uspět jako dostatečný podklad pro vedení správního řízení a uložení pokuty.

Na první obsahovou analýzu zpravodajství Primy z loňského roku tak letos navázala druhá, a to - slovy rady - kvůli pochybnostem, které předešlá analýza vzbudila. Nová analýza zahrnuje období od 28. března do 17. dubna 2016.

Nenachází se v něm tak například hojně medializovaná „aféra kravín“ (více o ní čtěte zde). Tak podle Primy jeden z iráckých uprchlíků označil nabízené bydlení v Jihlavě. Tlumočník Primy později uvedl, že televize reportáž zmanipulovala a že se Iráčan nevyjadřoval ke konkrétním bytům, ale ke zcela hypotetické situaci.

Prima ale odmítla, že by pochybila. Zaštítila se přitom překladateli, kteří řekli, že slovo „kravín“ (či stáj) zaznělo. Neuvolnila však celý materiál, z nějž by byl patrný kontext vyjádření.

Závěry nové analýzy chce Rada pro rozhlasové a televizní vysílání mít k dispozici v září. Televizi teoreticky hrozí postih na škále od upozornění po finanční sankci, odnětí licence nikoliv. K tomu lze přikročit jen při „opakovaným porušením zákonné povinnosti zvlášť závažném způsobem“.

Mluvčí Primy Jana Mrákotová v reakci na zprávu RRTV uvedla, že televize počká na výsledky zmíněné analýzy. „Jak už jsme v minulých dnech informovali, požádáme však také my o analýzu našich zpráv nezávislé experty. Jména těchto expertů zveřejníme v horizontu několika dní. Ve zpravodajství budeme i nadále ctít principy, na kterých je postaveno, tedy především pravdivost a nezávislost na vnějších tlacích,“ řekla Mrákotová iDNES.cz.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.