Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Běženci jsou hrozba, tak je tak zobrazujte, řeklo vedení Primy redaktorům

  12:11aktualizováno  18:08
Server HlídacíPes.org získal nahrávku z porady televize Prima, na níž vedoucí sdělili redaktorům, jak mají informovat o uprchlické a migrační krizi. Na zvláštní poradě jim řekli, že uprchlíci podle názoru vedení představují hrozbu a zaměstnanci mají při práci tento názor respektovat, nebo odejít.

HlídacíPes.org nejprve přišel s informací, že vedení Primy nařídilo svým pracovníkům informovat o uprchlické krizi jako o nebezpečí a hrozbě. Prima posléze pro server MediaHub.cz uvedla, že „spekulace nikdy nekomentuje“.

Vyjádření Primy

„Zpravodajství televize Prima pracuje s redakčním přístupem založeným na nezávislém popisu událostí. Dne 7/9/2015 se jednalo o redakční poradu, jejímž cílem bylo nastavit pro diváka srozumitelný a konzistentní redakční přístup k tematice probíhající uprchlické otázky.

Na této poradě zazněly v rámci standardní diskuze různé názory. Luboš Jetmar, člen představenstva FTV Prima, byl pozvaný ředitelkou zpravodajství Jitkou Obzinovou pouze jako člověk s osobní zkušeností z několikaletého života v arabském světě.

Po této poradě zpravodajství televize Prima pokračovalo v každodenní redakční práci, kdy jedním z témat byla i tzv. uprchlická otázka. Jeho vyváženost potvrdila i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání svou analýzou monitoringu zveřejněnou dne 15. 12. 2015 a následně i svým rozhodnutím o reportáži týkající se iráckých uprchlíků ze dne 19. 4. 2016.

Zpravodajství televize Prima bude i nadále informovat nezávisle o uprchlické krizi i jiných zásadních problémech naší společnosti.“

Situace se z formální roviny „tvrzení proti tvrzení“ posunula v úterý ráno, když server publikoval další materiál, jenž označil za dosud neznámou nahrávku z inkriminované porady televize Prima, pořízenou jedním z účastníků.

Redakce iDNES.cz oslovila Primu se žádostí o vyjádření. Televize se k nahrávce vyjádřila odpoledne (viz box Vyjádření Primy).

Nechci dceru v burce, říká místopředseda představenstva

Na záznamu vystupuje místopředseda představenstva FTV Prima Holding Luboš Jetmar, který shrnuje obavy z příchodu uprchlíků a migrantů do Evropy. Uvádí například, že v Libyi „čeká milion dalších uprchlíků na to, aby je někdo převezl do Evropy“ a že „v momentě, kdy tady budou a bude jich tady hodně, tak budou mít tendenci prosazovat svojí pravdu, svoje vidění světa, svoje náboženství, svoje pravidla“.

Jetmar také říká, že stát neplní funkci ochrany hranic a že nechce, aby jeho nyní devítiletá dcera za dvacet let musela chodit v burce. Jen krátce zmiňuje, že uprchlíci jsou oběti, které si zaslouží pomoc. Argumentuje i Saúdskou Arábií jako varovným příkladem.

Respektujte postoj zaměstnavatele, vyzvala šéfka zpravodajství

Na poradě hovoří také šéfredaktorka zpravodajství Primy Jitka Obzinová. Úvodem předesílá, že k uprchlické krizi je potřeba najít postoj a dodržovat ho. Zaměstnancům připomíná, že „máme zaměstnavatele, který má nějaký postoj“ a který ona a vedoucí vydání respektují.

„Vy prostě poslechnete příkazů vedoucího vydání. Pokud to tak není, tak vlastně neakceptujete fakt, že jste tady zaměstnaní a pak nemá cenu, abyste tady byli zaměstnaní,“ uvádí Obzinová.

Může soukromá TV informovat, „jak chce“?

Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání ukládá (§ 31, odst. 2) televizím informovat objektivně a vyváženě („Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru.“)

Televize Prima se hlásí k Etickému kodexu Asociace televizních organizací. I ten stanovuje určité meze („Objektivními informacemi jsou takové informace, které jsou pravdivé; to znamená, že se jedná o takový popis skutečnosti, při němž redaktor podle svého nejlepšího svědomí využije všech dostupných informací, které byly v době odvysílání reportáže k dispozici.“)

Po Jetmarově promluvě zdůrazňuje: „Ještě jednou zopakuju, že postoj vedení televize je určující. To jsou pravidla, která by bylo dobré, abychom si znova oživili,“ říká v závěru porady.

Porada konaná 7. září 2015 následovala po dvou reportážích s migrační tematikou. V jedné reportérka Primy pomocí dat ministerstva vnitra oponovala tezím, že uprchlíci představují riziko nákazy infekčními nemocemi. „Pomyslnou ‚poslední kapkou‘ před poradou pak byla víkendová reportáž o tom, jak pomoc uprchlíků organizuje sociální centrum Klinika,“ píše HlídacíPes.org.

Jeden z redaktorů pak dal výpověď, další kolegyně ho následovala na jaře.

Po poradě Prima najela na protiuprchlickou rétoriku

Po poradě se zpravodajství Primy o krizi podle serveru proměnilo. „Zatímco v prvním sledovaném období (1.8.-7.9.) bylo zpráv s pozitivním vyzněním ve vztahu k uprchlíkům 9 %, neutrálních 53 % a negativních 27 %, ve druhém období (7.9.-30.9.) to bylo jinak. Pozitivně laděné zprávy nebyly žádné, neutrálních bylo 27,6 % a negativních 72,4 %,“ uvádí server.

Prima veřejně svůj postoj k uprchlické krizi nedeklarovala. Své zprávy v popisu pořadu označuje jako „svižné, přesné, užitečné“.

Kdo zprávu přinesl

HlídacíPes.org je nezávislým novinářským projektem, v jehož čele stojí bývalý novinář BBC, Hospodářských novin či Ekonomu Robert Břešťan. Činnost portálu je financovaná z darů a grantů. Server je projektem neziskové organizace - zapsaného Ústavu nezávislé žurnalistiky.

O to, jak televize informují ohledně běženců a migrantů, se zajímala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Zatímco u produkce ČT a Novy neshledali radní jednostrannost a nevyváženost, u Primy konstatovali: „Vysílání ve svém celku příliš nedbalo na perspektivu samotných uprchlíků a vykreslovalo je spíše jako zdroj problémů pro Evropany. Takto výrazně eurocentrický pohled může implicitně posilovat odmítavé (protiuprchlické) postoje české veřejnosti.“

Rada dodala, že přes určité sporné body nesoudí, že by televize porušila některé z ustanovení zákona o vysílání. Toto vyjádření Rady nicméně předcházelo materiálům, které publikoval server HlídacíPes.org.

Provozovatelem vysílání Primy je společnost FTV Prima, jejímž jediným společníkem je FTV Prima Holding. V něm má 50 % akcií mediální divize finanční skupiny GES a 50 % mezinárodní skupina MTG, provozující stanice především ve Skandinávii a Pobaltí.

Autor:


Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.