Šéf záchranných prací Franco Gabrielli v pondělí odpoledne oznámil, že jeho lidé objevili na čtvrté palubě u internetové kavárny dvě ženská těla. Potápěči je musí ještě vyprostit z útrob lodi a určit jejich totožnost a národnost.
Zkáza ConcordieČERNÍ PASAŽÉŘI: Obětí zkázy bude kvůli černým pasažérům zřejmě víc JAKO KURSK: Palivo odčerpá firma, která vyzdvihla ponorku Kursk OBRAZEM: Největší tragédie civilní lodní dopravy BLONDÝNA: Na můstku prý byla dívka z Moldavska VODNÍ HROB: V restauraci našli zatím nejvíc těl |
Počet obětí tak stoupl na patnáct, dalších sedmnáct lidí se stále pohřešuje. Podle Gabrielliho je plavidlo na skalnatých útesech stabilní a nehrozí nebezpečí, že by se propadlo do větší hloubky.
Záchranáři budou loď dál prohledávat i přes riziko plynoucí z rozkládajícího se jídla. Nizozemští specialisté už budou moci v úterý zahájit odčerpávání 2 380 tun paliva z lodních nádrží.
Gabrielli v neděli prohlásil, že na lodi byli černí pasažéři, a počet mrtvých tak může být mnohem větší. Navíc u nich bude komplikovaná identifikace.
Byla to reklama na výletní plavby, tvrdí kapitán
Kapitán lodi Francesco Schettino mezitím vyšetřovatelům řekl, že vlastník lodi považoval riskantní manévr za dobrý způsob, jak zpropagovat výletní plavby. Napsal to deník La Repubblica s odvoláním na informace uniklé z vyšetřování.
"Pozdrav na Giglio 13. ledna byl naplánován a byl vyžádán (společností) Costa ještě před odjezdem z Civitavechii," řekl podle italského listu kapitán ztroskotané lodi soudci, který námořní neštěstí vyšetřuje.
Francesco Schettino dále dodal, že podobný "pozdrav" měl provést i o týden dříve, ale kvůli špatnému počasí od něj ustoupil. "Costa si byla vědoma opakující se praxe s pozdravy kolem celého světa," nechal se Schettino slyšet s tím, že společnost v tom viděla dobrý způsob, jak propagovat své výletní plavby.
Společnost vlastnící plavidlo na poslední tvrzení kapitána reagovala slovy: "Costa Crociere nebude komentovat žádný aspekt pokračujících právních řízení."
Ředitel společnosti Costa Crociere Pier Luigi Foschi nicméně ještě minulý týden tvrdil, že Schettino se s lodí přiblížil ostrovu bez vědomí firmy. "Nemohu vyloučit, že lodě pluly blíže břehům na základě iniciativy některých kapitánů a bez našeho vědomí. Ale nikdy jsem si nebyl vědom, že by se to dělo nebezpečným způsobem." Dle něj společnost připlutí k ostrovu Giglio 13. ledna neschválila a ani o něm nevěděla.
Kapitánova slova potvrdily satelity
Pochybnosti nad tvrzením firmy ohledně opakovaného plutí blízko k břehu ostrova se objevily už minulý týden, kdy společnost zabývající se námořní dopravou Lloyd´s List Intelligence zveřejnila data, ze kterých vyplývá, že loď se už nejméně jednou v nebezpečné blízkosti útesů u ostrova Giglio plavila.
To potvrdil také Schettino, který zajel blízko k ostrovům Giglio i Capri už několikrát, údajně po vzoru dalšího kapitána společnosti Costa. Na hlavu kapitána se po nehodě snesla kritika a dvaapadesátiletý Schettino skončil v domácím vězení. Policie ho viní ze zavinění nehody a z předčasného opuštění plavidla, z lodi prchl dříve, než se do bezpečí dostala většina pasažérů. Vzhledem k obětem na životech je také obviněn ze zabití.