Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Palivo z Concordie odčerpá firma, která vyzdvihla ponorku Kursk

  6:20aktualizováno  6:20
Vlastník lodi Costa Concordia si na odčerpání paliva z překoceného kolosu najal nizozemské specialisty. Společnost Smit se záchrannými pracemi na moři zabývá už dlouho. Na kontě má například i vyzvednutí potopené ruské ponorky Kursk ze dna Barentsova moře před deseti lety.

Italští policejní potápěči u vraku ztroskotané výletní lodi Costa Concordia (20. ledna 2012) | foto: Reuters

Společnost sídlící v Rotterdamu by měla 2 300 tun paliva z  Concordie začít odčerpávat v nejbližších dnech. Nádrže jsou plné, protože loď krátce před havárií vyplula z města Civitavecchia na svou týden dlouhou okružní plavbu Středomořím.

Experti si přitom musí počínat s maximální obezřetností, protože loď ztroskotala v oblasti bohaté mořské fauny a únik paliva by znamenal přírodní katastrofu. Představitelé společnosti Smit celý proces objasnili novinářům na tiskové konferenci.

Nejdříve navrtají 17 po okraj naplněných nádrží lodě a vysoce viskózní mazut zahřejí, protože v chladnu ještě více zatuhl. Pak do nádrží napumpují vzduch nebo vodu a palivo tak vytlačí ven.

Dalším krokem pak bude loď z útesu na ostrově Giglio dostat pryč. Vlastník lodi ještě nerozhodl, komu zakázku za miliony dolarů zadá, experti se nicméně už nyní dohadují o možnostech vyproštění obří lodi o délce 290 metrů na délky a výšce 31 metrů.

Concordii nejspíš rozřežou, tvrdí expert

"Rozměry toho plavidla jsou nebývalé," řekl agentuře AP Hans van Rooij, bývalý šéf firmy Smit. Podle něj existují jen dvě možnosti: pokusit se Concordii obrátit zpět kýlem dolů, nebo ji na místě rozřezat na menší kusy a odvézt. Van Rooij ovšem pochybuje, že by se kolos, který váží 45 tisíc tun, podařilo opět narovnat.

Fotogalerie

"Byla by to nejlepší možnost a každý se k tomu bude upínat, ale pochybuji, že to bude výsledné řešení," domnívá se muž, který má nyní vlastní firmu a na záchranných pracích kolem lodi Costa Concordia se nijak nepodílí.

"Instrukce italských úřadů a přístavní správy jsou jasné: ta loď musí být odstraněna a je jen záležitostí vlastníka, jestli ji dostane pryč v celku, nebo po kouscích," domnívá se Kees van Lessen ze společnosti Smit.

Firma Smit se zabývá úklidem po námořních katastrofách desítky let a může tak těžit z bohatých zkušeností. Když se v srpnu 2000 potopila ruská jaderná ponorka Kursk, spojila se firma s další nizozemskou společností Mammoet Salvage a spolu 9 000 tun těžký stroj vytáhly.

Nizozemští experti nejdříve v hloubce 250 metrů robotickou pilou uřízli poškozenou příď ponorky. Pak do jejího trupu vyvrtali 26 otvorů, instalovali v nich speciální drapáky a ponorku vytáhli na hladinu, kde byla naložena na prám Gigant-4 a převezena do přístavu Murmansk.

MAPKA: Ztroskotání Costa Concordia
Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...
Masakr v Gíze. Egyptští islamisté při přestřelce zabili 55 policistů

Egyptská policie se vzpamatovává z krvavého incidentu v provincii Gíza, při kterém islamističtí radikálové zabili 55 policistů. Počet mrtvých může ještě...  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.