Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Naděje na nalezení živých v Concordii mizí, chystá se odčerpání paliva

  9:20aktualizováno  14:31
Naděje na nalezení živých lidí v útrobách ztroskotané lodi Costa Concordia mizí. Záchranáři už prohledali skoro celou část lodi, která zůstává nad hladinou a někdo v ní mohl přežít. Vrak se navíc zase pohnul a potápěči museli pátrání znovu přerušit.

Vrak lodi Costa Concordia nedaleko toskánského ostrova Giglio (18. ledna 2012) | foto: Reuters

Úřady pátrání po přeživších přerušily kolem 8:00 místního času poté, co se loď o několik centimetrů posunula. Rozhodly se tak kvůli bezpečnosti potápěčů, kteří prohledávají ponořenou část lodi. Vrak totiž sedí na kraji útesu a už od víkendu panují obavy, že by mohl sklouznout do hlubších vod.

O tom, kdy se záchranáři do lodi vrátí, zatím úřady nic oficiálně neřekly. "Vyhodnocujeme, zda (vrak) získal nový opěrný bod, abychom věděli, jestli pokračovat. V tuto chvíli se k němu nemůžeme ani přiblížit," řekl AFP mluvčí hasičů Luca Cari. Plavidlo se posunulo už v pondělí a záchranné práce tehdy musely být přerušeny na několik hodin.

Zkáza Concordie

Jakmile bude možné v pátrání pokračovat, chtějí se záchranáři soustředit na částečně potopenou čtvrtou palubu, kde se lidé shromažďovali k evakuaci a kde potápěči našli sedm těl. Naděje na nalezení přeživších je přitom stále mizivější, nepotopená část lodi je už totiž téměř kompletně prohledaná, píše televize BBC na svém webu.

Co se s lodí stane?

Během dne by už měly začít práce na odčerpávání asi 2 tisíc tun paliva ze sedmnácti nádrží v lodi. Nizozemská firma SMIT, kterou si Italové na tuto práci najali, prohlásila, že začne vrtat díry směrem k nádržím poté, co úřady zcela ukončí záchranné operace. Odčerpání paliva má trvat až několik týdnů.

Otázkou nyní je, co bude s vrakem dále. Zatímco nizozemská firma SMIT příští dění komentovat nechce, odborník na záchranu a vyzvedávání vraků Mike Lacey z organizace zvané International Salvage Union (ISU) nastínil, co potopenou loď může v budoucnu čekat.

Jisté je, že nejprve se musí odčerpat všechno palivo. Souběžně s tím už budou podle něj odborníci provádět na vraku další menší práce. "Bude tam spousta průzkumné práce, aby se co nejlépe určila škoda," řekl zpravodajskému serveru Channel 4 News Mike Lacey.

Jednou z možností je loď rozřezat na místě

Na tom pak bude záležet, jak se majitel lodi společnost Costa Cruises rozhodne, co s vrakem dále. Rozhodující roli v jejím potenciálním návratu na hladiny moří sehrají peníze. Costa Concordia stála podle Laceyho asi 450 milionů eur, a zda se její záchrana vyplatí, rozhodne až majitel spolu s pojišťovnami. 

Fotogalerie

Už teď to vypadá, že ztroskotání obří Costy Concordie bude asi největší pojistnou událostí v námořní dopravě. "Část, která je zaplavená, bude zřejmě kompletně na odpis. Stroje budou poškozené, protože leží v mořské vodě. Elektronika bude totálně zničená, protože je pod vodou. Navíc loď leží na boku a nic nezůstalo na místě, popadalo to, rozbilo se. Škoda uvnitř lodi bude obrovská," přibližuje Lacey.

Odborníci se ale podle něj snaží v tuto chvíli vymyslet plán, jak loď zachránit. Jedním z nich je plavidlo nadzvednout, díry zakrýt a odtáhnout ho (na animaci jedné varianty záchrany lodi se podívejte zde). "Pokud to nepůjde, může být rozřezána na kusy. Tam, kde je. To ale bude asi až poslední varianta. Pokud by na ni došlo, tak by mohlo odklizení vraku trvat až dva roky.

Vrátit se může, ale pod jiným jménem

Pokud by se skutečně na okružní trasy po mořích vrátila, bude prý bezpečná. "Nebude jí dovoleno opustit loděnici a vrátit se do služby jako komerční plavidlo, pokud nebude plně zkontrolována a schválena státními úřady (...) Není v tom rozdíl od stavby lodi. Začínáte s kusem ocele a proměníte ho v plavidlo," říká Lacey s tím, že v případě návratu se už loď bude pravděpodobně jmenovat jinak a s její minulostí se nikdo nebude chlubit.

Italové se stále obávají ekologické katastrofy, oblast je známá svou čistou vodou a bohatým mořským životem. Odborníci ale uklidňují, že obří únik nehrozí.

Záchranáři zatím objevili jedenáct mrtvých, dalších více než dvacet lidí se stále pohřešuje. Italské ministerstvo vnitra na svém webu zveřejnilo seznam 28 pohřešovaných. Nicméně je pravděpodobné, že je na něm i pět lidí, které potápěči našli v úterý, zatím se je totiž nepodařilo identifikovat, píše Reuters.

Zbytek z více než 4 200 cestujících se z paluby dostal do bezpečí. Kapitán lodi Francesco Schettino je v domácím vězení a čelí obvinění, že nehodu zavinil, a navíc utekl z lodi a nechal tam pasažéry napospas osudu. Prokuratura ho viní ze zabití, hrozí mu až patnáct let vězení.

MAPKA: Ztroskotání Costa Concordia






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Řidič z Barcelony mohl prchnout do Francie, policie rozmístila zátarasy

Španělská policie stále pátrá po pachateli čtvrtečního útoku v Barceloně. V troskách domu v Alcanaru našla pozůstatky dvou lidí. Jeden z nich mohl být imám...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

V Charlottesville řádili bílí extremisté. Trump je pod palbou kritiky (12....
Znepokojuje nás Trumpův duševní stav, uvádí členové Kongresu

Stále více mě i mé kolegy znepokojuje duševní tav prezidenta Donalda Trumpa, svěřil se v neděli Adam Schiff, člen výboru pro zpravodajské služby americké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.