Podle signatářů petice by děti se speciálními vzdělávacími potřebami měly mít nadále možnost učit se ve školách zřízených pro jejich typ postižení. "Zásadně nesouhlasíme s tím, aby byly základní školy praktické zrušené. Během měsíce a půl jsme na jejich podporu shromáždili 76 600 podpisů," řekl iDNES.cz jeden z tvůrců petice Gordon Brei, ředitel ZŠ Lidická v Brně.
Běžné školy podle signatářů nemají dostatek peněz a času se těmto dětem dostatečně věnovat. "Zakazovat rodičům volbu jiné než běžné základní školy pro své děti je nedemokratické," píší zastánci někdejších zvláštních škol ministru školství Petru Fialovi.
Tvůrci petice mají obavy, že by děti s lehkým mentálním postižením měly po přechodu do běžných škol s výukou problémy. Na praktických školách se totiž většina žáků učí podle speciálního vzdělávacího programu ve volnějším režimu.
Praktické školyJsou určené pro žáky s lehkou mentální retardací, která odpovídá IQ mezi 50 a 70 body. O zařazení do praktické školy rozhodují pedagogicko-psychologické poradny, souhlasit ale musejí i rodiče žáka. Děti s těžšími formami mentálního postižení navštěvují takzvané speciální školy. |
S rušením praktických škol počítá vládní Strategie boje proti sociálnímu vyloučení, podle které se má do roku 2017 "legislativně znemožnit zřizování a provozování základních škol zřízených pro děti s lehkým mentálním postižením" (více o materiálu čtěte zde).
Mluvčí ministerstva školství Marek Zeman ale před dvěma týdny řekl ČTK, že resort o dokumentu hodlá dál diskutovat, a že k rušení všech bývalých zvláštních škol nakonec dojít nemusí.
Konkrétnější informace k budoucnosti praktických škol ministerstvo sdělí na brífinku v úterý 27. listopadu.
Kolik zařízení má charakter "praktické školy", nelze určit, záleží totiž na zřizovatelích, jaký název pro školu zvolí. Podle vzdělávacího programu uzpůsobenému žákům s lehkým mentálním postižením (LMP) se nyní učí 18 453 dětí, řekla iDNES.cz Jana Holíková z tiskového odboru ministerstva.
Odborníci i mezinárodní instituce dlouhodobě kritizují, že v českých praktických školách končí příliš romských dětí. Podle šetření České školní inspekce tvoří čtvrtinu celkového počtu, podle veřejného ochránce práv dokonce třetinu (více čtěte zde).