Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policie odložila spory vlády a Respektu

  17:26aktualizováno  17:26
Spor mezi Zemanovou vládou a týdeníkem Respekt policisté odložili do šuplíku. Dospěli k názoru, že v této kauze neexistuje podezření ze spáchání trestného činu. Oznámil to obvodní policejní ředitel Jiří Sellner. Vláda loni v říjnu zažalovala týdeník Respekt a žádala omluvu za článek o korupčním chování kabinetu. Týdeník o několi týdnů později odpověděl premiérovi stejným metrem a podal trestní oznámení na něho.

Příslušní státní zástupci mohou případně verdikt zrušit, poškození zase proti němu podat stížnost. "Ministři se mohou nadále omluvy domáhat soudně v občanskoprávním sporu," prohlásil Sellner.

Šéfredaktor Respektu Petr Holub s rozhodnutím policie nesouhlasí a stížnost podá. "Policisté ve svém odůvodnění vůbec neodpovídají na stížnost, kterou jsem ve svém trestním oznámením uvedl," vysvětlil Holub.

Připomněl, že se ohradil proti snaze zlikvidovat nepohodlný týdeník, kterou pokládá za útok na ústavní svobodu projevu. "Připouštím přitom, že pokud by mi premiér Zeman osobně vysvětlil, že útok na Respekt tak myšlen nebyl a došlo k němu v náhlém rozčilení, tak bych další kroky v této věci nečinil," dodal.

Miloš Zeman rozhodnutí policie nekomentoval a odkázal na ministra a vedoucího Úřadu vlády Karla Březinu, který loni podal trestní oznámení za celou vládu.

"Ministr Březina oficiální informaci od orgánů činných v trestním řízení dosud neobdržel, a proto ji zatím nebude komentovat," řekla jeho mluvčí Vlaďka Dufková.

DÁLE ČTĚTE

Článek, kvůli němuž celá vláda časopis žaluje (ke stažení ZDE)

Vyjádření šéfredaktora Respektu Petra Holuba

Veřejná debata o korupci

Respekt zažaloval Zemana
Časopis podal trestní oznámení na premiéra Miloše Zemana začátkem loňského listopadu. Podle šéfredaktora týdeníku Petra Holuba se oznámení týkalo vystoupení předsedy vlády na tiskové konferenci 22. října.

Zeman se tehdy netajil snahou Respekt finančně zlikvidovat. Řekl, že na časopis podá všech 17 ministrů žaloby, v nichž budou žádat tučné odškodné, která časopis zruinují.

Zeman tak reagoval na článek v Respektu o korupčním chování vlády. Kabinet rozhodl, že podá na časopis trestní oznámení a bude žádat omluvu.  "V žalobách se budou (ministři) domáhat příslušné finanční náhrady, aby Respekt konečně zanikl," řekl tehdy Zeman.

Šéf týdeníku se omluvil ministru spravedlnosti
Ministr spravedlnosti Jaroslav Bureš, který jako jediný z vlády požádal Respekt o omluvu dopisem, oznámil, že se mu Holub omluvil. Konstatoval, že žádné další kroky vůči týdeníku či autorům článku už nehodlá podnikat.

"Odpověděl jsem, že v jeho případě jsem nemyslel osobní odpovědnost, ale odpovědnost člena vlády za kolektivní rozhodnutí," vysvětlil Holub. Doplnil ale, že případ nebude považovat za uzavřený do doby, než Bureš odvolá svou podporu trestnímu oznámení, které za vládu podal ministr Karel Březina.

Vládu kritizovali i experti ze zahraničí
Vláda sklidila kvůli avizovaným soudním sporům s týdeníkem Respekt a jeho šéfredaktorem velkou kritiku i ze zahraničí. Ministrům se nelíbí, že je Holub v týdeníku obvinil z korupce. Šéfredaktor listu se však hájí tím, že vládu neobvinil z korupce, ale poukazoval na to, že ministři umožňují existenci korupčního prostředí.

Kabinet podal na Holuba trestní oznámení. Někteří ministři pak hodlali podat žaloby pro porušení práva na ochranu osobnosti. Za své dobré jméno chtěl podle premiéra tehdy každý žádat deset milionů korun.

Šéfredaktor Respektu Petr Holub upozornil, že případná vysouzená suma 170 milionů korun by týdeník patrně zničila. Víc ho však šokovala premiérova vsuvka, že ministři se budou domáhat náhrady, aby Respekt konečně zanikl. "To patří do nějaké polodiktatury, to by žádný politik říci neměl," reagoval Holub.

Vláda se musí omluvit, říká šéf Respektu
(on- line na iDNES)

Ministři se žalob zalekli

Postup vlády odsoudila i asociace novin
Premiéra Miloše Zemana za jeho výhrůžky odsoudil i generální ředitel Světové asociace novin (WAN) Timothy Balding.

"Pokud premiér Zeman přesně uvedl, že vláda hodlá trýznit Respekt žalobami tak, aby zanikl, jde o nepřijatelné ohrožení svobody slova, v demokracii naprosto nepřípustné," uvedl Balding.

V písemném prohlášení dále vyzval českou vládu, aby ustoupila od tohoto způsobu jednání a zajistila, že novináři v České republice budou moci vykonávat svou profesi, aniž by čelili výhrůžkám. "Případ budeme sledovat velmi bedlivě," zdůraznil.

Světová asociace novin se sídlem v Paříži sdružuje na 18 tisíc listů z celého světa a 67 národních asociací novin. Jejím členem je také 17 tiskových agentur a osm regionálních a světových novinářských asociací.

Miloše Zemana kritizoval i Výbor na ochranu novinářů se sídlem v New Yorku. "Premiér musí pochopit, že kritika vlády je podstatou demokratické debaty," uvedla výkonná ředitelka výboru Ann Cooperová. "Požadujeme, aby soudní žaloby okamžitě stáhl."

Zemanovo tažení šokovalo obhájce svobody slova
Rozhodnutí premiéra Miloše Zemana, že kvůli jednomu odstavci článku o korupci bude každý z ministrů požadovat deset milionů, šokovala odborníky na média a ochránce svobody slova.

"Je to skandální," prohlásila ředitelka Českého helsinského výboru Jana Chržová. "Doufejme, že soud rozhodne rozumně."

Expert na mediální etiku Jaroslav Šonka označil premiéra Zemana a jeho ministry za hlupáky. "Pokud jde o to zbavit se nepohodlného média, noviny mají delší dech a zatím vždycky a všude mocipáni zatřepali bačkorami dříve než média."

Korupční chování, o němž Respekt v souvislosti s aktivitami vlády píše, podle Šonky znamená i to, že proti takovému prostředí v zemi nic nedělá. "Klausova i Zemanova vláda dokázaly, že se korupčního prostředí nedokážou zbavit," tvrdí Šonka.

Jan Jirák z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy uvedl, že chování Zemanovy vlády odpovídá politické kultuře nastavené v 90. letech. "Říkám jí chytračení.
Na všechny problémy, počínaje kuponovou privatizací a konče Temelínem, se dá vyzrát."

Advokát Jan Černý z kanceláře Černý-Raupachová uvádí, že vláda musí s takovou kritikou počítat. "Ochrana osobnosti u řadových občanů a u politiků musí být chápána zcela odlišně," říká.

Ministři by museli složit 400 tisíc
Pokud by ministři žádali o odškodnění deset milionů korun, musel by každý složit soudní poplatek 400 tisíc, což je za celou vládu 6,8 milionu.

Český soud zatím odškodnění 10 milionů korun politikovi nepřidělil. Jednu z nejvyšších částek vysoudil v roce 1994 ministr Igor Němec. Vydavatel Špíglu Ladislav Froňek musel zaplatit 300 tisíc korun za text, v němž byl Němec nařčen z nelegálních transakcí s nemovitostmi.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce...
Studénka odmítá projekt na řešení nebezpečného přejezdu. Nepočítá s kamiony

Zastupitelé Studénky vyslovili nesouhlas s projektem, který má vyřešit nebezpečný přejezd známý tragickou nehodou polského kamionu s pendolinem. Ministerstvo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.