Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ministři se žalob zalekli

  0:01aktualizováno  0:01
Článek v politickém týdeníku Respekt o korupci rozlítil v listopadu ministry natolik, že byli odhodláni požadovat u soudu desetimilionové odškodnění. Tvrdili, že je šéfredaktor Petr Holub ve svém textu nařkl z korupce, a chtěli Respekt zruinovat. Když však zjistili, že by nejprve museli složit soudní poplatek 400 tisíc korun, obrátili. Do dnešního dne žádný z členů kabinetu podle dostupných informací žalobu na Respekt nepodal.

"Pokud se prokázalo, že v jednom článku byla prokazatelně lež, není možné to tolerovat," řekl v listopadu ministr vnitra Stanislav Gross. Prohlásil, že je připraven složit i několik set tisíc korun, jen aby proces s Respektem mohl začít. Včera však Grossova mluvčí Gabriela Bártíková řekla: "Sám za sebe pan ministr žalobu nepodával."

Podobně se zachovali i jiní členové vlády. "Pan ministr žalobu zatím nepodal," řekla Vlaďka Dufková, mluvčí ministra Karla Březiny. Dokonce ani ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr žalobu nepodal, přestože to byl on, kdo tehdy na zasedání kabinetu téma Respekt otevřel. "Žalobu k soudu na týdeník zatím nepodal, ale je to jen a jen věc osobního rozhodnutí pana ministra. Důvody svého rozhodnutí mi pan ministr nesděluje," uvedla včera Grégrova mluvčí Anna Stárková.

Ministři se spokojili se společným trestním oznámením na šéfredaktora Respektu (další trestní oznámení podal za svou osobu ještě ministr Grégr), které pokládají za dostatečné. Za trestní oznámení se na rozdíl od žaloby nic neplatí.

"Podle mého soudu si prostě jen uvědomili, že by museli složit vysokou kauci, a to se jim přece jen nechtělo," domnívá se šéfredaktor Holub, kterému hrozí trest až dva roky vězení, anebo zákaz činnosti.

Šéfredaktor Respektu je přesvědčen, že se žádného trestného činu pomluvy nedopustil. Tvrdí, že ve svém článku chtěl jenom poukázat na to, že ministři umožňují korupční prostředí.

Renomovaný britský list The Financial Times se Respektu koncem loňského roku zastal: "Když se před třemi lety dostala česká sociální demokracie k moci, slíbila akci čisté ruce. Ale úspěch se nedostavil: letos země klesla na 49. místo v korupčním žebříčku Transparency International."

Holub poté přešel do protiútoku. Nejprve požadoval po Zemanovi vysvětlení, na čem se vláda v případě Respektu přesně usnesla. Když mu neodpověděl, podal na Zemana také trestní oznámení.

"Trestní oznámení jsem místo občanské žaloby zvolil proto, že v trestním zákoně se na rozdíl od občanského zákoníku dají najít paragrafy, které se aspoň vzdáleně dotýkají ústavní svobody projevu. Nevím, jestli ministři mají původní motivaci - zničit Respekt. Ale já budu trvat na tom, aby mi premiér svůj arogantní útok vysvětlil," tvrdí šéfredaktor Petr Holub.

O osudu trestních oznámení v těchto dnech rozhoduje policie. "Šetříme to," řekl včera šéf policejního ředitelství pro Prahu 1 Jiří Sellner. "Vyslechnut byl jen šéfredaktor Respektu, z členů vlády zatím nikdo." Sellner uvedl, že je zatím předčasné mluvit o tom, jestli bude někdo obviněn, anebo zda budou trestní oznámení zamítnuta.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hroch Karl Wilhelm po příjezdu do dvorské zoo zkoušel nový výběh se staršími...
Dvorská zoo přišla o mladého hrocha. Uhynul zřejmě po kousnutí od samice

V zoo ve Dvoře Králové nad Labem uhynul dvouletý samec hrocha Karl Wilhelm. Utrpěl zranění v tříslech zadní nohy, kvůli němuž dostal otravu krve. Hodně toho...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Karel Srp
Senát vyslyšel stanovisko komise, Srp se do Rady ÚSTR nedostane

Dlouholetý předseda Jazzové sekce Karel Srp se podle očekávání nestal členem Rady Ústavu pro studium totalitních režimů. Senát ve středu vzal na vědomí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.