Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rozpad, ohnutí plechů... Vše nasvědčuje bombě, říká pilot o pádu airbusu

  16:55aktualizováno  17:23
Všechny dosavadní indicie nasvědčují, že za pádem ruského letounu na Sinaji byla exploze bomby na palubě, myslí si zkušený český pilot Ladislav Keller. Naznačují to nejen rozpad stroje už ve vzduchu, ale i směr ohnutí plechů na nalezených troskách. „Tenhle fenomén už tu dlouho nebyl,“ řekl Keller v rozhovoru pro Kauzu dne na Rádiu Impuls.

„Co si vzpomínám, tak naposledy došlo k výbuchu bomby na palubě v roce 2004 v Moskvě,“ uvedl Keller s odkazem na útoky na dvě letadla, která havarovala krátce po startu z letiště Domodědovo. K atentátům se přihlásili čečenští separatisté, výbušniny do letadel tehdy pronesly tzv. černé vdovy. „To bylo naposledy, kdy došlo k úspěšnému bombovému útoku,“ dodal český pilot s tím, že „s velkou pravděpodobností to bude i tento případ“.

Tragédie na Sinaji

Pro svou hypotézu uvedl hned dvě indicie, které skrze média pronikly na veřejnost z vyšetřovacích zdrojů. „V této chvíli prvotní ohledání trosek ukazuje, že v zadní části letadla jsou plechy, které jsou ohnuté zevnitř ven. Odhaduje se, že letadlo se rozpadlo někde mezi 4 500 a 6 000 metry na dva kusy. A právě skutečnost, že ty plechy jsou zevnitř ven, naznačuje, že tam mohlo dojít k výbuchu,“ řekl Rádiu Impuls Keller, který je podle svých slov na výsledky vyšetřování velmi zvědavý. Potrvá to prý ale ještě řadu měsíců.

To, že se letoun rozpadl už ve vzduchu, potvrzuje vzdálenost dopadu jednotlivých částí stroje. „Rozpad trupu proběhl ve vzduchu, fragmenty jsou roztroušeny po velké ploše,“ řekl už v neděli výkonný ředitel ruského úřadu pro letectví Viktor Dorošenko. Podle záběrů z místa tragédie se letoun rozlomil na dvě části - přední část s křídly dopadla do pouště a shořela, část ocasu nalezli záchranáři asi pět kilometrů stranou (více o vyšetřování tragédie zde).

Vyšetřovatelé dekódují černé skříňky

V úterý se pak v médiích objevily s odvoláním na stanici CBS News informace, že americký satelit zachytil nad Sinajským poloostrovem v době zřícení ruského dopravního letadla tepelnou stopu, což však může ukazovat nejen na výbuch nálože, ale také na explozi motoru či palivových nádrží.

Celý rozhovor na Rádiu Impuls

Celý rozhovor s pilotem Ladislavem Kellerem najdete na webu Kauzy dne Rádia Impuls.

Vyšetřovatelé očekávají, že odpovědi na to, co se stalo těsně před zkázou letadla, jim poskytnou data z letových záznamníků, tedy takzvaných černých skříněk. S dekódováním záznamů se podle egyptských médií začalo v úterý odpoledne.

Podle moskevského rozhlasu z nich vyplývá, že poslední čtyři minuty letu vedla posádka běžný rozhovor i normální komunikaci s dispečery letiště v Šarm aš-Šajchu. Žádné informace o případných nesrovnalostech v záznamu údajně nejsou. Experti z toho vyvozují, že k tragédii došlo náhle, údajně vlivem poškození pravé části vnitřní paluby letadla, uvedl rozhlas.

„Nebyla zaznamenána žádná komunikace, v níž by posádka letadla o cokoli požádala,“ potvrdil agentuře Reuters tyto informace mluvčí egyptského ministerstva civilního letectví Muhammad Rahmí. Dodal, že černé skříňky jsou v dobrém stavu a měly by přispět k vyřešení příčin havárie.

Fotogalerie

Ruská agentura Interfax s odvoláním na nejmenované vyšetřovatele v Káhiře uvedla, že na záznamu je slyšet podivný zvuk. „Chvíli před zmizením stroje z radaru je zachycen hluk, který není charakteristický pro normální let,“ citoval Interfax nejmenovaného představitele.

Ruské letadlo s 224 lidmi na palubě se zřítilo po odletu z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch v poušti na Sinaji v sobotu. Nehodu nikdo nepřežil. Krátce po ní se k sestřelení letounu přihlásilo teroristické hnutí Islámský stát. Podle expertů nicméně teroristé v oblasti nemají k dispozici zbraně, kterými by letadlo v takové výšce mohli sestřelit.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.