Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do našeho airbusu nad Sinají něco narazilo, naznačují ruské aerolinky

  11:34aktualizováno  20:00
Příčinou katastrofy ruského airbusu nad Sinají bylo mechanické působení zvenčí, uvedly ruské aerolinky Kogalymavia, kterým stroj patřil. Vyloučily závadu či chybu pilotů. Ruská pracovní inspekce oznámila, že aerolinky dluží svým zaměstnancům mzdy za dva měsíce. V troskách byly nalezeny ruské, ukrajinské a běloruské pasy.

Trosky ruského letadla na Sinaji. (2. listopadu 2015) | foto: AP

Vedení firmy Kogalymavia pondělí na tiskové konferenci vyloučilo, že by tragédii zavinila technická závada nebo chyba pilotů. Ti prý před katastrofou nic mimořádného nehlásili.

Tragédie na Sinaji

„Neexistuje souběh takových selhání systémů, které by mohly vést k tomu, aby se letadlo rozpadlo ve vzduchu. Jediným vysvětlením může být mechanické působení zvenčí,“ prohlásil zástupce generálního ředitele Alexandr Smirnov.

Podle šéfa společnosti Alexandera Snagovského byla konstrukce stroje v okamžicích před nehodou vážně poškozena. Snagovsky dodal, že oba motory letadla prošly naposledy 26. října kontrolou a testy neodhalily žádnou závadu.

Výbuch na palubě? Únava materiálu?

Nejmenovaný zdroj obeznámený s analýzou palubních záznamníků letadla, tzv. černých skříněk, však tvrzení aerolinek odmítá. Agentuře Reuters řekl, že letadlo nebylo zasaženo zvenčí a piloti před zmizením stroje z obrazovek radarů nehlásili, že by se ocitli v nouzi.

Pomůžeme s vyšetřováním, nabízejí Američané

Američtí experti nabídli ruským a egyptským úřadům pomoc při vyšetřování příčin havárie ruského dopravního letadla na Sinajském poloostrově. Oznámil to Bílý dům.

Mluvčí Bílého domu Josh Earnest neuvedl, zda Moskva nabídku přijala. Podle ruských médií nabídla pomoc i Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Egypt i Rusko jsou členskými státy ICAO a mohou o pomoc požádat, uvedl mluvčí organizace.

Britský bulvární list Daily Mail s odvoláním na nejmenované experty napsal, že podle tvaru některých trosek mohl katastrofu způsobit výbuch na palubě, patrně bomby.

V ruských médiích se už objevily dohady, že za katastrofou mohl být „slabý výbuch“ v zavazadlovém prostoru, nebo „únava materiálu“ letounu, který prý dříve zavadil svým ocasem o vzletovou dráhu v Káhiře, či exploze motoru.

Vyloučen není ani teroristický útok. K pádu stroje se už v sobotu přihlásilo teroristické hnutí Islámský stát. Podle expertů teroristé v oblasti nemají k dispozici zbraně, kterými by letadlo v takové výšce mohli sestřelit. Vyšetřovatelé nicméně nevylučují možnost pumového útoku.

Firma dluží na výplatách

Ruská pracovní inspekce Rostrud v pondělí oznámila, že aerolinky dluží svým zaměstnancům mzdy za dva měsíce. „Při prověrce letecké společnosti Kogalymavia, zahájené v souvislosti s havárií letadla, se zjistil dluh na výplatách za dva měsíce. Přesná výše dluhu se upřesňuje,“ uvedl Rostrud.

Kontroly v aerolinkách provádějí i další ruské úřady a společnosti v případě odhalení nedostatků hrozí ztráta licence. Nicméně Kogalymavia nadále pokračuje v letech z Ruska do turistických středisek v Turecku a v Egyptě i opačným směrem.Na kontrolu v aerolinkách podle ní osobně dohlíží šéf inspekce Vsevolod Vukolov, který ujistil, že viníci neuniknou trestu. Rostrud pro objasnění situace v Kogalymavia vytvořil speciální komisi. Vedení firmy před novináři problém s výplatami připustilo, ujišťovalo však, že to nemá vliv na bezpečnost letů.

Letouny společnosti létají pod značkou Metrojet. Podle listu Kommersant má firma ještě čtyři letouny Airbus A321, ačkoli na webu firmy se tvrdí, že disponuje dvěma stroji A320 a sedmi A321.

Aerolinky pro naftaře dnes vozí Rusy do Egypta

Kogalymavia vznikla v roce 1993 a létala hlavně pro naftaře. V roce 2012 změnila značku na Metrojet a začala létat do turistických destinací. Původně patřila společnosti Lukoil, později ji převzala investiční společnost, kontrolující rovněž cestovní kanceláře. Loni vykázala příjmy ve výši 7,9 miliardy rublů (asi tři miliardy korun), čistý zisk činil 2,43 milionu rublů (asi 0,9 milionu Kč).

Trosky ruského airbusu, který se v sobotu zřítil v Egyptě. (1. listopadu 2015)
Sanitky převezly těla pasažérů zříceného letadla na vojenské letiště Kabrit
Trosky ruského letounu, který havaroval na egyptské Sinaji.

Letadla společnosti měla v minulosti několik nehod. V lednu 2011 Tupolev Tu-154 začal hořet při vjezdu na startovací dráhu na sibiřském letišti Surgut, tři lidé zahynuli. O rok dříve se při nouzovém přistáni Tu-154M v Íránu zranilo 46 ze 156 lidí na palubě.

Ruské letadlo s 224 lidmi na palubě se zřítilo v sobotu ráno v poušti na Sinajském poloostrově. Airbus A321 se z radarů ztratil pouhých 23 minut po odletu z letoviska Šarm aš-Šajch. Ve výšce přes 9 144 metrů náhle začal prudce klesat a poté letoví dispečeři s letounem ztratili spojení.

V Petrohradě brzy ráno přistál letoun s těly 144 obětí nehody a krátce poté začala identifikace těl. Další letadlo s pozůstatky se v Petrohradě čeká v pondělí večer. Podle agentury Interfax bylo zatím na místě pádu letadla nalezeno 111 pasů, které byly dopraveny do Káhiry. Většinou jde o pasy ruské, jsou ale mezi nimi také pasy ukrajinské a jeden běloruský.

Pátrání po obětech

Pátrání na místě pádu ruského letadla na Sinaji potrvá tak dlouho, dokud se nenajdou pozůstatky všech obětí sobotní katastrofy. Uvedl to ruský ministr pro mimořádné situace Vladimir Pučkov. Dříve se v médiích objevily zprávy, že pátrací operace v pondělí večer skončí.

„Bude pokračovat v pátrací operaci tak dlouho, jak bude třeba, dokud všichni mrtví nebudou převezeni do vlasti a dokud úplně nevyřešíme všechny otázky spjaté s vyšetřováním příčin tohoto neštěstí,“ řekl Pučkov televizi Rossija 24. Po pozůstatcích se podle ministra pátrá i za pomoci ruských bezpilotních letounů.

Fotogalerie

„Záchranáři pracují ve složitých podmínkách, ve velikém horku, na poušti. Proto jsme zapojili veškerý potenciál, včetně speciálních pátracích přístrojů, bezpilotního letectva ruské výroby a všech moderních technologií, umožňující působit v těchto komplikovaných podmínkách,“ řekl ministr. Záchranáři podle Pučkova už pročesali oblast o rozloze 20 kilometrů čtverečních a nyní rozšíří své pátrání po obětech na 30 čtverečních kilometrů.

Do pátrání se podle ruského ministra dopravy mohou zapojit i Ukrajina a Bělorusko, jejichž občané také byli na palubě ruského stroje. Pozůstatky kapitána a druhého pilota se dosud nepodařilo najít, řekl ministr Maxim Sokolov prezidentu Vladimiru Putinovi, kterého informoval o situaci. Připomněl, že za organizaci vyšetřování zodpovídá Egypt, kde se nehoda stala, a účastní se jej také Rusko, Irsko a Francie jako země, kde se dané letadlo používalo, kde bylo zaregistrováno a kde bylo vyrobeno.

Trosky stroje dopadly do pouště:


Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.