Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pád ruského airbusu zřejmě zařídila lidská ruka, míní letecký expert

  14:27aktualizováno  14:27
Podle posledních informací aerolinií stojí za pádem Airbusu A321 společnosti Kogalymavia vnější vlivy. Černé skříňky zároveň odhalily, že stroj nebyl zasažen zvenčí a piloti dispečinku nehlásili žádné technické problémy. Podle dosud známých faktů se letecký publicista Martin Velek domnívá, že zřícení letadla řídila lidská ruka.

Trosky havarovaného ruského letadla v poušti na Sinaji | foto: AP

„Co bych v tuto chvíli zcela jistě vyloučil, je sestřelení letadla ze země,“ domnívá se Velek. Vojenská technika, se kterou operují islamisté, není podle jeho názoru schopná zasáhnout stroj letící ve výšce deseti kilometrů.

Fotogalerie

Stejně tak má ale trhliny teorie o technické závadě letadla či spekulace o chybách pilotů.

„Letadlo se rozpadlo už ve vzduchu. Pokud vím, křídlo na zem dopadlo zcela ohořelé,“ říká Velek. Tato zjištění podle něj nasvědčují variantě s výbuchem. „Ale stále ji definitivně nepotvrzují,“ dodává expert.

Při několik let staré havárii airbusu francouzské společnosti Air France se letadlo rozlomilo až při nárazu o mořskou hladinu (více čtěte zde). „Současné stroje jsou dobře konstruované a pravděpodobnost jejich rozlomení za letu je velice malá,“ argumentuje Velek.

Naráží tak na informaci, že konstrukci letadla muselo něco poškodit již za letu. A jednou z možných příčin je právě exploze přímo na palubě. Ta mohla letadlo buď rozlomit, nebo jeho konstrukci narušit do té míry, že se rozpadlo při následné snaze pilotů letoun při klesání vyrovnat.

Tragédie na Sinaji

Této teorii nahrává také fakt, že airbus začal klesat velice náhle a byl podle dostupných informací absolutně neovladatelný.

„Říditelnost současných letadel umožňují joysticky, od kterých vedou do ocasních částí letadla dráty. Ty přenášejí impulzy, díky nimž jsou ovládána křídla letadla. Těchto „cest“ vedoucích do ocasu letadla je ale víc. Vypadá to však, že byly poškozeny všechny najednou,“ vysvětluje Velek.

Připomíná i další indicii, a to současnou angažovanost Moskvy ve válce v Sýrii a v boji proti Islámskému státu. „Jak víme, drtivá většina obětí tragédie byli právě Rusové,“ dodává letecký publicista.

Přesto bychom si podle něj měli počkat na závěry oficiálního vyšetřování. To by mělo přinést jasné vysvětlení tragédie. „Ze stavu ocasní části se příčina pádu letadla pozná. Ať už jde o průrazy či možné střepiny, to vše nám ukáže, jestli jsou tyto spekulace namístě,“ říká Velek.

Trosky stroje dopadly do pouště:

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.