Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reportáž skončila 26. 3. 2015 23:02

Pád airbusu Germanwings na jihu Francie

Kopilot Andreas Lubitz se strojem havaroval záměrně | Podle kolegů se před tragédií nechoval zvláštně | Lubitz absolvoval všechny psychologické a fyzické testy | Důvody, proč letoun záměrně nasměroval k zemi, jsou stále v šetření

15:39
Spohr během tiskové konference nesdělil důvody, proč kopilot Lubitz před šesti lety přerušil výcvik. Na otázku, zda to souviselo s psychickými či jinými zdravotními potížemi odmítl odpovědět s tím, že to německé zákony neumožňují.
15:40
  • Do vesnice Seyne-les-Alpes dorazily autobusy s pozůstalými po obětech leteckého...

    Do vesnice Seyne-les-Alpes dorazily autobusy s pozůstalými po obětech leteckého neštěstí ve francouzských Alpách (26. března 2015). / Autor: Reuters

15:15
Tisková konference Germanwings a Lufthansy skončila. Nejdůležitějším sdělením tedy zůstává, že kopilot Andreas Lubitz absolvoval všechny psychologické a fyzické testy. Podle kolegů se před tragédií nechoval zvláštně. Důvody, proč se letoun záměrně nasměroval k zemi, jsou stále v šetření.
15:05
Posádka podle Spohra nemá žádnou možnost, jak mimo kokpit vyslat nouzový signál přímo na řízení letového provozu.
15:02
Lubitz svůj výcvik podle zástupců Lufthansy zahájil v roce 2008, pak jedenáct měsíců pracoval jako doprovod letadel a v roce 2013 nastoupil jako první kopilot na airbusu A320. Před šesti lety měl delší pauzu ve výcviku, poté znovu výcvik obnovil. Byl stoprocentně připraven.
15:00
Spohr uvedl, že Lufthansa zatím neuvažuje o změně pravidel, podle kterých by musela být v kokpitu při odchodu jednoho z pilotů letuška. Takto je tomu u některých aerolinek ve světě, v Evropě se tak děje výjimečně.
14:58
Piloti mají povinnost hlásit jakékoli psychické i fyzické problémy svých kolegů. Lufthansa na to má přesně stanovené předpisy.
14:55
Piloti mají k dispozici tým školených psychologů. Pokud potřebují v tomto ohledu pomoc, mohou o ni podle zástupců Lufthansy požádat.
14:53
  • Policejní vrtulník pokračuje v operaci po pádu letadla na jihu francouzských...

    Policejní vrtulník pokračuje v operaci po pádu letadla na jihu francouzských Alp. / Autor: Reuters

14:52
"U Lufthansy je povoleno opuštění kokpitu na určitou dobu," uvedl Spohr. Kapitán celou proceduru podle Spohra udělal tak, jak byl vyškolen. "Kapitán počkal až bude stroj v letové výšce a až poté opustil kabinu," doplnil Spohr.
14:46
Podle Spohra jsou tedy ve hře dvě varianty: hlavní pilot vůbec nezadal speciální kód a na dveře pouze bušil, nebo kód zadal, ale kopilot uvnitř zablokoval systém automatického otvírání.
14:44
"V naší branži od 11. září máme speciální pravidla. Dveře jsou pancéřované a přístup do kokpitu proti posádce uvnitř není možný," uvedl Spohr. "Máme i speciální kód, který lze zadat venku na dveřích. Pokud na zazvonění po zadání kódu nereaguje člověk uvnitř, dveře se otevřou samovolně. Člověk uvnitř však může tento systém na pět minut zablokovat," vysvětlil Spohr.
14:39
"Po této nejhorší události za šedesát let fungování našeho koncernu mám i nadále absolutní důvěru ve všechny naše zaměstnance. To, co se stalo, je pro mě jeden tragický případ," uvedl Spohr. Jeden konkrétní podobný případ se podle Spohra nikdy nedá vyloučit.
14:37
Dodal, že všichni piloti aerolinek podstupují psychologické a kognitivní testy. Oba piloti zříceného airbusu prošli těmito testy. Absolvovali také další technické zkoušky a lékařská vyšetření.
14:35
Začala tisková konference Germanwings. "Jsme zděšení z toho, že letoun byl záměrně nasměrován k pádu jedním z našich pilotů. Ukazuje se, že kopilot zabránil kapitánovi v přístupu zpět do kabiny a přivedl celé letadlo do francouzských Alp k tragickému pádu," uvedl předseda představenstva Lufthansy Carsten Spohr.
14:08
Jak na kopilota Lubitze vzpomínají přátelé, si přečtěte zde.
13:59
26.března 2015 v 15:28, příspěvek archivován: 26.března 2015 v 15:31

#Germanwings co-pilot described in home town of Montabaur as "normal guy": http://t.co/cI8vLwPy1x pic.twitter.com/dZ0N3rDVqC

13:58
Letecký analytik Sean Maffett řekl BBC, že piloti nemusí podstupovat psychiatrické testy. „V minulosti se o tom mluvilo a volání po nich jistě znovu objeví po tom, co se stalo," myslí si.
13:55
Lubitz podle německých médií dříve pracoval ve škole civilního letectví při Lufthanse.
13:50
Lubitz žil ve městě Montabaur, kde byl členem místního leteckého klubu. „Andreas vstoupil do klubu už v mládí, aby si splnil svůj sen – létat,“ uvedl letecký klub na svém webu.
13:37
Vyprošťování obětí letecké havárie na jihu Francie a jejich identifikace potrvá týdny. Podle Robina není možné těla předávat příbuzným postupně, jak bude ztotožňování pokračovat. Vysvětlil, že podle předpisů je nutné identifikace nejdříve zcela dokončit.
13:31
Tisková konference francouzských vyšetřovatelů skončila. Hlavní vyšetřovací verzí nyní je, že 28letý německý kopilot Andreas Lubitz odmítl pustit do kabiny hlavního pilota a s letounem záměrně havaroval.
13:25
"Nenazýval bych to sebevraždou. Lidé, kteří se rozhodnou spáchat sebevraždu, to většinou udělají o samotě," odpověděl Robin na otázku, zda se kopilot s letounem zřítil kvůli tomu, že chtěl spáchat sebevraždu.
13:21
Rodina kopilota podle vyšetřovatelů již odjela z Marseille. Informaci o tom, zda ji vyšetřovatelé vyslechli, však Robin odmítl komentovat.
13:18
Vyprošťování těl nebude s největší pravděpodobností dokončeno ani během příštího týdne.
13:17
26.března 2015 v 13:10, příspěvek archivován: 26.března 2015 v 13:15

WSJ gives age of pilot Andreas Lubitz as 28, Spanish site says 24 but may be age in picture: http://t.co/vSfu6mS9Z1 pic.twitter.com/RL9Pv8swgD

13:14
Během pádu nedošlo k žádnému kontaktu mezi letadlem a řídicí věží. Letové řízení podle vyšetřovatelů opakovaně vyzývalo letoun k odpovědi, která však nepřišla.
13:14
Kopilotovi bylo podle zjištění vyšetřovatelů 28 let.
13:11
V současné chvíli neexistuje podle vyšetřovatelů ani náznak toho, že by se mělo jednat o teroristický útok.
13:09
Na letovém záznamníku hovorů v kabině je podle vyšetřovatelů patrné, že prvních dvacet minut oba piloti vedou běžnou konverzaci, poté kapitán připravoval podklady na přistání. Posléze hlavní pilot odešel na toaletu.