Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do kokpitu se lze dostat násilím. Otázka je, kolik bylo času, říká pilot

  7:31aktualizováno  13:08
Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek potvrdili, že v době havárie byl v kabině jen jeden člověk a hlavní pilot se nemohl dostat dovnitř. Podle bývalého pilota Václava Vaška z Úřadu pro civilní letectví se však lze do kokpitu dostat i násilím, ale záleží na tom, kolik je času. Ještě před závěry vyšetřovatelů to uvedl v chatu se čtenáři iDNES.cz.

Plukovník Václav Vašek | foto: koláž iDNES.cz

Právě na spekulace o tom, že se jeden z pilotů nemohl dostat do kabiny, se Vaška čtenáři ptali nejvíce. V době chatu ještě tyto informace nebyly ověřené, těsně po jeho ukončení je však potvrdili němečtí vyšetřovatelé (více čtěte zde).

Odpovědi Václava Vaška můžete číst zde

Čtenáři se Vaška ptali i na možnost, že kopilot, který v kabině zůstal, poslal letadlo k zemi záměrně. „Už k němu (k takovému scénáři, pozn. red.) ve skutečnosti došlo. Takže je proveditelný,“ odpověděl. 

V případě, že jeden z pilotů zůstane vně kabiny, je podle něj teoreticky možné dostat se dovnitř v řádu minut. „Reálná možnost existuje vždy. Pokud nedošlo k havarijní technické závadě, což se asi s odstupem času dozvíme. Záleželo by na jedné maličkosti, kolik by mu na to zbývalo času,“ vzkázal čtenářům Vašek.

Václav Vašek

Vyučil se leteckým mechanikem u ČSA, poté vystudoval tehdejší Vojenskou akademii Antonína Zápotockého v Brně v oboru pilot-inženýr. Sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku v Žatci. V letech 1987 až 1990 byl zástupcem velitele 3. divize protivzdušné obrany státu pro stíhací letectvo, následné dva roky náčelníkem stíhacího letectva armády ČSFR.

Od roku 1994 působil jako civilní pilot u společností Top Air (1994-1996), ČSA (1996-2009) a Travel Service (2010-2014). Inspektorem bezpečnosti letu na Úřadu pro civilní letectví je od roku 2010. Nalétáno má celkem 15 tisíc hodin, a to na strojích L-13, L-29, L-39, Mig-21, Mig-23, Mig-29, L-410, Beechcraft-1900, TU-154, Boeing-737 (400-800) a Airbus-A320.

Piloti navíc běžně znají kód, který dveře odemkne. Ani sám letecký expert tak nedokázal vysvětlit, proč by pilot měl zůstat zamčený vně kabiny.

Pokud byli piloti při vědomí, je podle něj nepravděpodobné, že by ztratili vládu nad letounem. V případě, že byl zapnutý autopilot, udržoval by automaticky letovou hladinu tak, jako tomu bylo při havárii B-737 Helios z Kypru do Atén, kdy samo letadlo doletělo nad cílovou destinaci a pak se zřítilo bez paliva, uvedl Vašek. 

Letadlo nebylo zastaralé

V souvislosti s pádem airbusu nízkonákladových aerolinek Germanwings se 150 oběťmi se spekulovalo i o tom, jakou roli mohlo sehrát stáří letadla. 

Podle Vaška však stroj zastaralý nebyl. „Letadlo opravdu není auto, tedy spotřební materiál na pár let. Vývoj takového stroje trvá roky a jeho ověřování, než je uvolněn do provozu asi stejně dlouho. Že tento letoun létal víc než dvacet let, není známkou jeho zastaralosti,“ uvedl pilot, který na stejném typu stroje sám létal.

Celé letadlo je navíc podle něj průběžně prověřováno. „Soudobý systém údržby už neprobíhá tak, že se letadlo odstaví na půl roku a provádí se na něm generální oprava jako v minulosti,“ vysvětlil Vašek.

„Systém údržby je rozdělen do několika úrovní a průběžně jsou prověřovány jednotlivé systémy podle určených sekvencí, takže se jakoby překračují. Za určitou dobu je tak vlastně prověřeno celé letadlo,“ dodal.

Airbus A320 nízkonákladové letecké společnosti Germanwings spadl v úterý dopoledne na cestě z Barcelony do Düsseldorfu. Na palubě bylo podle Germanwings 144 pasažérů a 6 členů posádky - dva piloti a čtyři stevardi. Nehodu nikdo nepřežil.

Letadlo se zřítilo v úterý 24. března:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.