Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jeden pilot airbusu nebyl v době nehody v kabině, tvrdí vyšetřovatelé

  6:37aktualizováno  12:31
V posledních minutách před pádem airbusu Germanwings byl v kokpitu pouze jeden pilot. Informaci přinesl deník The New York Times. Druhý pilot se do kabiny nemohl dostal. Informaci potvrdil německý prokurátor odvolávající se na francouzské vyšetřovatele.

Záchranáři míří na místo tragédie airbusu (25. března 2015). | foto: Reuters

„Jeden byl v kokpitu a druhý ne,“ řekl Reuters Christoph Kumpa, který dohlíží na vyšetřování z Düsseldorfu. Příčina úterní nehody, při níž ve francouzských Alpách zahynulo 150 lidí, je stále neznámá a jakékoli spekulace jsou podle vyšetřovatelů předčasné.

„Ten člověk venku lehce klepe na dveře, ale nikdo se neozývá,“ popsal deníku The New York Times záznamy nejmenovaný člen vyšetřovacího týmu. „A pak udeří na dveře silněji, ale pořád žádná odpověď. Až do konce nikdo nezareagoval.“ Podle vyšetřovatele je na záznamu slyšet, že se marně pokouší vyrazit dveře.

Podle zdroje byla konverzace mezi piloty na začátku letu „velmi plynulá, velmi klidná.“ Podle záznamu pak jeden z pilotů opustil kokpit. „Zatím neznáme důvod, proč z kabiny odešel,“ řekl zdroj deníku. „Ale co je jisté, na úplném konci letu je jeden z pilotů (v kabině) sám a neotevírá dveře,“ dodal.

David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uvedl, že běžně je nutné pro vstup do uzamčeného kokpitu zadat kód. Uvnitř je však západka, kterou může pilot vstup do kokpitu jednoduše zablokovat. „Pokud člověk na druhé straně dveří řekne ne, dovnitř se nedostanete,“ řekl nejmenovaný pilot Airbusu A320, tedy stejného stroje, který se v úterý zřítil. Dodal, že vyztužení dveří neumožňuje jejich rychlé vyražení.

Po zveřejnění informací deníku The New York Times se objevují spekulace, že za zřícením letadla mohl být sebevražedný úmysl jednoho z pilotů. Zda kabinu opustil kapitán, či druhý pilot, nebyl zdroj podle agentury AFP schopen specifikovat. Data z černé skříňky nedávají odpověď, v jakém stavu byl druhý pilot, když letadlo kleslo a posléze havarovalo.

Fotogalerie

Ani jeden z pilotů dosud nebyl jmenován, nicméně kapitán měl podle The Guardian více než deset let zkušeností a více než šest tisíc odlétaných hodin na airbusu. Zřícený let byl jeho druhým letem v úterý, ráno letěl z Düsseldorfu do Barcelony. O kopilotovi Lufthansa uvedla, že u Germanwings byl od roku 2013 a že měl na kontě 630 letových hodin.

Černou skříňku zaznamenávající hovory v kokpitu objevily pátrací týmy již v den nehody a úřady hovořily o tom, že obsahuje „použitelné údaje“ a že první informace budou zveřejněny v řádu dní.

Skříňka byla převezena ve středu do Paříže a Francouzský úřad pro vyšetřování a analýzu ve středu jen krátce potvrdil, že lidské hlasy a další zvuky jsou z dat slyšet a budou předmětem detailní analýzy. „Zatím jsme nemohli studovat a určit přesný čas všech zvuků a slov, které jsou slyšet na záznamu,“ řekl ředitel úřadu Remi Jouty.

Jouty podle Reuters potvrdil, že airbus přímo naletěl do hor, avšak nemohl určit, zda ho v tu chvíli řídil pilot, či autopilot.

Martine del Bono, mluvčí úřadu, odmítla komentovat informace deníku The New York Times. „Až budeme mít přesnější informace, svoláme tiskovou konferenci,“ dodala.

Vyšetřování leteckých havárií trvá měsíce až roky

Společnost Lufthansa, jíž Germanwings patří, podle agentury Reuters o zprávě amerického deníku ví. „Nemáme žádné informace od úřadů, které by potvrdily tuto zprávu a žádáme více informací. Neúčastníme se spekulací o příčině nehody,“ řekl mluvčí Lufthansy. Dodal, že od teroristických útoků ze září 2001 je z bezpečnostních důvodů nemožné otevírat dveře pilotní kabiny zvenčí.

Spekulace odmítl i německý ministr vnitra Thomas de Maiziere. „Žádné spekulace, tedy i spekulace o dílčích výsledcích, nejsou v zájmu postižených rodin,“ řekl. Dodal, že o zprávách The New York Times a AFP slyšel, ale nemůže a ani nechce je komentovat.

Pád airbusu ve Francii

Airbus A320 německých nízkonákladových aerolinek Germanwings nad Francií začal v úterý dopoledne náhle klesat z cestovní hladiny takřka 12 000 metrů nad mořem do dvou tisíc metrů, kde narazil do hor. Piloti nevyslali žádný nouzový signál, což učinilo francouzské řízení letového provozu.

Poslední slova, která pilot řekl pozemní posádce řízení letového provozu, byla potvrzení navigace a „děkuji vám“, píše agentura Reuters.

Francouzský vyšetřovatel uvedl, že je podivné, že při poklesu piloti nekomunikovali a že ticho nejspíše naznačuje, že letadlo nemohli ovládat.

„Nelíbí se mi to, zdá se mi to podivné. Jedná se o dlouhý pokles v normální rychlosti bez komunikace, i když počasí bylo naprosto jasné,“ tvrdí francouzský úředník.

Policie ani vládní představitelé sice žádnou možnou příčinu tragédie nevyloučili, za nejméně pravděpodobný však označili případný teroristický útok. Jako málo pravděpodobné vidí úřady rovněž explozi či náhlý pokles tlaku v kabině. Úřady spekulují o lidské chybě, protože zatím nemají žádné náznaky technických problémů airbusu. Vyšetřování leteckých havárií obvykle trvá měsíce až roky, připomíná americký list.

Záchranáři v průběhu středy nalezli první pozůstatky obětí a nyní v těžko přístupné oblasti francouzských Alp pokračují se zajišťováním místa havárie a hledáním zbývající druhé černé skříňky s technickými údaji o letu. Středeční spekulace o nálezu druhé černé skříňky se nepotvrdily.

Mezi 150 obětmi bylo 72 Němců a 51 Španělů. Další pasažéři pocházeli z více než desítky zemí. Francouzská vláda uvedla, že identifikace jejich těl potrvá týdny.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.