Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Omyly nymfy ve střižně, aneb jak vzniká obrazová manipulace o Ukrajině

  7:30aktualizováno  7:30
Obrázek vydá za tisíc slov, říká známá moudrost. Je to znát i na zpravodajství z Ukrajiny. Řada případů se ale odehrála trochu jinak, než jak se záběry dostaly do médií. Třeba "američtí vojáci" v zemi, hajlování premiéra Jaceňuka či drsné záběry mrtvých na bojišti či v márnicích.

Zpráva serveru InfoResist.org o falešném videu o „zabitém u Slavjansku“ | foto: InfoResist.org

Ruský První kanál, jedna z nejsledovanějších stanic v zemi (kolem sto milionů diváků, leckde v Rusku výhradní zdroj informací - více zde), potkala minulý týden nepříjemnost. Odvysílal reportáž se záběry těla na bojišti, nad nímž zpravodaj poznamenává, že na Ukrajině každý den umírají mírumilovní obyvatelé.

Jenže umírajících mírumilovných obyvatel se zřejmě prokremelské televizi nedostávalo, tak použila pro dokreslení situace dva roky staré záběry z Kavkazu. Na případ upozornil web InfoResist.org.

Bylo to tak zjevné, že ani Dmitrij Kiseljov, nedávno prezidentem Putinem jmenovaný do čela velké státní mediální společnosti Rusko dnes (vzniklé z agentury RIA Novosti a Hlasu Ruska), nezapíral. Případ však bagatelizoval: "Byla to chyba, ale to se stává (...) Chyba, ale určitě ne manipulace," řekl. Mohl to podle něj být omyl "mladých nymf ve videoeditorně", napsal Slon.ru.

Ukrajina a varovný nárůst nacionalistických mýtů

Přestože se v tomto textu zaměřujeme na chyby či manipulace z ruské strany, bylo by chybou bagatelizovat otázku nacionalismu na Ukrajině.

Jaké nebezpečí se v této otázce skrývá, popsali čerstvě historici Tarik Cyril Amar a Per Anders Rudling na webu History News Network. Jejich článek vám nabízíme alespoň odkazem (anglicky zde).

Použití archivních záběrů pro podpoření vyznění reportáže nicméně nebylo ojedinělé a ne každý kurióznímu vysvětlení věří.

"Je to ukázka jejich práce: označit ozbrojence za bojovníky odporu, (kavkazský region) Kabardino-Balkariji za Slavjansk a vyrazit do Kremlu pro vyznamenání a řády," poznamenal sarkasticky bývalý ruský vicepremiér, dnes opoziční politik Boris Němcov. Putin totiž nedávné ocenil tři stovky ruských novinářů za "objektivní zpravodajství o Krymu".

Byl to mimochodem šéf prokremelské stanice LifeNews, který osobně pomohl rozšířit jednu z nejznámějších manipulací: v únoru se objevil (autor není znám) snímek z průčelí kyjevské radnice, na němž z budovy visí podobizna Adolfa Hitlera. Snímek hojně přebírali publicisté kritizující ukrajinskou revoluci a používali ho coby důkaz "nacistického převratu".

Facebookový profil uživatele jménem Vjačeslav Sadovnyčij, který zmapoval podobu...

Bandera, nebo Hitler?

Obrázek s Hitlerem do světa 11. února rozšířil ruský twitterový účet Pravdivá pravda a Ashot Gabreljanov, zmíněný šéf prokremelské stanice LifeNews (o její reportáži o údajném "útoku fašistů", kteří na místě zanechali druhoválečný německý kulomet, zcela spálená auta a nepoškozené vizitky Pravého sektoru, čtěte zde).

Jenže snímek s Hitlerem začal kolovat téměř měsíc poté, co se 14. ledna objevil totožný záběr s jedním podstatným rozdílem - na místě Hitlera byl ukrajinský nacionalista Stěpan Bandera. Velitel (zejména protisovětských) partyzánů z dob druhé světové války, kteří se dopouštěli válečných zločinů - podobně jako se jich dopouštěly německé jednotky SS či sovětská NKVD.

Bandera vyhlásil po napadení SSSR nacisty samostatnou Ukrajinu, Němci ho na tři roky uvěznili v koncentračním táboře. Propustili ho na sklonku války. Když Ukrajinu obsadila sovětská vojska, bojovali banderovci hlavně proti nim, a to i po roce 1945. Bandera je na Ukrajině kontroverzní osobností: 31 % obyvatel k němu cítí zcela záporný vztah, 17 % spíše záporný, 18 % spíše kladný a 13 % velmi kladný (zdroj zde či zde).

Obrázky „hajlujícího“ ukrajinského premiéra Arsenije Jaceňuka. Nebo snad...

Za důkaz "fašistické vlády" na Ukrajině bývá vydáván i snímek premiéra Arsenije Jaceňuka ze setkání s přívrženci. Jaceňuk na fotografii údajně hajluje (snímek např. zde). Zda je tomu skutečně tak, nebo zda prostě mává, můžete posoudit na tomto videu z téže akce. Zastánci teze o nepochybně hajlujícím ukrajinském premiérovi nicméně dosud nijak spolehlivě nevysvětlili, proč zcela stejně "hajluje" i premiér Ruska Dmitrij Medveděv (viz obrázek zde, pro případ nefunkčního odkazu zde).

Facebookové upozornění publicisty Daniela Dočekala na další zfalšovaný snímek -...

Editací v grafickém programu prošel i údajný snímek amerických ozbrojenců na Ukrajině. Objevil se v souvislosti se zprávou, že na Ukrajině působí američtí kontraktoři (tedy zaměstnanci soukromých agentur s vojenským výcvikem)například zde, zde, či zde.

Jenže snímek ve skutečnosti pochází z roku 2010 (viz zde), jak upozornil český publicista Daniel Dočekal a následně po něm blog SME. Autor montáže vymazal některé americké nápisy a změnil insignie ozbrojenců. Renomovaný německý list Spiegel napsal, že původní zprávu bulvárního Bild am Sonntag, odvolávající se na zpravodajské zdroje, nedokázal ověřit.

... a když nemáte fašistu, tak tam dejte svastiku. Snímek vpravo, na němž má...

Podle receptu "a když nemáte fašistu, tak tam dejte svastiku" pak vznikl snímek ukrajinského obrněného transportéru u Kramatorsku. Zatímco v servisu Reuters 16. dubna vypadalo vozidlo vcelku normálně, server Novorus.info ho o deset dní později publikoval s dokreslenou svastikou (pro podrobné srovnání rozklikněte fotografii nebo oba odkazy v tomto odstavci).

Ruská média LifeNews.ru a RT také přišla s tvrzením, že na východě Ukrajiny údajně ukrajinské letectvo nasadilo útočné helikoptéry Mi-24 v bílé barvě a se znaky OSN. Ani tato zpráva však není průkazná. Ukrajinci vzápětí kontrovali (zde, zde či zde), že Rusové použili záběry z nasazení vrtulníků v misi OSN v Kongu.

Záběr z materiálu televize RT zachycuje údajný ukrajinský vrtulník s označením...

Redakce iDNES.cz prošla řadu videí mezinárodní mise MONUSCO v Kongu. Stopáž totožnou s videem prezentovaném ruskými stanicemi neobjevila, přítomnost ukrajinských vrtulníků Mi-24 v Kongu je nicméně spolehlivě doložená nejen na videích a vrtulník s písmeny UN na záběrech ruských stanic pouze spočíval na zemi v neidentifikovatelném okolí.

Během médii intenzivně sledované krize na Ukrajině se zpravodajstvím začaly zabývat i weby zaměřené na hledání nepravd. Mimo zmíněného InfoResist.org například server StopFake.org, který upozornil na případ snímku osobního vozidla, které údajně drtí obrněný transportér u Kramatorska. Zkrvavený řidič auta je podle snímku, putujícího po sociálních sítích (viz níže) zaklíněný uvnitř.

Auto údajně bylo rozdrcené ukrajinským transportérem. Snímek nicméně koluje po...

Pokud je to pravda, má daný šofér neuvěřitelnou smůlu. Stejné bílé auto mu totiž podle tohoto snímku rozdrtil stejný transportér už v roce 2008, přičemž se vše odehrálo na stejném místě a se stejnými přihlížejícími.

Pravděpodobnější ale je, že snímek nemá s děním na Ukrajině pranic společného, někdo ho prostě okopíroval a vybavil novou legendou. Stejně jako v případě vzkazu serveru Politicus.ru matkám zabitích ukrajinských vojáků, členů Národní gardy či Pravého sektoru. Márnice na snímku se podle tohoto zdroje nacházejí v Mexiku.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.