"Televize Nova je ochotna se podílet na financování kinematografie, pokud proces digitalizace proběhne dle plánu, jak zákonodárci již dříve rozhodli," řekl iDNES.cz generální ředitel TV Nova Jan Andruško.
Celkový roční příspěvek do fondu by měl být 150 milionů korun a podle televize by se na něm mělo podílet více komerčních subjektů. "Nova je ochotna věnovat částku dle svého tržního podílu," dodal Andruško.
Podpora filmůStátní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie slouží pro podporu českých filmů a filmařů. Funguje od roku 1992. Z jeho prostředků se financuje i technický rozvoj, modernizace kin či pořádání festivalů. Působí pod správou ministerstva kultury. Mezi nejvýznamnější finanční zdroje fondu patří odvody z cen vstupného do kin a příjmy z obchodního využití filmů, k nimž fond vlastní autorská práva výrobce. Zdroj: Wikipedia |
Přispívání se nebrání ani druhý největší hráč na trhu - televize Prima. "Je to oprávněný požadavek státu, aby ti, kdo na televizním vysílání profitují, přispívali na film," prohlásil finanční ředitel TV Prima Vladimír Pořízek.
Dvě nejsilnější televize oproti tomu požadují, aby zůstal v platnosti zákon o přechodu z analogového na digitální vysílání. K němu dojde 11. listopadu 2011, o měsíc později má podle zákona skončit reklama na obrazovce veřejnoprávní televize.
Skupina senátorů se ale s podporou ministra kultury Jiřího Bessera snaží prosadit novelu zákona, která reklamu prozatím zachová. Zrušení reklamy v ČT bylo ve středu tématem odborné konference Digimedia 2011.
"Jednou to v zákoně je napsáno, tak by se právní rámec, za kterého jsme akceptovali plán přechodu na digitální vysílání, neměl měnit," podotkl Pořízek.
Reklama na ČT4 a ČT2 by mohla částečně zůstat
Nova také připouští, aby v omezené míře zůstala reklama na ČT 2 a ČT 4 na podporu české kultury a českého sportu.
"Myslím, že by reklama v ČT neměla být, protože je to principiálně špatně, ale v otázce kultury je to věc k diskusi. Zatím jsme se o tom v rámci TV Prima nebavili," reagoval na nápad konkurence Pořízek.
Malé televize se obávají, že si zrušením reklamy na ČT nepomůžou. "S ohledem na to, jak je trh v tuto chvíli rozdělen, tak by se ještě více posílil duopol, který na trhu funguje. Přístup malých kanálů k příjmům z reklamy bude komplikovanější," řekl iDNES.cz Štěpán Wolde ze společnosti At Media, která zastupuje malé stanice jako Óčko, Meteo TV nebo Minimax.
Pro Novu a Primu je podle něj především důležité "vyčistit si prostor a mít hegemonii v oslovení diváka plnoformátových televizí".