Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf dráhy: Vina padá na hlavu strojvedoucího. Ten odmítl vypovídat

  19:29aktualizováno  21:28
Podle představitele španělské železniční správy za středeční nehodu rychlovlaku u města Santiago de Compostela může strojvedoucí. Měl brzdit čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. Informovala o tom španělská média. Ta následně uvedla, že strojvedoucí odmítá odpovídat na otázky vyšetřovatelů.

Trosky rychlovlaku, který havaroval nedaleko Santiaga de Compostela (25. července 2013) | foto: AP

Předseda Správy železniční infrastruktury (Adif) Gonzalo Ferre je přesvědčen, že vina padá zcela na hlavu strojvedoucího. Ferre tvrdí, že strojvedoucí měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudným obloukem, kde vlak vykolejil. 

Tragédie v Galicii

Ferre dále uvedl, že všechny bezpečnostní systémy fungovaly, ale pro případ, že by selhaly, má strojvedoucí k dispozici přesný plán postupu v takové situaci. Vyšetřovatelé mezitím začali zkoumat obsah černých skříněk, které by měly odhalit, co se dělo těsně před nehodou.

Železniční odbory však varují před předčasnými závěry a upozorňují, že viníkem nehody mohla být i nedostatečná zabezpečovací technika.

Dvaapadesátiletý zkušený strojvedoucí, který nehodu přežil a je hospitalizován s lehčím zranění, však v pátek večer odmítl odpovídat na otázky vyšetřovatelů. Jeho výpověď by přitom měla vyšetřování výrazně posunout. "Podezřelý bude co nejdříve předveden před soudce," uvedla večer policejní mluvčí. Ačkoli právě strojvedoucího už média pasovala do role hlavního podezřelého, oficiálně není o příčinách nehody stále nic známo.

Nehoda na trati Madrid - Ferrol si ve středu krátce před devátou hodinou večer vyžádala nejméně 78 obětí (více o havárii čtěte zde). 

Krátce po nehodě na pomoc přispěchala i řada místních. Začali rozbíjet okna vlaku a vyprošťovat ven zraněné. Další nosili přikrývky, které pokládali na mrtvá těla ležící podél soupravy (svědectví těch, kteří nehodu přežili, čtěte zde).

Fotogalerie

Nejhůře zasažen byl podle španělských médií restaurační vagon, který se při nehodě vymrštil do výšky a odlétl 15 metrů daleko.

Život strávil na dráze

Francisco Garzón, strojvedoucí, který nehodu pravděpodobně způsobil, u kolegů platil za zkušeného a svědomitého člověka. Na dráze pracoval přes třicet let. K vlakům měl blízko i v dětství.

Narodil se totiž jako syn železničního dělníka a vyrůstal v malém galicijském městě známém jako kolébka železničního průmyslu této oblasti. Žil v bytovkách postavených pro zaměstnance dráhy a chodil do školy provozované státní železniční firmou Renfe. V jeho rodném městě Monforte de Lemos lidé říkají, že dvaapadesátiletý muž, který pracoval pro Renfe tři desetiletí a z toho deset roků jako strojvedoucí, je známý coby rozumný a spolehlivý člověk.

Nehoda vlaku ve Španělsku. Kamera zachytila tragédii:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.