Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Moskva pošle domů dva novináře z Česka. Odpovídá na nucený odchod dvou Rusů

  15:29aktualizováno  18:26
Ruská vláda neprodlouží akreditaci dvěma českým novinářům. Ve čtvrtek oznámilo moskevské ministerstvo zahraničí. Moskva tímto způsoben reaguje na to, že Ministerstvo zahraničních věcí ČR minulý týden odmítlo prodloužit akreditaci ruským reportérům Alexandru Kuranovovi a Vladimiru Sněgirevovi.

Ilustrační foto | foto: AP

Kuranov a Sněgirev museli v Česku skončit na doporučení tajné služby BIS, která jejich působení v Praze vyhodnotila jako bezpečnostní riziko. Neprodloužení jejich akreditace minulý týden potvrdilo ministerstvo zahraničí, důvody jsou podle jeho mluvčí tajné. Rusové v Česku pracovali pro mediální dům Rossia Segodnia a deník Večernaja Moskva (více se dočtete zde).

Rusy nikdo nevyhostil, vzkazuje Černínský palác

Stanovisko českého ministerstva zahraničí k neudělení akreditací dvěma ruským novinářům se podle mluvčí úřadu Michaely Lagronové nemění „Dotyčným to neznemožňuje, aby vykonávali svou profesi,“ poznamenala.

Dlouhodobá akreditace opravňuje novináře ke vstupu na akce, které pořádá přímo ministerstvo zahraničí. Nadále však mohou chodit na akce úřadu vlády nebo Hradu - obě instituce prověřují novináře podle svých vlastních pravidel. Stejně tak si mohou domlouvat rozhovory.

Lagronová připustila, že akreditace může být podmínkou pro povolení k pobytu, avšak to v případě Kuranova a Sněgirjova není podstatné, protože v Česku již delší dobu žijí. Mluvčí dodala, že oba Rusové v Česku působili několik let, aniž by o registraci u ministerstva zahraničí žádali.

„Vůbec to neznamená, že by měli být vyhoštěni,“ zdůraznila Lagronová.

Zdroj: ČTK

„Samozřejmě přijmeme podobné opatření ve vztahu k novinářům z této země. Není to naše volba. Jasně jsme oznámili, že jakékoli nezákonné a bezdůvodné vyhoštění ruských žurnalistů bude mít odpovídající následky,“ prohlásila ve čtvrtek podle agentury RIA Novosti mluvčí ruského ministerstva zahraničí Marija Zacharovová.

Ruská vláda zatím konkrétní jména novinářů nezveřejnila. V Moskvě ovšem působí dva stálí zpravodajové českých veřejnoprávních médií: Miroslav Karas z České televize a Martin Dorazín z Českého rozhlasu. Svého spolupracovníka Jiřího Justa má v Rusku také zpravodajský server Aktuálně.cz.

„Martin Dorazín je momentálně na dovolené, nicméně když odlétal, byla mu akreditace čerstvě udělena. Úřady mu ji však samozřejmě mohou kdykoli zrušit,“ řekl iDNES.cz mluvčí Českého rozhlasu Jiří Hošna.

Dorazín novou akreditaci dostal minulý týden, upřesnil Hošna, podle kterého ji úřady vydávají na rok. ČTK informovala, že čerstvě prodlouženou akreditaci má i televizní zpravodaj Miroslav Karas.

Ruští novináři se neprodloužení akreditace v Česku diví:

Rusko už dvakrát vykázalo zpravodaje České televize

Rusko v minulosti už dvakrát odmítlo prodloužit akreditaci moskevských zpravodajů České televize. Dělo se tak v reakci na nucený odchod ruských novinářů z Prahy.

O povolení pracovat v Česku přišel v roce 2006 Leonid Sviridov, pražský zpravodaj agentury RIA Novosti. Spekulovalo se o jeho napojení na ruské tajné služby a pokusech o získání tajných dokumentů EU a NATO. Rusko krátce poté zamítlo řádně podanou žádost o prodloužení akreditace zpravodaje ČT Jana Moláčka.

Sviridov později působil jako zpravodaj ve Varšavě, odkud byl v roce 2014 vykázán na žádost tamní kontrarozvědky ABW (více se dočtete zde).

Stejně jako v případě Sviridova dopadlo i odmítnutí akreditace ruského novináře, který chtěl v Praze pracovat pro list Parlamentskaja gazeta. Půl roku poté se musel z Moskvy vrátit zpravodaj ČT Josef Pazderka, kterému úřady neprodloužily vízum.

Tehdejší generální ředitel Jiří Janeček poté rozhodl, že pozici zpravodaje v Rusku zruší. V současnosti ho televize opět má, z Moskvy se divákům od roku 2012 pravidelně hlásí Miroslav Karas.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.