Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Česko poslalo domů dva ruské novináře, Moskva slibuje reakci

  20:54aktualizováno  21:47
Ruští novináři Alexandr Kuranov a Vladimir Sněgirev přišli o povolení pracovat v Česku. Důvod zamítnutí akreditace je podle Ministerstva zahraničních věcí tajný. Moskva nucený odchod novinářů nemíní nechat bez odezvy. Podobné kroky v minulosti vedly k tomu, že Rusko vykázalo zpravodaje České televize.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Alexandr Kuranov pracuje v Praze jako dopisovatel ruských médií už 27 let. Momentálně je zpravodajem mediálního domu Rossia Segodnia, nástupce známé ruské agentury RIA Novosti. Druhý novinář, který podle serveru Neovlivní.cz musí v Česku skončit, je reportér listu Večernaja Moskva jménem Vladimir Sněgirev.

Rozhodnutí o neprodloužení akreditace zaslala Kuranovovi ředitelka tiskového odboru Ministerstva zahraničních věcí Michaela Lagronová. Ministerstvo zprávu potvrdilo, důvod zamítnutí žádosti však podle něj podléhá utajení.

„Praha jedná v duchu nejlepších sovětských tradic,“ okomentovala podle propagandistické agentury Sputnik nucený odchod svého podřízeného Margarita Simoňanová, šéfredaktorka Rossia Segodnia. Nelíbí se jí, že Praha důvod zamítnutí akreditace nechce vysvětlit. Na situaci už oficiálně zareagovala i vláda v Moskvě.

„Tyto nevlídné kroky českých úřadů poškozují dvoustranné vztahy a jsou v rozporu s Prahou deklarovaným odhodláním respektovat principy svobody slova a práva novinářů. Důrazně protestujeme v souvislosti s nekonstruktivními akcemi Prahy, které samozřejmě nezůstanou bez odpovídající reakce,“ cituje ČTK z prohlášení ruského ministerstva zahraničí.

13.dubna 2016 v 19:40, příspěvek archivován: 13.dubna 2016 v 20:54

We protest Prague's "groundless" and "unfriendly" refusal to renew the accreditation of two Russian reporters https://t.co/UsBMhyGMPi

Kvůli odmítnutým novinářům už dvakrát skončil zpravodaj ČT

Zatím není jasné, co přesně Rusko slovy o odvetě myslí. V minulosti však už dvakrát odmítla prodloužit akreditaci moskevských zpravodajů České televize. Dělo se tak v reakci na nucený odchod ruských novinářů z Prahy.

O povolení pracovat v Česku přišel v roce 2006 Leonid Sviridov, pražský zpravodaj agentury RIA Novosti. Spekulovalo se o jeho napojení na ruské tajné služby a pokusech o získání tajných dokumentů EU a NATO. Rusko krátce poté zamítlo řádně podanou žádost o prodloužení akreditace zpravodaje ČT Jana Moláčka.

Sviridov později působil jako zpravodaj ve Varšavě, odkud byl v roce 2014 vykázán na žádost tamní kontrarozvědky ABW (více se dočtete zde).

Stejně jako v případě Sviridova dopadlo i odmítnutí akreditace ruského novináře, který chtěl v Praze pracovat pro list Parlamentskaja gazeta. Půl roku poté se musel z Moskvy vrátit zpravodaj ČT Josef Pazderka, kterému úřady neprodloužily vízum.

Tehdejší generální ředitel Jiří Janeček poté rozhodl, že pozici zpravodaje v Rusku zruší. V současnosti ho televize opět má, z Moskvy se divákům od roku 2012 pravidelně hlásí Miroslav Karas.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Katarské hlavní město Dauhá na archivním snímku z roku 2012.
Neproveditelné a nerozumné, odmítá Katar požadavky sousedů

Katar odmítá požadavky čtveřice arabských zemí, které po něm chtějí přerušení styků s Íránem, zastavení vysílání televize Al-Džazíra nebo okamžité uzavření...  celý článek

John Franzese u soudu v roce 1967
V USA propustili nejstaršího trestance, na svobodu vyšel ve 100 letech

Nejstarší vězeň ve Spojených státech, někdejší člen jednoho z mafiánských klanů působícího v New Yorku, byl v pátek ve věku 100 let propuštěn z vězení ve státě...  celý článek

Velká mešita v Mekce.
Saúdové zmařili teroristický útok v Mekce. Jeden z útočníků se odpálil

Saúdská Arábie v pátek zmařila teroristický útok ve Velké mešitě v Mekce. Jeden útočník se vyhodil do povětří poté, co se odmítl vzdát bezpečnostním silám....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.