STROJVEDOUCÍ: Lidé jsou nepoučitelní, sražená brzy stála u kolejí znovu - iDNES.cz

STROJVEDOUCÍ: Lidé jsou nepoučitelní, sražená brzy stála u kolejí znovu

  18:50
Přestože je jízda na dálkových trasách riskantnější, právě do kabiny rychlíků usedá strojvedoucí Ľuboš Kocifaj nejraději. Řítit se 140kilometrovou rychlostí například mlhou podle něj rozhodně není pro třasořitky. „Někteří kolegové po střetu skoro ani nemají sílu jít se podívat ven,“ přibližuje stinné stránky svého povolání pro seriál Lidé Česka.
Ľuboš Kocifaj v kabině lokomotivy řady 362 z 80. let, která patří mezi jeho...

Ľuboš Kocifaj v kabině lokomotivy řady 362 z 80. let, která patří mezi jeho nejoblíbenější. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Zůstal jste někdy s nepojízdným vlakem „viset“ na trati?
Už jsem zažil velký stres v situaci, kdy vlak nejel a nevěděl jsem, proč. To už pak člověk někdy zkouší zásahy stylem pokus omyl. Vyloženě uvázlý jsem ale nikde nezůstal, vždy šlo o závady menšího charakteru, které by měl strojvedoucí dokázat opravit.

Takže strojvedoucí musí být i tak trochu mechanik?
Když jako uchazeč projdete zdravotními testy a psychotesty, nastoupíte na zhruba rok trvající kurz, který začíná právě na dílně, kde se s údržbou lokomotiv a postupem oprav seznamujete. Na trati jste na vyřešení problému sám, musíte si poradit a pokud možno dojet alespoň do nejbližší stanice.

Lidé Česka

seriál iDNES.cz

Lidé Česka

Zapomeňte na politiky, vrcholové sportovce, hvězdy showbyznysu a další celebrity.

Portál iDNES.cz přináší druhou řadu seriálu rozhovorů s mediálně neznámými lidmi.

Po 60 vydaných dílech a roční pauze jsme opět pečlivě vytipovali reprezentanty profesních či zájmových skupin napříč Českem a během roku zveřejníme další desítky interview, ve kterých zprostředkujeme radosti i starosti zpovídaných.

Motto projektu zní:
Každý má co říci

Máte zajímavý tip na dalšího hosta našeho seriálu?
Napište nám na na adresu: lideceska@idnes.cz

Natáhnete rukavice, vylezete ven a šťouráte se v součástkách?
Jdu ven nebo třeba jen do strojovny. Závad může být velké množství, někdy jsou přechodného charakteru a pomůže třeba pak jen lokomotivu restartovat. V uvozovkách ji shodíte z baterek a závada může pominout. Každá mašina má diagnostiku, která strojvedoucího dokáže nasměrovat k určité části, kde závadu hledat.

Nosíte si s sebou do práce brašnu s nářadím?
Já ne, ale kolegové s dvaceti třiceti lety praxe jezdí klidně s pětikilovou kabelou. Některým vyhovují spíš starší stroje, protože si na nich za ty roky už spraví sami i zapeklitější poruchy. S počítači si tolik nerozumí.

Jako strojvedoucí můžete řídit všechny typy lokomotiv?
Na každou řadu se skládá zkouška zvlášť.

Jaký velký rozdíl je řídit starou lokomotivu a nový stroj?
Když po 12 hodinách uvidíte strojvedoucího ze starší lokomotivy a z pendolina, podle stupně únavy a opocení jistě poznáte, který je který (smích). Moderní jednotky jsou komfortnější na obsluhu a téměř plně automatizované. Strojvedoucí tam má o něco méně práce, vlaky mají automatické řízení a dokážou dokonce i s přesností na centimetry samy zastavovat.

Na toaletu si ale za jízdy asi ani tak odskočit nemůžete?
Ať je stroj sebechytřejší, nemůžete opustit stanoviště během jízdy. Neexistuje, abych si šel uvařit kafe nebo povykládat. Trať musíte sledovat vždy, abyste mohl v případně potřeby zasáhnout. Odskočit si můžete nanejvýš ve stanici. Organismus si postupně vycvičíte, aby se vám nechtělo v nevhodnou chvíli (smích).

Jakou roli hraje fyzička?
Strojvedoucí určitě musí být fyzicky zdatný. Dřív byli ve všech stanicích posunovači, dnes v těch menších není ani noha a musíte třeba přepřahat, zvládnout vyvěsit vozy, zabezpečit je proti ujetí a podobně. Doba spěje k tomu, že je strojvedoucí na všechno sám a odpovídá taky téměř za všechno, i když vlakvedoucí i průvodčí by měli být schopni mu pomoci.

Po delší době doma se do práce těším

Jak jste se k této práci dostal, byl to váš klukovský sen?
Nebyl to vysloveně můj sen z dětství, ale k dopravě mě to táhlo odjakživa. Předchozí kancelářská práce mě vůbec nenaplňovala, a když jsem odpovídal na inzerát nabízející práci strojvedoucího, byl jsem natěšený. Teď už jezdím skoro osm let.

Na jakých trasách momentálně jezdíte?
Nejčastěji po celém Jihomoravském kraji a pak dálkové tratě na Bohumín a na Prahu. Rychlíky mě baví víc, časem bych rád jezdil třeba i na Slovensko. Je to pro mě příjemnější než zastavovat v každé zastávce.

Můžete jezdit kdekoli, nebo jen naučené trasy?
Nemůže se stát, aby strojvedoucí vyjel na trať, kde nikdy nebyl. „Své“ trasy musí mít naučené, znát pořadí stanic, podepisuje takzvané poznání. Když je vlak odkloněn trasou, pro kterou ho podepsané nemá, měl by požádat o pilota - druhého strojvedoucího, který ho po odklonové trase povede.

Mají strojvedoucí na dálkových tratích víc peněz?
Není tam víceméně žádný rozdíl, kolegové se kolikrát diví, že jsem blázen, když raději jedu Brno-Praha, přestože je to za stejné peníze jako řídit v okolí domova lokální spoje. Je to pro mě zpestření, i když vás na tři sta kilometrech potká něco mimořádného mnohem pravděpodobněji než na třiceti.

Předchozí díly:

Všechny díly seriálu najdete ZDE:

Lidé Česka

Spíte často mimo domov?
Hodně směn je dvoudenních, takže někdy musím nocovat v Praze nebo Bohumíně. Obvykle jde o drážní ubytovny či pronajatý penzion vyhrazený pro strojvedoucí. Člověk k práci skutečně musí mít vztah a nevydrží to každý, protože takto obětuje hodně volného času.

Částečně působíte i jako strojmistr - přes vysílačku komunikujete se strojvedoucími ve službě. Převládají ve vašem povolání mladší, nebo starší?
Není to půl na půl, ale kolektiv se postupně omlazuje. Hodně zájemců „zvenku“ nemá jasnou představu o tom, co práce obnáší a dlouho to nevydrží, nebo neprojdou všemi zkouškami. Kolegyni strojvůdkyni máme jednu v Břeclavi. U soukromých dopravců je jich víc.

Jezdíte raději ve dne, nebo v noci?
Jezdění v noci mi nevadí, mám pocitově větší klid. Je hodně nepříjemné, když ve 140kilometrové rychlosti vidíte kvůli mlze třeba jen deset metrů před sebe. Není to jak v autě, kde zpomalíte - vlak musí jet vždy stejnou předepsanou rychlostí. Ne každý to dobře snáší, ale osobně s tím nemám problém.

Pořád slyšíme o nehodách na přejezdech i mimo ně. Chodí strojvedoucí do práce s obavami, že ho něco takového potká? Jak vysoká je pravděpodobnost?
Někomu se za dvacet let nestane téměř nic a někoho to postihne i několikrát do roka. Musíte mít respekt, ale kdybych měl pokaždé přemýšlet, co se mi zase stane, jestli dojedu do cíle, to bych se zbláznil. Nepřipouštím si to. Po více dnech doma se do práce těším.

Kolikrát jste podobnou nepříjemnost musel řešit?
Poměrně časté jsou bohužel střety se zvěří a člověk nemá moc šanci jim zabránit. Můžu zahoukat a věřit, že se zvíře vyplaší a uteče správným směrem. Vyloženě kolize jsem řešil dvě. Obojí byly naštěstí spíš ťukance. První byl střet s traktorem na přejezdu, který cestující ani nepoznali. Podruhé to byla srážka s paní, která lovila bicykl spadený v kolejišti. Naštěstí přežila.

To měla štěstí, střet vlaku s člověkem je většinou fatální...
Byla zjevně pod vlivem alkoholu. Nereagovala na houkání, přitom měla dost času uskočit. Boční náraz ji odhodil do štěrku, měla tržné rány a byla v bezvědomí. Podobné situace jsou hrozně nepříjemné, od některých kolegů slýchávám, že vůbec nemají sílu jít se ven podívat.

Ľuboš Kocifaj

  • Je mu devětadvacet let.
  • Bydlí ve Slavkově u Brna, předtím žil v Brně. V Česku je skoro deset let.
  • Pochází z Kysuckého Nového Mesta. Na Slovensku studoval gymnázium a pak Technickou univerzitu v Košicích, obor provoz letadel.
  • Než se stal strojvedoucím, pracoval v kanceláři pro logistickou společnost.

Měl jste potom obavy místem střetu jezdit?
To ne, ale zarazilo mě, že o pár měsíců později jsem stejnou ženu na stejném místě potkal znovu, když čekala u kolejiště, až vlak projede, aby mohla přejít. Lidé jsou nepoučitelní, zkracují si cestu přes koleje, aby ušetřili pár minut.

Takových vyšlapaných cestiček musí být spousta.
Riziková místa za ty roky znám a jsem obezřetnější. Zpomalit ale nemůžu, nanejvýš preventivně zahoukat. Devětadevadesát procent střetů je vina člověka, který vstoupil či vjel do trati. Větší nehody ohrožují i strojvedoucího a pasažéry. Na odlehčení si s kolegy říkáme, že dokud auto vidím pod sebou, tak je to dobré, když už míří na čelní skla, je zle.

I lidí, kteří volí dobrovolnou smrt pod koly vlaku, je stále víc.
Slyšel jsem příhody, že se sebevrah strojvedoucímu před střetem díval do poslední chvíle do očí. Kolegovi zase skočila na poslední chvíli před vlak žena z křoví a nepřežila. Později se dozvěděl, že měla doma tři děti. Měl výčitky, že ji v podstatě zabil.

S tím ale asi strojvedoucí musí tak trochu počítat, že se něco podobného může stát.
Já bych to sobě za vinu nedával, byla to vůle toho člověka. Vlak bohužel není auto, není kam uhnout. Většina strojvedoucích by na podobnou událost měla být připravená, reakce se zkouší u psychologických testů. Teorie a skutečnost je ale rozdíl a někoho to může tížit do konce života, vrací se mu to na mysl. Po kolizi si strojvedoucí může vyžádat psychologickou pomoc a tři dny volna.

Moje místo v Česku

odpovídají všichni hosté seriálu

Každý odněkud je. Někde se narodí, někde je doma. Říká se, že ta nejdůležitější místa v mysli a srdci člověka mohou být maximálně dvě. Jaká jsou ta vaše?

Mám tři. Kysucké Nové Mesto, kde jsem se narodil, Spišská Nová Ves, kde jsem žil a pak Brno. Byl jsem tady poprvé na dva týdny za kamarády a od té doby jsem věděl, že tady chci žít a všechno jsem tomu podřídil. Brno je pro mě srdcová záležitost a zcela mi vyhovuje velikostí i možnostmi.

Jak často se stane, že někdo bezdůvodně zatáhne za záchrannou brzdu?
Stalo se mi to jednou při brzdění do stanice. Měl jsem soupravu s centrálně zavíranými dveřmi, takže mladíci ani nemohli utéct, ale u delších souprav se málokdy podaří pachatele odhalit. Není to legrace, při vyšší rychlosti se pasažéři mohou zranit. Řešily se i útoky sprejerů, kdy někdo uvnitř zatáhl za brzdu, přiběhli vandalové a vlak pomalovali. Dokonce mají „oblíbené“ typy souprav.

Máte vy oblíbený typ lokomotivy, který rád řídíte?
Mám oblíbenou řadu 350, přezdívá se jim „gorily“. Jsou to mohutné lokomotivy s nadčasovým designem, bohužel je neřídím, protože jsou deponované v bratislavském depu. Jde o starší typ ze 70. let, ale pořád je můžete potkat na mezinárodních vlacích z Bratislavy do Prahy. Z našich strojů nejraději řídím „esa“ - to je řada 362 z 80. let - v době svého vzniku byly téměř nejmodernější na světě. Vyhovují mi i nové moderní jednotky InterPanter.

Vyznáte se v šotoušské terminologii?
Když jsem nastupoval, byl jsem jí neposkvrněný, takže jsem kolegům často nerozuměl. Postupně jsem se to doučil. Kolikrát má v Brně lokomotiva jinou přezdívku než v Praze. Třeba posunovací lokomotiva řady 714 je u nás „lachtan“, Pražáci jí říkají „veselá kráva“.

Takže si do vysílaček hlásíte třeba: Sedám na lachtana a jedu posunout nepojízdného brejlovce?
V depu se tato terminologie používá. Nejsou to jenom šotoušské přezdívky, ale mnohdy už i oficiální názvy železničářů. Nové vlaky mají pravidelně zvířecí pojmenování. Máme pantery, sharky, spidery, elephanty – název se vždy odvíjí od vzhledu a tvaru.

Rozstřel: Mojmír Hampl - include | (1:59) | video: iDNES.tv

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Zemřela Anna Julie Slováčková, vedla dlouhý boj s rakovinou

Po dlouhé nemoci zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Dceři herečky a zpěvačky Dagmar Patrasové a hudebníka Felixe Slováčka bylo 29 let. Od roku 2019 se opakovaně léčila s rakovinou. O svém...

Něco nehraje. Rusové hledali informace o útoku v Německu předtím, než se stal

Rusové vyhledávali na internetu informace o útoku v německém Mannheimu ještě předtím, než zde islamistický útočník pobodal několik lidí včetně kritika islámu Michaela Stürzenbergera. Tvrdí to německá...

Velké peníze za ztrátu důstojnosti. Fekální večírky v Dubaji vyšetřuje policie

Bizarní, sadistické a fekální praktiky ohodnocené hodně penězi jako klíč k luxusnímu životu. Tak by se dal nazvat trend dubajských „Porta potty“ večírků, rozšířený mezi instagramovými influencerkami...

Útok nožem v Praze s účastí cizinců: mezi pobodanými je i raper

Tři zraněné si vyžádala v neděli v Praze potyčka mezi čtyřmi lidmi. Dva z nich jsou pobodaní, z toho jeden byl podle záchranné služby v ohrožení života. Třetí člověk má zranění hlavy. Jedním ze...

Zavraždil tři taxikáře, unikal dva roky. Jeden z nejtěžších případů 1. oddělení

Premium

Strach obestírá Prahu. Píše se rok 2014, kdy jsou v lednu a dubnu brutálně zavražděni tři taxikáři. Fantom, který je zastřelil, uniká spravedlnosti. Ostatní taxikáři odmítají jezdit do odlehlých...

Drony létaly nad Mykolajivem, Kyjevem i Moskvou. Ruská letiště přerušila provoz

Sledujeme online

Po náletu ruských dronů na přístavní město Mykolajiv na jihu Ukrajiny se v noci na čtvrtek zranilo několik lidí. Nejméně dva museli být převezeni do nemocnice. Náletu čelilo i hlavní město země, kde...

10. dubna 2025  7:44

Odvolaný ruský generál, kterého zatkli za podvod, se vrací na frontu

Bývalý velitel ruské 58. vševojskové armády se vrátí do bojů na Ukrajině. Generál Ivan Popov byl odvolaný z funkce v roce 2023 a poté obžalovaný z podvodu, že se do bojů na Ukrajině vrátí. Informaci,...

10. dubna 2025  7:09

Čína si v reakci na americká cla přeje spolupráci s EU, řešit chce ceny elektroaut

Čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao po videohovoru s eurokomisařem pro obchod Marošem Šefčovičem řekl, že Čína okamžité zahájí jednání s Evropskou unií ohledně cen elektrických aut. Peking si přeje...

10. dubna 2025  7:05

O víkendu přijde pořádné jaro, teploty se mohu vyšplhat až na jednadvacet stupňů

Konec týdne přinese přeháňky na severovýchodě a východě Čech, ve čtvrtek večer se ale vyjasní a postupně se oteplí. Čtvrteční teploty se budou držet slabě pod průměrem, na většině území kolem 11 °C....

10. dubna 2025  6:38

Pozastavení cel označila Kanada za úlevu, Japonsko žádá zrušit i ostatní sazby

Sledujeme online

Devadesátidenní pozastavení některých cel, které trochu překvapivě oznámil americký prezident Donald Trump, vítají státníci napříč světem. Kanadský premiér Mark Carney krok označil za úlevu pro...

10. dubna 2025  6:26

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

9. dubna 2025  19:33,  aktualizováno  10.4 6:16

Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr
Chystáte výbavičku nebo sháníte hračky? FOR KIDS vám usnadní výběr

Letňanský veletrh, zaměřený na budoucí maminky a rodiny s dětmi, přivítá v půlce dubna oblíbené vystavovatele a zároveň představí zcela nové značky...

Vyšší výdaje na obranu i za cenu dluhu. Ekonomové radí, jak zaplatit bezpečnost

Premium

Česko bude brzy dávat na obranu výrazně víc, než bylo dosud zvyklé. Očekává se, že z letošních vyjednávání mezi členy NATO vzejde požadavek, aby členské země v následujících letech posílaly na obranu...

10. dubna 2025

iDNES Premium a Max s HBO pohromadě. Sledujte The Last of Us jen za 690 Kč

U příležitosti premiéry dlouho očekávané druhé řady seriálového hitu The Last of Us přichází iDNES Premium s mimořádně výhodnou nabídkou. Noví roční předplatitelé získají kromě nepřeberného množství...

10. dubna 2025

Bek mě naštval, vracím se i kvůli němu. S Babišem jsme si to vyříkali, líčí Plaga

Premium

Bývalý ministr školství Robert Plaga se vrací do politiky. Na podzim bude kandidovat jako lídr ANO ve středních Čechách. Ke comebacku ho prý vyburcovala i rétorika současného ministra Mikuláše Beka...

10. dubna 2025

Očima nešťastného otce: Hamás drží mého syna ve zvířecí kleci, Bibimu to vyhovuje

Premium

Od našeho zpravodaje v Izraeli Voják Nimrod Cohen, jeho dvacetiletý syn, je jedním z 59 rukojmích, které stále – už více než 550 dní – drží teroristický Hamás v zajetí v Pásmu Gazy. Otec Jehuda upozorňuje: To je zodpovědnost...

10. dubna 2025

Téměř jako za pandemie. Američané si kvůli chystaným clům dělají zásoby

Spotřebitelé v USA se obávají důsledků Trumpova protekcionistické politiky. Odborníci hovoří o opakovaní scénáře z období koronavirové pandemie, během které zákazníci měli tendenci vykupovat zboží v...

10. dubna 2025

Francie se chystá uznat Palestinu jako stát. Bude to správné, míní Macron

Francie by mohla uznat Palestinský stát v červnu na konferenci, kterou v New Yorku plánuje uspořádat spolu se Saúdskou Arábií. Podle médií to dnes řekl francouzský prezident Emmanuel Macron. Krok by...

9. dubna 2025  21:19