Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jižní Korea vyzvedne potopený trajekt, může ukrývat pohřešovaná těla

  6:48aktualizováno  6:48
Jihokorejská vláda chce vyzvednout trajekt Sewol, při jehož potopení před víc než rokem zahynulo zahynulo 304 lidí, převážně středoškolských studentů. Vláda tak podle agentury Reuters ustoupila tlaku pozůstalých, kteří volají po důkladnějšímu vyšetření katastrofy.

V okolí potopeného trajektu pobřežní služba umístila tři mohutné plovoucí jeřáby. (24. dubna 2014) | foto: Reuters

Loď Sewol, která se loni 16. dubna potopila údajně kvůli přetížení a špatně upevněnému nákladu, je nyní v hloubce kolem 44 metrů poblíž ostrova Činto.

Příslušná vládní komise dospěla k závěru, že trajekt o váze 6 800 tun je možné vyzvednout, oznámila ve středu vláda. Náklady na operaci se odhadují na 150 miliard wonů, což je v přepočtu zhruba 3,5 miliardy korun. V případě obtížných povětrnostních podmínek a technických problémů by však náklady mohly překročit i 200 miliard wonů. Vyzvedávání by mělo začít v září a mohlo by trvat rok a půl.

Fotogalerie

„Hlavním rizikem je to, že Sewol je loď postavená před více než 20 lety, takže její trup je zrezivělý,“ řekl jihokorejský ministr veřejné bezpečnosti Pak In-jong.

Kvůli rozhořčení příbuzných byla minulý týden zrušena plánovaná výroční ceremonii ve městě Ansan, odkud pocházeli středoškolští studenti z lodi. Hlavní skupina zastupující rodiny obětí uvedla jako důvod ke zrušení vzpomínkové akce v Ansanu fakt, že vláda nesplnila slib a do výročí se nezavázala vyzvednout vrak plavidla z mořského dna (o kritice vlády čtěte zde).

Pozůstalí rovněž doufají, že v lodi budou nalezena těla devíti obětí, která jsou stále pohřešována.

Potápění trajektu natočili pasažéři na mobilní telefony (duben 2014):

Z celkem 476 lidí na palubě trajektu se jich zachránilo jen 172. Největší kritika se ale snesla na hlavu kapitána a posádky, kteří nejprve nařídili lidem na trajektu setrvat na svých místech. Výzva k evakuaci byla vydána příliš pozdě, kdy se již cestující v podpalubí nemohli dostat z lodi. Většina posádky se naopak zachránila.

Kapitána lodi I Čun-soka poslal jihokorejský soud loni v listopadu na 36 let do vězení. Hlavní lodní inženýr dostal 30 let vězení a dalším třinácti členům posádky udělil soud tresty až 20 let odnětí svobody (více čtěte zde).

MAPA: Trasa jihokorejského trajektu Sewol, který se potopil cestou z Inčchonu na ostrov Čedžu.

MAPA: Trasa jihokorejského trajektu Sewol, který se potopil cestou z Inčchonu na ostrov Čedžu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Vedoucí ekonomického oddělení

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.