Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Žal se mezi džihádisty nenosí, smrt kamarádů v boji se snaží slavit

  18:53aktualizováno  18:53
Mučednická smrt představuje pro džihádisty cíl jejich boje i otázku cti. Ti, kdo zemřou ve jménu džihádu, jsou oslavováni, zármutek se nenosí. Přesto se na sociálních sítích objevují videa, která ukazují i lidskou stránku radikálů a jejich padlých druhů.

Boje mezi Islámským státem a Asadovými vojsky nedaleko Palmýry (21. května 2015) | foto: AP

„Kéž bych se býval stal mučedníkem,“ řekl agentuře Reuters bojovník Islámského státu (IS) Mohanad, který se dostal do kurdského zajetí. Podle reportéra, který s ním mluvil, vypadal po zdravotní stránce zcela v pořádku, přesto by zajetí vyměnil za hrdinskou smrt a oněch 72 panen, které údajně na mučedníky čekají v ráji. „Jsou překrásné,“ sní Mohanad.

Islámský stát

Ale ani ti nejotrlejší džihádisté se neubrání smutku, když některý z jejich spolubojovníků zemře mučednickou smrtí.

„Jedna z nejtěžších zkoušek džihádu je ztratit blízké přátele,“ napsal čečenský člen Islámského státu Musá abú Jusuf aš-Šišání a zavzpomínal na jednoho ze svých padlých přátel: „Vzdal by se vlastního teplého oblečení, aby vám jej mohl půjčit, klidně bude mrznout, aby vám bylo teplo,“ píše.

„Ale pak se najednou dozvíte, že je váš kamarád mrtvý, a jste v šoku.“

Zemřít jako mučedník je štěstí

Jeho vyprávění není na první pohled ničím neobvyklé. Aš-Šišání je však jedním z ideologů IS a padlí přátelé, o nichž píše, jsou v očích radikálů považováni za mučedníky. Jejich smrt se mezi džihádisty neoplakává, ale oslavuje, píše Rádio Svobodná Evropa.

Fotogalerie

„Cítit smutek vybočuje z normy, podle níž by se mučedníci neměli oplakávat,“ objasnil pro RFE/RL norský expert na terorismus Thomas Hegghammer. „Bůh chce, aby se lidé stávali mučedníky. A tak se ozbrojenci snaží být šťastní,“ vysvětlil islamistickou ideologii. 

Mezi islamisty jsou proto velmi oblíbené videa, která mučedníky oslavují. Často v nich vystupují i samotní atentátníci, kteří ještě před útokem divákům objasňují svoji motivaci k mučednické smrti. Podobné video natočil i jeden ze strůjců lednového teroristického útoku v Paříži Amédy Coulibaly, točí je však například i jemenští Hútíovci.

„Každý ho miloval“

Tato videa slouží především propagandě Islámského státu. Mezi islamisty mají podpořit odhodlání stát se mučedníkem a mezi nepřáteli vzbudit strach. V některých případech však radikálové podlehli sentimentu a své druhy začali idealizovat způsobem, který nemá s džihádem mnoho společného.

Příkladem může být osud Čečence Biljála aš-Šišáního, který v dubnu spáchal sebevražedný útok v syrském Tel Amru. Na džihádistických webech a profilech na sociálních sítích se zprvu jako obvykle objevily jeho snímky a fráze o hrdinství a zasloužené odměně v ráji. 

Islamista Iljas Děnijev na snímku, který se objevil v jednom z videí na jeho památku.

Islamista Iljas Děnijev na snímku, který se objevil v jednom z videí na jeho památku.

Brzy je však doplnily i jiné Bijlálovy portréty, na nichž je dobře vidět jeho tvář. Na jedné fotografii dokonce drží kytici a snímek doprovází vzkaz: „Vše nejlepší všem“.

O životě dalšího čečenského mučedníka Iljase Děnijeva vzniklo dokonce hodinové video pojmenované „Slova od srdce“. Brýlatý mladík, který padl u iráckého Bajdží, v něm vystupuje jako milovník dětí.

„Byl to bratr, kterého každý miloval,“ říká se v něm. Děnijev na snímcích nepůsobí jako chladnokrevný zabiják. Na jednom záběru vede koně, na němž jede malá holčička.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.