Pod pojmem propaganda Islámského státu si většina lidí představí brutální videa, která zachycují vraždy rukojmí (více o nich zde). Islamisté však na sociálních sítích používají i zcela opačnou propagaci. A v důsledku mnohem nebezpečnější. Účty mnohých džihádistů jsou plné oslav chalífátu, skvělého života a snímků z výuky mladé generace islamistů.
Útoky IS v SýriiPři posledních útocích radikálů z Islámského státu zahynulo v Sýrii více než sedm desítek vládních vojáků. Uvedla to v pátek syrská exilová opoziční organizace SOHR. Více než dvě desítky civilistů podle této organizace zahynuly při pátečním bombovém atentátu v kurdské lokalitě v provincii Hasaká na severovýchodě Sýrie. Radikálové útočili na příslušníky armády prezidenta Bašára Asada v centrálních provinciích Hamá a Homs. Zdroj: ČTK |
Zatím poslední takovou internetovou kampaní je série fotografií manželek džihádistů. Ty v burkách pózují u luxusního BMW M5, samozřejmě s vlajkou Islámského státu na kapotě. Na další fotografii pak v rukách třímají AK-47 (na snímky se můžete podívat na serveru The Independent zde).
Samozřejmě v pózách inspirovaných jejich chrabrými muži. Islamisté těmito fotografiemi chtějí ukázat, že se k ženám chovají dobře a hodlají tak nalákat případné manželky z ciziny. To je však v rozporu se speciálním manuálem, který islamistům radí, jak jednat se zajatkyněmi a ženami obecně (více o něm zde).
Na skvělý život v chalífátu láká také účet na Twitteru uživatele Abú Awlákího. Ten na internet pravidelně umísťuje prosluněné snímky, které mají daleko do drsné reality bojů a týrání rukojmí. Awlákí si například užívá s kamarády džihádisty u čisté tůňky v baště Islámského státu Rakká. „Bratři si užívají den na sluníčku,“ komentoval fotografii.
Na dalších fotografiích se Awlákí snaží načrtnout obrázek obyčejného manželského života. Ukazuje také podle svých slov bezstarostné děti, jak si hrají na dvorku. Pro zahraniční pozorovatele však dětskou radost kazí kalašnikovy v jejich rukách.
Charlie Winter z protiteroristického think-tanku Quilliam si myslí, že Islámský stát se touto podobou propagandy snaží ukázat, že není jen extremistickou skupinou, ale že se věnuje i běžným aspektům života.
„Spousta této propagandy není v hledáčku západních médií kvůli tomu, že její obsah není kontroverzní. Když ukazují děti, jak si hrají na ulicí, nenápadně tím poukazují na to, že válka proti Islámskému státu vůbec nenarušuje bezstarostný život islamistů,“ myslí si Winter. V mnoha ohledech podle něj mírumilovné snímky islamistů působí jako regulérní utopie, která však může být nebezpečnější než prvoplánově krutá videa.
Islámský stát tak jde ve stopách další teroristické skupiny, se kterou se paradoxně v posledních měsících příliš nemusí. Al-Káida totiž na sklonku roku 2013 opakovaně lákala zahraniční bojovníky na speciální pětihvězdičkový džihád. Bojovníci al-Káidy chatovali na internetu, posílali fotografie na sociální sítě a místa bojů přirovnávali k luxusnímu hotelu (více zde).