Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Poezie podle Islámského státu. Rekruty láká na mučednictví i ráj na Zemi

  19:51aktualizováno  19:51
Islámský stát se snaží do svých řád lákat nové rekruty celou řadou způsobů. Mimo moderních prostředků překvapivě sází i na poezii. Oslavuje v ní mučedníky a města okupovaná islamisty popisuje jako ráj na zemi. Extremistické básnictví má dokonce i své slavné autory.

Poezie podle Islámského státu. Rekruty láká na mučednictví i ráj na Zemi | foto: Profimedia.cz

V říjnu loňského roku sociální sítě Islámského státu ohlásily poněkud nečekanou novinku. Nebyla plná nenávisti vůči Západu ani trápení některého z rukojmí. Krátká zpráva informovala o uzavření sňatku dívky jménem Ahlám al-Násr s Abú Usámou al-Gháribem, ve Vídni narozeným džihádistou, který se vypracoval až do nejvyšších míst Islámského státu. Se sňatky svých stoupenců se tato extremistická organizace příliš nechlubí. Tato svatba však byla výjimečná.

Al-Násr a al-Ghárib totiž tvoří jeden z nejslavnějších islamistických párů. Al-Ghárib je bez přehánění veteránem v oblasti propagandy, píše server The New Yorker. Dříve pracoval pro al-Káidu, aktuálně se pak stará o mediální obraz Islámského státu. Jeho nová manželka je pak mezi islamisty považována za literární celebritu. Ne nadarmo jí přezdívají „Poetka Islámského státu“. Její první kniha s názvem „Žár pravdy“ se dostala do oběhu loni v létě a zakrátko se stala základní výbavou většiny islamistů.

Islámský stát

Ještě větší sílu však mají verše al-Násr v mluvené podobě. Hudební podklad obstarává jen její hlas, protože použití hudebních nástrojů ideologie Islámského státu zakazuje. Žár pravdy sestává ze 107 básní v arabštině. Oslavují mudžahedíny, smutní nad vězni a některé mají i podobu vítězných popěvků. Několik básní pak vzniklo na základě tweetů.

Od povstání proti Asadovi k islamistům

O al-Násr se toho příliš neví. Podle střípků informací od bývalých islamistů se narodila v syrském Damašku a nyní ji může být kolem dvaceti let. Její matka, bývalá profesorka práva, o al-Násr napsala, že se „narodila se slovníkem v puse“. Básně prý začala psát během náctiletých let. První díla otevřeně podporovala boj za svobodu Palestiny.

V roce 2011, kdy se Sýrie ponořila do občanské války, se al-Násr přidala na stranu odpůrců režimu Bašára Asada. Básně z tohoto období vypovídají o tom, že mladá aktivistka zažila demonstrace na vlastní kůži. Tvrdé zásahy asadovských vojsk podle všeho stály za její radikalizací. „Jejich střely otřásají našimi mozky jako zemětřesení. I silné kosti praskají a pak se lámou. Vrtají do našich hrdel a trhají naše končetiny - bylo to jako lekce anatomie! Kropí ulice, zatímco krev ještě teče, jako proudy, které padají z mraků,“ napsala v jedné z básní zjevně odkazujících na krvavé potlačení demonstrací.

Poslechněte si jednu z básní  al-Násr z února 2012:

Po vyostření situace v Sýrii al-Násr prchla do zahraničí. Loni se však vrátila a přicestovala do města Rakká, bašty Islámského státu. Netrvalo dlouho a stala se jeho oficiální propagandistkou. Ve svých dílech oslavovala samozvaného vůdce islamistů Abú Bakr al-Bagdádího. V únoru letošního roku pak sepsala třicetistránkový elaborát, který obhajoval upálení jordánského pilota Maáze Kasásby (více zde).

Krásný život v chalífátu

Pravidelně pak vydává deníkové zápisky o běžném životě v chalífátu. Ten je podle ní islámským rájem a státem, který funguje bez korupce. Všichni jeho obyvatelé žijí podle jasných norem a principů, „V chalífátu jsem svědkem toho, jak ženy nosí závoje, lidé se sebou jednají s respektem a zavírají své obchody, když je čas na modlitbu,“ popsala. Obchody ve městě Rakká jsou podle ní plné čerstvé zeleniny.

Fotogalerie

Al-Násr oceňuje také možnost pomáhat mužům, kteří se vydali na cestu džihádu (termín džihád označuje náboženskou povinnost muslimů usilovat o obranu a rozšiřování islámu ve vlastním srdci i ve světě, pozn. red.).

Světová média však nabízejí poněkud odlišný obrázek soužití islamistů se ženami, který je plný znásilňování a otrocké práce (více zde). I přesto však žádná jiná extremistická islámská organizace není v lákání žen do svých řad tak úspěšná jako Islámský stát (jak islamisté lákají ženy čtete zde).

Experti na extremismus verše Islámského státu, al-Káidy a mnoha dalších teroristických organizací ve většině případů přehlížejí pouze jako vedlejší produkt džihádu. Poezie však nabízí dobrý náhled do kultury těchto organizací. Na rozdíl od propagandy a videí zobrazujících popravy je totiž poezie primárně tvořena přímo pro následovníky džihádu a ne západní společnost, píše The Jamestown Foundation.

Národ bez hranic

O důležitosti poezie pro islámské extremisty svědčí i fakt, že se po kvalitním básníkovi či básnířce svého času sháněl i Usáma bin Ládin. Vyplývá to z materiálů, které našel zásahový tým v jeho úkrytu v Pákistánu. Paradoxní je, že sám bin Ládin byl považován za velkého mistra slov a znalce starodávných poetických textů.

Poslechněte si jednu z aktuálních básní Islámského státu:

Jedním z hlavních témat džihádistické poezie je beze sporu odmítání tradičního pojetí státu. Kritika současného uspořádání Středního východu tak, jak ho po sobě zanechala Velká Británie a Francie po 1. světové válce, je všudypřítomná. Svatí válečníci, jak se bojovníci Islámského státu rádi označují, ne náhodou hledají útočiště v rozpadajících se nebo alespoň nestabilních státech jako Sýrie, Afghánistán či Irák.

Amazon prodával časopis, kterým Islámský stát verbuje bojovníky

Al-Násr v mnoha básních prosazuje vytvoření společnosti založené ne na hranicích, ale ideologii a určitém druhu vizionářského kosmopolismu. V jedné z básní například píše: „Mou domovinou je země pravdy, synové islámu jsou mí bratři. Nemám ráda Araby z jihu více, než Araby ze severu. Můj bratře z Indie, jsi mým bratrem stejně, jako bratři z Balkánu (…). Jsme jedno tělo. Lišíme se jazykem i barvou kůže, sdílíme však stejnou žílu.“ Celosvětová pospolitost následovníků džihádu je více než patrná.

Mučednictví jako vrchol džihádu

Ve středobodu většiny básní nemůže chybět ani náboženský podtón. Džihádisté jsou v tomto ohledu zapálenými samouky a rádi se oddávají četbě starých kanonických textů. Uznávají pouze svůj výklad, interpretace „středněproudých“ kleriků, kteří extremisty mnohdy obviňují ze schovávání se za víru, neuznávají.

Názory obou táborů se rozcházejí také v oslavě zbraní a utrpení. Ještě před několika desetiletími byl džihád se zbraní v ruce považován za přežitek, nyní v něm mnozí vidí jedinou možnost, jak ve světě protlačit islámské učení. Vrcholem násilného džihádu je pak oslava mučedníků, kteří v bojích nebo při sebevražedných atentátech přišli o život. V jedné z básní mučedník ze záhrobí promlouvá ke své matce: „Nechal jsem svou krev za sebou, matko. Jako stopu, která vede do ráje.“

Básně a krátké texty vždy byly součástí každodenního života islámských extremistů. V poslední době, zejména s rozvojem sociálních sítích, se však podle expertů na extremismus stávají regulérním nástrojem propagandy. Propagandy, která balancuje na hraně mezi tradicí a moderním světem.

Jak islamisté učí malé chlapce popravovat:







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vchod na pláž před hotelem Zahabia, kde došlo k útoku na turistky (14. července...
Útočník v Egyptě bodl sestru celkem šestkrát, řekl bratr zraněné Češky

Měla to být její vysněná dovolená, do Egypta se těšila. Útok na pláži v Hurghadě však všechno krásné zhatil. Lenku C. zde pobodal útočník a přestože to...  celý článek

Prvomájové demonstrace ruské komunistické strany v Moskvě (1. května 2017)
Staň se veganem, demonstroval Rus. Soud mu napařil vysokou pokutu

Být veganem v Rusku, to je skoro mučednictví. Důkazem je osud Rostislava Čebotareva, kterého ve středu v Moskvě odsoudili k pokutě ve výši 15 000 rublů (asi 5...  celý článek

Bomba v autě zabila v Egyptě sedm lidí
VIDEO: Vojáci v tanku přejeli auto plné výbušnin. Zachránili desítky lidí

Egyptští vojáci sklidili chválu, když pohotově zasáhli proti sebevražedným atentátníkům na severu Sinaje. Když si všimli vozu plného ozbrojenců, přejeli ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.