Záchranář u ztroskotané lodi Concordia (16. ledna 2012)

Záchranář u ztroskotané lodi Concordia (16. ledna 2012) | foto: AP

Hledání lidí v Concordii je jako ponor do temné jeskyně, říkají záchranáři

  • 27
Záchranáři museli kvůli rozbouřenému moři na čas přerušit pátrání po šestnácti pohřešovaných ve vraku výletní lodi Concordia. Jejich práce je přitom extrémně náročná a nebezpečná i bez bouře. Občas připomíná záchrannou misi v horách nebo ponor do labyrintu spletité jeskyně, z níž kolikrát není rychlého úniku.

Útroby obřího plavidla z části potopeného pod vodou připomínají místy temnou jeskyni, říkají záchranáři. I proto mezi nimi nechybí odborníci na ponory do takových míst, kteří s sebou nejspíš mají dvakrát větší zásoby dýchací směsi, než je při potápění se do mořských hlubin obvyklé, píše televize CNN na svém webu.

Z labyrintu 1 500 kajut a množství chodeb totiž nemusí být jednoduché dostat se rychle zpět na hladinu k čerstvému vzduchu. Plavidlo má sedmnáct pater a na délku měří asi 290 metrů. Kromě stovek kajut musí záchranáři prohledat i osm barů, pět restaurací, kasino či čtyři bazény.

Zkáza Concordie

V potopené části lodi navíc panuje naprostá tma a sluneční svit se do ní nedostane. "Pokud nemáte správné nastavenou mysl na pobyt v temném a uzavřeném prostoru, pak máte problém," říká americký jeskynní potápěč a záchranář Robert Laird s tím, že ve vodě zřejmě plave množství předmětů i trosek.

Podlahy i zdi jsou kluzké

Loď se navíc naklonila skoro o devadesát stupňů a nepotopené podlahy i zdi jsou nesmírně kluzké, i když zatím není jasné zda a kolik oleje a paliva ze ztroskotané lodi uniklo. Záchranáři proto k pohybu po nezatopené části plavidla používají často stejné techniky a bezpečnostní jištění jako horolezci.

"Loď se teď naklání v úhlu asi 87 stupňů. Musíme se pohybovat velmi opatrně a řídit se striktními bezpečnostními pravidly, abychom se nevystavili nebezpečí," řekl serveru Spiegel Online italský záchranář Flavio Vescovio, který se spolu se sedmi kolegy zapojil do záchranné akce v neděli.

Součástí těchto pravidel je podle něj to, že osmičlenný záchranný tým musí být spolu po vzoru horolezců propojen lanem. Záchranáři navíc závodí s časem a doufají, že ze šestnácti pohřešovaných přeci jen někdo přežil - ať už v nezatopené části nebo v nějaké vzduchové kapse.

Jsem na smrt unavený, svěřil se jeden záchranář

Italští záchranáři proto pracují nadoraz. "Jsem na smrt unavený," svěřil se serveru Spiegel Online jeden z nich při návratu ze záchranné mise do přístavu Porto Santo Stefano, který je lodi nejblíže. S kolegy pracoval 24 hodin v kuse a v neděli se jeho týmu podařilo zachránit tři lidi, mezi nimi korejský novomanželský pár, který uvázl v jedné z kajut.

Celkem se v pondělí ráno pokoušelo objevit další živé, nebo alespoň vyprostit těla obětí, na 120 záchranářů, část z nich byla v útrobách lodi, část v ledové vodě kolem ní. Pak ale úřady z bezpečnostních důvodů záchranné práce zastavily - loď se v rozbouřeném moři o několik centimetrů posunula. Záchranáři se k lodi vrátili až odpoledne.

Bilance je v tuto chvíli taková, že neštěstí si zatím vyžádalo šest mrtvých, dalších asi 4 200 lidí ze ztroskotaného plavidla uniklo. Nad příčinou nehody se zatím spekuluje, stejně tak jako o vině kapitána lodi Francesca Schettina a o jeho údajném útěku z potápějící se lodi.

Rejdařská společnost Costa Crociere, jež výletní loď provozuje, zatím připustila, že kapitán mohl udělat chyby. Například, že plavidlo plulo příliš blízko pobřeží. Dvaapadesátiletý kapitán ale pochybení odmítá.

MAPKA: Costa Concordia - okružní plavba Středomořím

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video