Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečnostní cvičení bývá na Concordii až druhý den, i proto zavládl chaos

  12:58
Nehodu výletní lodě Costa Concordia, která se v pátek v noci potopila u toskánského pobřeží, provázel obrovský zmatek a chaos, zejména při evakuaci pasažérů. Většina cestujících za sebou zřejmě neměla povinné bezpečnostní cvičení, naznačily iDNES.cz české cestovatelky, které služeb společnosti už dříve využily.

Záběr z bezpečnostního cvičení na lodi Costa Concordia. | foto: Dana Emingerová

Potopení Concordie

Jak popisuje Dana Emingerová, která absolvovala plavbu lodí Costa Concordia, bezpečnostní cvičení na lodi je dostatečné: "Při odbavení dostanete žeton, který pak na cvičení odevzdáte. Tím je zaručeno, že ho všichni absolvovali. Už asi hodinu předtím zní z amplionu upozornění, že se cvičení blíží. Během něj se pak na lodi všechno zastaví."

"Je to podobné jako v letadle, akorát to trvá asi hodinu. Cvičení probíhá v několika jazycích. První je domácí italština, pak angličtina, němčina, španělština, francouzština, ruština... a ve všech jazycích se to podrobně vysvětluje."

Každý pasažér má ve své kabině plánek, který ho navede na konkrétní místo na hlavní palubě. Zde si stoupne ke svému člunu. Na stejné místo by se měl vydat i v případě opravdové evakuace. "Tam nám rozdali vesty, vysvětlili, jak se používají a který člun je pro koho," popisuje cestovatelka.

Cvičení na Concordii není hned první den

Hlavní důvod nočního chaosu na Concordii tak vidí paní Emingerová v tom, že lidé cvičení ještě neabsolvovali. Většinou probíhá až druhý den po vyplutí. "Je to asi z komerčních důvodů," uvažuje. "Nejdřív chtějí lidem dopřát pohodu, protože proces nalodění je velice zdlouhavý. Ta procedura je jak odbavení na letišti, někdy to trvá i tři hodiny. Člověk je pak otrávený a na lodi je rád, že si užívá. Pak už to běží jako hodiny."

Fotogalerie

"Je jasné, že v případě nehody bude člověk panikařit, ale po absolvování cvičení by nějaký pocit bezpečí byl. Naprosto chápu, že nastala panika, když lidé nevěděli, co dělat. Takhle by alespoň trochu tušili," dodává Dana Emingerová.

Na absenci jakékoli znalosti postupu evakuace si ostatně stěžovali do kamer i trosečníci víkendového neštěstí.

Většinu posádky tvoří cizinci

Další Češka, která využila služeb italské společnosti Costa Cruises, Jacqueline Brichtová, podotýká, že cizinci v řadách posádky často neumí dobře anglicky ani italsky. To mohlo přispět k panice a celou situaci zhoršit.

Podle Emingerové tvoří cizinci, hlavně z Asie a Jižní Ameriky, převážnou většinu personálu. "Nejvyšší vedení posádky jsou Italové, ale je to tak deset procent."

Paní Brichtová se plavila s lodí Costa Favolosa, která patří stejnému provozovateli jako Concordia. Bezpečnostní cvičení zažila hned první den. "Záleží, kde se nastoupí. My měli dril hned první den. Oni jeli ze Savony, měli za sebou jenom jednu zastávku."

Obě ženy se shodují, že by na podobnou jízdu jely znovu i přes sobotní děsivé záběry z evakuace. "Taky dál létám a jezdím na dálnici," uzavírá paní Brichtová.




Mexiko, Cancun
Mexiko, Cancun

last-minute, all inclusive, letecky, 15 nocí

cena za osobu od 56 290 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.