Všichni si kladou tu samou otázku: jak je možné, že se jednatřicet metrů vysoká loď ocitla tak blízko skalnatých břehů ostrůvku Giglio? Co se dělo v prvních minutách po nárazu na skaliska?
Podle společnosti Costa Crociere, která loď vlastní, provedl kapitán lodi nepovolenou odchylku od nastaveného kurzu lodi. "Trasa byla nastavena správně. Za to, že se od něj odchýlila, může pouze velitelův manévr, který nebyl povolený, schválený a Costa o něm nevěděla," řekl na tiskové konferenci šéf firmy Pier Luigi Foschi s tím, že lodě jeho firmy mají kurz předem naprogramovaný a při jakékoliv odchylce se spouští alarm.
Zkáza ConcordieZÁCHRANA: Záchranáře po nálezu šesté oběti odvolali, loď se hýbe BEZPEČNOST: Cvičení bývá na Concordii až druhý den, i proto zavládl chaos ZÁCHRANA: Po živých našli v Concordii mrtvé. Vytáhli i černou skříňku ROZHOVOR S KAPITÁNEM: Nechtěl bych být v kůži kapitána Titaniku PANIKA NA PALUBĚ: Loď se potápěla a oni nás hnali do kabin ZTROSKOTÁNÍ: U Itálie ztroskotala výletní loď s tisíci lidmi SUPERLOĎ: Jak se pluje na třináctipatrové lodi napříč Středomořím |
Kapitán lodi Francesco Schettino trvá na tom, že muselo dojít k chybě na námořních mapách. "Přestože jsme podél pobřeží pluli s navigačním systémem, pevně věřím, že skály nebyly detekovány, protože loď neplula dopředu, ale stranou, jako kdyby pod vodou byl skalní výběžek," prohlásil kapitán, kterého už zatkla policie.
Šéf italské pobřežní stráže Cosimo Nicastro ale namítá, že veškerá skaliska u ostrova Giglio jsou podrobně zmapována, protože se tudy plaví mnoho lodí a jde o oblíbenou destinaci potápěčů.
Obyvatelé ostrova dosvědčili, že loď po kolizi plula ještě několik stovek metrů směrem na sever, stočila se směrem k pobřeží a položila se na bok. Podle odborníků nyní nelze určit přesnou příčinu ztroskotání, s největší pravděpodobností ale půjde o lidskou chybu nebo chybu v navigaci.
Jako obytný vůz
"Podle fotografií to vypadá, že to uviděli na poslední chvíli a snažili se stočit loď doprava, aby se tomu vyhnuli...V tomto případě je to jako když řídíte obytný vůz, když zabočíte doprava, zadek se zhoupne trochu doleva. Když se podíváte na snímky, uvidíte, že ten kámen je zabořen v levé půlce kýlu, což tomu nasvědčuje," řekl CNN odborník na stavbu lodí Chris McKesson.
"Zhoupla se zadkem doleva a políbila skálu," dodal odborník z univerzity v New Orleans. Poukázal také na podobnost se ztroskotáním Titaniku, který se shodou okolností poroučel ke dnu právě před sto lety. Legendární lodi se také stala osudnou díra v boku, na rozdíl od Concordie ale narazila na otevřeném moři a do ledovce.
Italská média už v neděli nadhodila spekulaci, že nehoda mohla být důsledkem riskantního manévru zvaného inchino. Výletní lodě během něj zdraví obyvatele ostrůvku rozsvícenými světly a sirénami. Podle některých svědků Costa Concordia skutečně tzv. vzdání pocty prováděla.

Malcolm Latarche, šéfredaktor časopisu o mořeplavbě IHS Fairplay Solutions, připomněl, že cestující mluvili o tom, že v době nehody vypadla světla a ozvala se hlasitá rána. Podle odborníka by to mohlo znamenat, že ve strojovně lodi došlo k výbuchu, který vyřadil z provozu elektrické generátory.
14. ledna 2012 |