Dny NATO a Dny vzdušných sil AČR, 17. a 18. září
On-line reportáž z Letiště Leoše Janáčka píše Jan WirnitzerA to je pro dnešek a pro letošek z Letiště Leoše Janáčka u Mošnova vše, co tato on-line reportáž mohla nabídnout. Děkujeme za pozornost, redakce iDNES.cz se loučí. Ucelené zpravodajství ze sobotního a nedělního dění na šestnáctých Dnech NATO přineseme ve článkovém zpravodajství.
Připomínáme, že v Mošnově má být zítra výrazně lepší počasí než dnes a že vstup na Dny NATO je zdarma.
Posledním dnešním chodem, náhradou za zrušené vystoupení parašutistického týmu Falcons, je dynamická ukázka tanku T-72M4CZ, jehož pásy právě mění v oranici kdysi travnaté prostranství před diváky.
„Letošní Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil Armády ČR přichystaly příchozím návštěvníkům opravdu nezapomenutelnou podívanou, řadu exkluzivních premiér a rekordní čísla. Akce opět dokazuje, že každým rokem nabízí nové věci a letos je seznam premiér a rekordů opravdu dlouhý,“ řekl Zbyněk Pavlačík, předseda pořadatelského sdružení Jagello 2000.
Máme první čísla o účasti. Ministr obrany Martin Stropnický to možná viděl optimističtěji, když zmínil dvousettisícový odhad, ale ještě je tu neděle a její lepší počasí. Dnes každopádně přišlo zhruba 45 tisíc diváků.
Jdeme do úplného finále. Nad letištěm se prohání MiG 21 v rumunských barvách a v modifikaci LanceR, která mu umožňuje používat ruskou i západní výzbroj (podrobně se mu věnuje tento profil na webu Dnů NATO).
Dvoumachovou stíhačku s charakteristickým deltakřídlem používaly coby standardní stíhací typ země Varšavské smlouvy, mezi lety 1959 a 1985 jich bylo vyrobeno přes 11 tisíc. Provozovalo je i československé a později české letectvo, které jej nakonec nahradilo Gripeny. Stejný osud možná čeká rumunské migy.
Poslední dvě vrtulníkové ukázky dne: nejdříve W-3 Sokol v polských barvách, po něm český Mi-24. Připomeňme, že tento typ hodlá české letectvo vyřadit a pořídit místo něj moderní vrtulníky západního typu (více jsme psali například v tomto článku).
Britský parašutistický tým Falcons, jehož vystoupením měl sobotní program vrcholit, dnes skákat nebude. Důvodem je rozmáčený terén na dopadové ploše, který by jim znemožnil představit se v neděli. Místo britských parašutisté diváci uvidí náhradní program - dynamickou ukázku jízdních vlastností tanku T-72 a protiletadlový raketový komplet S-10 Strela.
Skupina Frecce Tricolori uzavřela své vystoupení - jak jinak - stylově, trikolorou z červené, bílé a zelené barvy. Horký adept na vítěze ankety o nejlepší leteckou ukázku Dnů NATO, která se bude konat na oficiálním facebookovém profilu města Ostravy.
Frecce Tricolori létají už od roku 1961, zprvu s americkými letouny F-86 Sabre, později se stroji Fiat G.91, od roku 1982 s nynějšími Aermacchi MB-339. Skupina má základnu v italské provincii Udine.
Teď je nad Mošnovem z reproduktorů doprovází italská hymna.
Křídlo na křídle, dýmovnice v barvách italské vlajky, manévry, jak kdyby k sobě byli přibití. Frecce Tricolori stojí za to.
Italští akrobaté Frecce Tricolori vystupují se cvičnými letouny MB-339 - využívají jich deset, což je nejvyšší počet letounů akrobatickými skupinami používaný. Jsou osmou armádní akrobatickou skupinou, která se v Ostravě během deseti let představuje.
Odpolední sobotní program Dnů NATO vrcholí. Oblohou se prohání španělský stíhač Eurofighter Typhoon, v krátkém sledu se toto letadlo podívá na oblohu ještě v italských a britských barvách. Mezitím přijdou na řadu také italští akrobaté Frecce Tricolori a francouzský stíhací letoun Rafale, který je v Ostravě poprvé.
Doplňme, že ve spolku zemí, vyvíjejících letoun Eurofighter, původně byla i Francie. Právě odlišné představy Francouzů o nové stíhačce vedly k jejich vystoupení a samostatnému pokračování vývoje, na jehož konci stojí právě Rafale.
Dny NATO 2016: Eurofighter Typhoon. Letecké ukázky se omezily jen do nízkých výšek kvůli mrakům. / Autor: Alexandr Satinský, MAFRA
Do on-line reportáže se vloudil omyl, za který se omlouváme a uvádíme jej na pravou míru: přehlídka generací švédského proudového letectva ještě u konce není, protože za chvíli by oblohu začít brázdit J29 Tunnan. Možná poněkud nevzhledný „létající sud“ je první švédské proudové letadlo vyráběné po roce 1950. Draken, Viggen a Gripen jsou proti němu mladíky.