Podle prohlášení úřadu pro civilní ochranu neumožňují podmínky potápěčům bezpečně pracovat v zatopených úsecích vraku 290 metrů dlouhé lodi. Už před několika dny přiznali, že šance na objevení přeživších je v podstatě nulová.
Zkáza ConcordiePERUÁNKA: Dala starci vestu a sama zahynula SMUTNÝ SYMBOL: Concordii vyzdobili podle EU ODŠKODNÉ: Majitel nabízí každému 280 tisíc KAPITÁN: Schettino prý ignoroval varování |
"Hledání uvnitř lodě pod vodou jsme definitivně zastavili," řekl mluvčí záchranářů, kteří se tak rozhodli na základě zjištění, že se deformoval trup lodi v místech, kde byly v posledních dnech v rámci pátrání udělány otvory. Záchranáři se pak začali obávat, že by potápěči mohli uváznout v zatopených prostorách v hloubce i 20 metrů.
Příkaz k zastavení pátrání byl vydán teprve poté, co o něm byly informovány rodiny 15 pohřešovaných a příslušné zastupitelské úřady cizích států. Záchranáři ale budou nadále prohledávat jiné části zpola ponořeného plavidla.
Chtějí také pročesat osmnáctikilometrový okruh moře kolem Concordie. Do takové vzdálenosti proudy od chvíle katastrofy odnesly mnoho kusů nábytku a jiných objektů. Úřady věří, že tam mohou být i další oběti. Po tělech chtějí pátrat i na dně moře.
Páchnoucí labyrint
Zatopené prostory skrývají nejedno nebezpečí. Chodby jsou zabarikádovány nábytkem a rozkládající se potraviny plovoucí v kalné vodě naplňují loď odpudivým pachem. Z bezpečnostních důvodů mohli potápěči ve vraku strávit maximálně 50 minut a proto jen velmi pomalu postupovali dál do vnitřku lodi.
Specialisté na záchranné námořní operace chtějí tento týden začít odčerpávat stovky tun paliva ze sedmnácti lodních nádrží. Operace měla začít už tento víkend, ale špatné počasí snahu zaměstnanců nizozemské společnosti Smit zmařilo.
Pokud by mazut unikl do moře, zlikvidoval by unikátní podmořskou rezervaci v okolí ostrova. Teprve po vyprázdnění nádrží se může začít odstraňovat vrak o váze 114 500 tun. To podle úřadů zabere až deset měsíců.
Výletní loď s více než 4 200 lidmi na palubě ztroskotala v pátek 13. ledna u břehů italského ostrova Giglio. Za hlavního viníka je považován kapitán Francesco Schettino, který prý loď navedl příliš blízko ke břehu. Policie ho podezírá z několikanásobného zabití a předčasného opuštění lodi.
29. ledna 2012 |