Čerstvou zkušenost s tím má řidič, který v Praze 6 projel na červenou. Protože si byl svého přestupku vědom, počítal s dvouapůltisícovou pokutou a předpokládal, že mu úřady přidělí pět trestných bodů. Místo toho mu pražský magistrát poslal výzvu, aby zaplatil tisícikorunu a bude mít klid.
Jak pražský magistrát vyřizuje přestupky
Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy |
"Čekal jsem, že mě předvolají, abych podal vysvětlení na základě fotografie řidiče, na které budu samozřejmě vidět. Ale magistrát napsal, že když zaplatím, celá věc končí. Nedostanu žádné body, nemám žádný záznam pro případ, že bych to udělal znovu. Samozřejmě jsem rád hned zaplatil," popsal pražský řidič, který si nepřál zveřejnit jméno.
Zhruba takový postup magistrát volí od ledna, kdy začala platit novela zákona a řidiči se už nemohou vymlouvat na osobu blízkou. Úřad už obdobným postupem řešil přes sto tisíc případů.
Magistrát vybral 25 milionů korun
A zatímco při výmluvě, že řídila blízká osoba, nevydělalo město nic, teď si magistrátní kasa přišla na miliony. "Už jsme vybrali přibližně pětadvacet milionů korun, což je pro nás velice pozitivní," řekla mluvčí magistrátu Tereza Králová.
Nový postup funguje tak, že pokud úřad prokáže totožnost řidiče vozu, který přestupek spáchal, uloží mu standardně pokutu a zaznamená body. V opačném případě zašle výzvu se stanovenou pokutou majiteli vozidla a ten může nahlásit, kdo vůz řídil. Pokud tak neučiní a raději zaplatí pokutu, body se mu neodečtou.
Jenže v případě řidiče, který projel křižovatku v Praze 6 na červenou, se zdá, že úředníci důsledně nepátrali. "Vzhledem k tomu, že neznáme okolnosti tohoto konkrétního případu, lze se jen domnívat, že z pořízené fotodokumentace nebylo možno řidiče bezpečně identifikovat, a proto byl aplikován postup výzvy k zaplacení vyměřené částky," vysvětlila Králová.
Nicméně podle poslance a bývalého policisty Stanislava Humla zákon úřadům umožňuje zaslat výzvu k uhrazení určené částky rovnou, bez bližšího zkoumání osoby řidiče. "Tento postup znamená určitou výhodu, je to zkrácené řízení. Tak to bylo myšleno. Mohou si vybrat - dát rovnou pokutu a nedat body. Pokud majitel vozidla souhlasí, je to vyřízeno," uvedl Huml.
Bodový systém tím ztrácí smysl, tvrdí dopravní odborník
A postup magistrátu je i podle ministerstva dopravy v souladu se zákonem. Úřad pak může takto "zrychleně" jednat v případech, které zaznamenaly radary nebo zařízení snímající průjezd na červenou. Praha tak řeší i postihy za špatné parkování.
"V závažnějších případech, za které se odebírá řidičák, takto postupovat nemůžeme. To je například při překročení rychlosti o 40 kilometrů a více v obci," upozornila mluvčí Králová.
Jenže "zkrácený postup" podle dopravního odborníka Roberta Šťastného oslabuje bodový systém.
"Potom tedy nevím, jaký smysl má bodový systém, když je možné vyhnout se takto udělení bodů. Pokud má člověk dost peněz, tak i řidiči, kteří ohrožují ostatní, budou dál bez problémů jezdit," kritizuje nový postup Šťastný, který stál u zrodu bodového systému.
"Cílem by mělo být zjištění, kdo řídil, pokud je to alespoň trochu možné. Ale příjmy jdou v tomto případě magistrátu, takže můžou mít zájem to rychleji a snadněji projednávat," dodal Šťastný.
Huml mu však oponuje s tím, že bodový systém smysl neztratil. "Dříve osmdesát procent těch deliktů skončilo v koši kvůli osobě blízké. Takhle skončí alespoň platbou majitele vozu, když na to přistoupí. A i to je výchovné," míní Huml.