Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Boj o miliardy. Ministerstvo a Praha se přetahují, kdo bude vyřizovat pokuty

Prahu a ministerstvo dopravy čeká závěrečná fáze bitvy o šetření dopravních přestupků spáchaných na území hlavního města. Oba správní orgány se vzájemně obviňují z neschopnosti řidiče za nerespektování pravidel provozu efektivně postihovat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ladislav NěmecMAFRA

Resort dopravy navrhl Praze odebrat pravomoc vybírat pokuty, čímž by městský rozpočet přišel o více než čtvrt miliardy korun ročně. Podle města změna přinese kolaps správního trestání dopravních přestupků v Praze.

Počet ohlášených přestupků v ­hlavním městě totiž raketově roste. Vloni statistiky zaznamenaly jejich meziroční nárůst o bezmála třetinu na téměř milion přestupků. Nárůst procenta vyřešených případů za ním výrazně pokulhával. „Dochází často k tomu, že přestupky nejsou v zákonem stanovené lhůtě projednány a pachatelé tedy nejsou potrestáni,“ argumentuje ministerstvo v materiálu, kterým navrhuje přestupkovou problematiku z magistrátu přesunout na jednotlivé městské části.

Tím by se zároveň tento státní úřad zbavil funkce druhoinstančního odvolacího orgánu, která je náročná na úřednickou práci, příjmy z pokut z ní ale do rozpočtu dopravního resortu neplynou. Podle návrhu v připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích by právě tato povinnost přešla na magistrát.

Šetření nehod s atlasem

Právě snaha zbavit se náročné agendy je podle městských úředníků pro ministerstvo důležitější motivací než snaha o efektivnější prošetřování přestupků a větší bezpečnost na silnicích. „Lze se domnívat, že se ministerstvo tímto krokem snaží vyřešit dlouhodobě neřešené personální zajištění svého vlastního odboru, který je pro Prahu odvolacím orgánem,“ uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman.

Úřad proto doufá, že se mu podaří tento návrh zablokovat během projednávání nového zákona na vládě nebo později v Poslanecké sněmovně. Převedení povinnosti prošetřovat nehody na městské části by znamenalo rozdělit městské silnice na 57 částí. Dopravní policisté by se tak museli stát experty na pražský místopis, aby věděli, na jaký úřad mají řešení konkrétního přestupku poslat, pokud není řidič ochotný zaplatit pokutu na místě.

„V podmínkách hlavního města by v praxi určení místní příslušnosti bylo v řadě případů naprosto neřešitelné. Existuje řada komunikací a křižovatek, kde se stýkají hranice dvou, tří i­ čtyř městských částí, a to jak v kolmém či podélném směru komunikací, tak i pod různými úhly a oblouky (viz například křižovatka Bulhar),“ uvedl v připomínkách k novele magistrát. V řadě případů se navíc řidič dopustí více přestupků napříč různými městskými částmi, například při pronásledování policejní hlídkou.

Uniknout pokutě? V Praze stačí neplatit, úředníci totiž nestíhají

Vyřizování přestupků by tak nebylo podle magistrátu jednodušší, ale právě naopak. Pachatelé by navíc dostali do ruky další záminku, co mohou ve správním řízení napadat. 

Námitky přitom nejsou vůbec nic výjimečného, podle dat magistrátu vloni poslalo odvolání proti rozhodnutí o přestupku 840 tisíc lidí.

Městské části o agendu nestojí, nemají na ni peníze

Zájem vyřizovat statisíce přestupků nemá ani celá řada městských částí. Na ty už v roce 2018 přešla povinnost vyřizovat pokuty za špatné parkování a řada z nich si stěžuje, že ani tuto agendu nestíhá. Proti převzetí nové oblasti se už vloni na jaře, kdy ministerstvo plán poprvé zveřejnilo, ohradila například třetí nebo čtvrtá městská část.

„Už teď vykonávají městské části v Praze řadu úkonů za stát či za hlavní město, aniž na tuto činnost dostávají odpovídající finanční příspěvek. Financovat takovou agendu z vlastních zdrojů a zajišťovat ji bez nových zaměstnanců není možné,“ uvedl tehdy mluvčí čtvrté městské části Jiří Bigas.

Ani delegování výběru pokut za parkování nepřineslo zvýšení efektivity a podle magistrátu městské části množství oznámení na špatné parkování nezvládají vyřizovat. Usuzují to z toho, že jako odvolací orgán nedostávají prakticky žádná odvolání. Za zhruba tři roky bylo magistrátu takto doručeno jen jedno odvolání proti rozhodnutí, uvádí úřad.

Aby městské části mohly kromě parkování zvládat novou agendu u­ dalších dopravních přestupků, jako je rychlost, nedání přednosti nebo jízda na červenou, musely by podle odhadů přijmout na 220 úředníků. Není přitom ani zdaleka jasné, že se jim podaří převzít stejné lidi, které bude kvůli ztrátě práce propouštět magistrát. Najít nové úředníky s patřičnou kvalifikací přitom nebude snadné. Podle Hofmana jich na pracovním trhu moc není.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

Klimatické změny zasáhly i liči. Letošní sklizeň ovoce v Číně bude poloviční

18. května 2024

Čínská úroda liči doplatila na extrémní počasí. Tamní pěstitelé nyní po vleklých deštích sčítají...

Michelina získal stánek s tacos v Mexiku. Dá se v něm najíst za stovku

18. května 2024

Mexický stánek, kde dostanete pouze tacos a ani si nebudete mít kam sednout. I tak může vypadat...

Daňová kouzla jsou pryč, firmy si to už nedovolí. Expertka o změnách v daních

18. května 2024

Premium Konsolidační balík, který loni schválila vláda, změnil řadu daní. Novinky se týkají třeba daně z...

Superhrdinové jsou out. Hollywood zaměřil pozornost na svět videoher

18. května 2024

Období, v němž američtí filmoví producenti posledních několik let přetavovali vesměs marvelovskou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...