V tramvaji s výletníky zemřely desítky lidí. Ústí vzpomíná

  3:23aktualizováno  3:23
Nedělní výlet desítek Ústečanů se před šedesáti lety změnil v krvavou tragédii. Přeplněná tramvaj vezoucí turisty z krušnohorské Telnice zpět do města vykolejila a přinesla smrt třiceti lidem. Smutné výročí z 13. července 1947 si Ústí připomene odhalením pomníku.

Tramvajová nehoda známá jako "bukovská tragédie" stála život třicet lidí. | foto: Archiv Jiřího Šicha, ČNDS

"Volání o pomoc zní z trosek, je to volání raněných i umírajících. Mnoho hlasů, které úpěnlivě se domáhaly pomoci, mnoho těch hlasů po několika minutách zhaslo... Smrt měla svou žeň," psala Mladá fronta dva dny po tragické události.

Takzvaná bukovská tragédie se odehrála na lince číslo 1, která spojovala okrajovou část Ústí Bukov s Telnicí a sloužila často výletníkům. Těch se v neděli 13. července vracelo do města podstatně víc než obvykle. Místo běžné kapacity 88 lidí se jich do vozu vtěsnalo celých 140.

popisek Největší tragédie v Praze
Tramvaj zabíjela na Špejcharu

Jízdou z prudkého kopce začala mít souprava problémy s brzděním a nabrala až sedmdesátikilometrovou rychlost. Cestujících se zmocnila panika, dva lidé vyskočili a utrpěli těžká zranění. Dalším devatenácti zbývalo několik vteřin života.

Tramvaj se v zatáčce naklonila na dvě kola, dopadla zpět a vykolejila. Neovladatelný kolos narazil do železného sloupu elektrického vedení, vlečný vůz se vymrštil a o stejný sloup utrhl střechu. Smrtící souprava se zastavila až nárazem do další tramvaje, která stála na vedlejší koleji.

Po vykolejení tramvajového vozu strašný náraz na ocelový sloup, psal dobový tisk.

Raněné svážela nákladní auta
Mrtvoly ležely všude kolem, protože vyděšení cestující vyskakovali z neovladatelné tramvaje nebo byli vymrštěni ven. Na místě zahynulo 19 lidí, zranění od ostrých plechů, úlomků skla a dřevěných lavic se však nevyhnul téměř nikdo.

Tragédie pokračovala v Masarykově nemocnici, která nebyla na takový nápor pacientů zařízena. Zraněné vozila nákladní auta na korbách, dva lidé zemřeli ještě při převozu. Sloužící lékaři nestíhali raněné ošetřovat a rozhlas musel povolávat jejich kolegy z domovů. V nemocnici zemřelo dalších devět lidí.

Údaje o zraněných se liší, nejčastěji se uvádí 97 zraněných osob, z nichž 43 vážně.

Pohřbu obětí, který se změnil v celonárodní smutek, se 18. července zúčastnilo 30 tisíc lidí včetně ministra vnitra Václava Noska. Státní tryznu na Mírovém náměstí přenášel i rozhlas.

Spekulace vinily sudetské Němce
Hned po nehodě se objevila řada spekulací o její příčině. Podle odborníků selhaly brzdy. Tuto verzi podporuje i fakt, že tramvaj byla značně přetížená a navíc vozový park nebyl dva roky po válce v ideálním stavu.

Řidič, který při nehodě zemřel, se podle svědků snažil do poslední chvíle brzdit, a to i s použitím písku. Přesto jej mnozí podezírali, že si chtěl nehodou vyřešit osobní problémy. Zjitřené poválečné době odpovídala i spekulace o sabotáži sudetských Němců. Nic z toho se ale později neprokázalo.

Smutné výročí si obyvatelé Ústí připomenou odhalením pomníčku už ve čtvrtek 12. července. "Pietní akt se uskuteční nedaleko místa nehody v oblasti bukovského rondelu," řekl iDNES.cz Jiří Šich z Českého nezávislého dopravního sdružení, které akci iniciovalo.

V současnosti už tramvaje v Ústí nejezdí, kvůli pozdější výstavbě je těžké najít i přesné místo neštěstí. Tramvaje přes Bukov a Varvažov až za hranice Ústí do Telnice vyjely poprvé v roce 1912. Trať byla zrušena v roce 1955, když musela ustoupit hnědouhelnému dolu. Tramvajová doprava fungovala ve městě v letech 1899 až 1970.


Zdroj: mapy.idnes.cz, © PLANstudio

Autoři: ,
Po stopách vrahů

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Chladnokrevně zastřelil čerpadlářku, aby mohl uloupit deset tisíc korun

Policie zveřejnila záznam z kamery v čerpací stanici na Mělnicku, na kterém...

Čerpadlářka Jana umyla dva stojany na pumpě Radius v Podhořanech na Mělnicku a vešla zpátky do benzinky za pult. Na...

Stát proti žumpám. Úřady budou rozdávat pokuty a přibude papírování

Válku kempů poznal na vlastní kůži i řidič fekálního vozu.

Od ledna začne platit novela vodního zákona, která má změnit ledabylé nakládání s odpadní vodou. Majitelé domů budou...

Demonstrace žlutých vest v Paříži i Bruselu. Policie zatkla stovky lidí

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Ve Francii vypukly v sobotu další násilné protesty. Policie v centru Paříže nedaleko bulváru Champs-Élysées proti...

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Druhá světová válka a holokaust neexistují. Norsko reformuje školství

Vězni z pobočného tábora Ebensee (byl součástí Mauthausenu) po osvobození...

Norská konzervativní vláda chce v plánované školní reformě vynechat z osnov velkou část sociálních věd a historie,...

Další z rubriky

Vrah čerpadlářky měl netypický batoh, policie zveřejnila další stopu

Jeden z podezřelých v případu vraždy čerpadlářky na Mělnicku měl při činu...

Kriminalisté zveřejnili další informace z vyšetřování loupežné vraždy čerpadlářky u Nelahozevsi na Mělnicku. Podle...

Za zničení čtyřiceti soudobých obrazů dostal bývalý kastelán podmínku

Kastelán valtického zámku Michal Tlusták při vybalování vzácné knížecí koruny.

Bývalý kastelán valtického zámku Michal Tlusták dostal u okresního soudu v Břeclavi podmínku za zničení několika...

Soud potrestal muže za týrání manželky a dcer před 25 lety

Lavice obžalovaných u Krajského soudu v Hradci Králové zůstala prázdná.

Krajský soud v Hradci Králové potrestal po pětadvaceti letech Zdeňka Š. za týrání jeho tehdejší manželky a dcer. Žena...

Najdete na iDNES.cz