"Tehdy jsem byl naštvaný, protože mi ta tramvaj ujela," vzpomíná Tomáš Svoboda, kterému bylo v únoru 1982 třiadvacet let. Ze Strossmayerova náměstí ještě jinou tramvají přejel do Kamenické ulice a dál už stála kolona.
"Pokračoval jsem pěšky přes Letnou, a tak jsem nakonec šel i kolem toho neštěstí," popisuje, jak se o nehodě dozvěděl.
Jen několik minut předtím přehlédl řidič šestadvacítky Miroslav D. přehozenou výhybku. Zůstala v poloze pro odbočení poté, co po ní přejela linka 31 do smyčky Špejchar. Šestadvacítka měla ale v 16:47 jet od Sparty rovně. Proto ani neubrala na rychlosti.
"Vůz vykolejil oběma podvozky a v oblouku vlevo se převrátil na pravý bok. Střecha vozu narazila na chodníku do zábradlí a sloupu veřejného osvětlení. V konečném postavení se vůz nacházel na pravém boku cca 25 m od místa vykolejení, bočně 10 m vpravo od pojížděné koleje. Pohyb vozu po boku byl cca 10 m. Pedál brzdy v poloze odparkováno, řízení vypnuto, pantograf zničen. Demolovaný pravý bok, přední a zadní skla, pantograf a střecha," přesně tak zněla úřední zpráva Dopravního podniku.
"Ta tramvaj měla jen jeden vůz. Byl to takový ten užší, štíhlejší model, který tehdy jezdil. Přetočila se tak, že zadní částí skončila směrem ke Špejcharu. Jak se otevřely nějaké dveře, nevím už které, tak se z ní vysypali lidi. Přitom vůz padl na bok a roloval je," říká hasič Jaroslav Havrda, který u nehody zasahoval.
Šest lidí zemřelo hned na místě, sedmý po převozu do nemocnice. Nejmladšímu bylo šest, nejstaršímu jednapadesát let. Jedenáct cestujících bylo vážně zraněno a 37 lehce.
"Museli jsme co nejrychleji vůz alespoň trochu nadzvednout. Použili jsme hydraulické nůžky, které se běžně používají při dopravních nehodách. Měli jsme obavy, že to ty nůžky nezvednou, ale podařilo se to. Mohli jsme pod ní sáhnout a vytáhnout těla," popisuje Havrda zásah hasičů.
Dodnes vzpomíná, že oběti tehdy vypadaly mnohem starší než ve skutečnosti, a tak "jinak mrtvé" než obvykle, jak se přes ně vůz smýkal.
"Pamatuji si, že jsme vyndali tělo, a byl jsem přesvědčen, že patří starší ženě. Podle studentské průkazky na tramvaj to ale byla mladá holka. To byl takový moment, kdy mi teprve došlo, že to nejsou tak staří lidé," vypráví hasič.
Policie místo nehody uzavřela. "Náhradní dopravu zajišťovalo šest autobusů a tramvaje odkloněné na objížďkové trasy," uvedl tehdejší tisk.
"Mně se vybavuje takový starší obtloustlý policajt. Čumily, kteří stáli okolo, vyháněl se slovy: Vyberte si směr a jděte," vzpomíná Svoboda, který jen shodou šťastných okolností nebyl mezi cestujícími..
Lehce zraněného řidiče tramvaje zadržela policie hned na místě. "Byl odsouzen, ale jaký trest dostal, si nepamatuji," vzpomíná muž, který tramvaj nedoběhl.
O nehodě se pak ještě mluvilo řadu dní. "Tři dny po neštěstí, kdykoliv jsem jel tramvají, tak tam byl někdo, kdo se o tragédii bavil," vybavuje si Svoboda.
Velké nehody pražských tramvají
1891 - Při zkušební jízdě na elektrické dráze z Letné ke Stromovce se setkal vagon s pekařským povozem. Ten vjel na koleje poté, co se mu splašil kůň. František Křižík nabídl pekaři Janu Vyhnalovi 20 zlatých odškodného.
1913 - V oblasti Nového Světa se na nepřehledné jednokolejné trati srazily tři motorové vozy tramvaje číslo 5. "Mnoho lidí utrpělo těžký úraz," psal dobový tisk.
1923 - Řidiči ujel v Chotkově ulici vůz a v plné rychlosti vjel u Jeleního příkopu do zdi. Počet zraněných se nepodařilo zjistit.
1938 - Motorový vůz tramvaje vykolejil na Vítězném náměstí, kde tehdy vedly koleje po vnitřním obvodu okruhu. Narazil na stožár veřejného osvětlení a převrátil se. Druhý vůz soupravy se rovněž převrhl. Při nehodě zahynul jeden člověk a 55 lidí bylo zraněno.
1950 - Řidiči linky číslo 1 se nepodařilo ubrzdit vůz ve Francouzské ulici. Ten se rozjel, projel tehdejší stanice Krymská i Ruská a v oblouku do Moskevské ulice vykolejil. Vjel do vchodu prodejny Pramen. Při nehodě naštěstí nikdo nezahynul, ale zraněno bylo 112 lidí.
1961 - Linka číslo 17 jela z Jiráskova náměstí k Národnímu divadlu. Před Žofínem se ji pokusilo předjet vojenské auto a došlo ke srážce. Při nehodě zahynul velitel vojenského vozu a 34 lidí bylo zraněno.
1962 - Řidič tramvaje číslo 11 zjistil při sjezdu na Strossmayerovo náměstí, že mu nefungují brzdy. Vůz stále zrychloval, vykolejil a přejel napříč křižovatkou, až se zastavil o prodejnu Pramen. Jedna žena zemřela a 46 lidí bylo zraněno. Při vyšetřování se ukázalo, že brzdy vyřadil neznámý cestující na zadní plošině tramvaje.
1965 - Řidička linky číslo 2 rozjela příliš rychle tramvaj. Při brzdění do křižovatky Chotkovy sady následně zpanikařila. Na výhybce vykolejil zadní vůz, narazil na protější ostrůvek a převrátil se a následně projel celou křižovatkou. První vůz se nepřevrátil, ale otočil se opačným směrem, než původně jel. Na místě zemřeli dva lidé a další tři podlehli svým zraněním v nemocnici. Šestnáct lidí bylo vážně zraněno.
1967 - U vojenské nemocnice ve Střešovicích zjistil řidič motorové tramvaje, že mu nefunguje brzda. Přestože sypal pod kola písek a použil ruční brzdu, pokračoval v jízdě ve směru do centra. Zastavil až o odbočující autobus. Zraněno bylo 31 cestujících.
1968 - Tři lidé zemřeli a 21 dalších bylo zraněno při srážce autobusu číslo 134 a tramvaje číslo 30 pod Prašným mostem v Praze. Podle policie bylo na vině předjíždění na kluzké vozovce.
1970 - Na Bubenském nábřeží narazil řidič tramvaje číslo 10 narazil do "čtrnáctky" před sebou. Osm lidí bylo vážně zraněno a dalších 27 cestujících utrpělo lehká zranění.
1982 - Řidič tramvaje přehlédl u Špejcharu přehozenou výhybku a vůz linky číslo 26 vykolejil. Z otevřených dveří vypadlo několik lidí, na které se následně převalila tramvaj. Sedm lidí zemřelo a dalších 48 bylo zraněno.
2005 - Na Karlově náměstí jel až dvakrát rychleji, než povolují předpisy řidič linky 22. Zadní vůz soupravy vykolejil a vjel na ostrůvek. Při nehodě zahynuli dva lidé a další tři byli zraněni. Řidiči soud uložil 4,5 roku vězení. - více zde
ZDROJ: DP KONTAKT, iDNES.cz
Tramvaje typu T1 jezdily přes třicet let
Tramvaje typu T1 vozily v Praze cestující od roku 1951. Podvozek vycházel z amerického vozu PCC z poloviny třicátých let minulého století. Po válce získala ČKD licenci na jejich výrobu. Ta skončila v roce 1957, kdy byl postaven 287. vůz. Poslední tramvaj typu T1 s cestujícími vyjela 5. ledna 1983 na tehdejší linku číslo 23 v trase Špejchar - Vypich.
Zdroj: www.prazsketramvaje.cz