Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nakupuje nová auta (ilustrační snímek)

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nakupuje nová auta (ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Antimonopolní úřad nakupuje auta pro vedení. Chce v nich i televizi

  • 350
Pohon všech kol, vestavěná televize a nejméně 260 koní pod kapotou. To je jen několik podmínek, které si stanovil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pro nákup dvou nových aut pro své vedení. Zaplatit za ně chce bezmála tři miliony korun bez DPH.

Nová veřejná zakázka na dodávku dvou automobilů pro vedení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se na webových stránkách vhodne-uverejneni.cz objevila koncem října, podávat nabídky bylo možné do pondělí.

Z dokumentace vyplývá, že úřad chce dvě limuzíny "vyšší střední třídy". Ta má podle Sdružení automobilového průmyslu široké rozpětí, spadají do ní například Škoda Superb, Ford Mondeo, ale i BMW řady 5 nebo Audi A6. 

Regulátoři se nicméně nespokojí jen se základní výbavou vozu. Mezi minimálními požadavky se tak objevil třílitrový benzinový motor. Takové auto je přitom schopné jet rychlostí až 250 km/h. K čemu je to na českých silnicích potřeba, je otázkou.

"Požadavky na výbavu jsou odpovídající nárokům na bezpečnost a spolehlivost vozidel, jakož i na reprezentativní funkci, která nedílně patří k roli vedení ÚOHS," hájí výběr mluvčí úřadu Martin Švanda. Dodává, že výběrové řízení probíhá v rámci pravidelné a plánované obnovy vozového parku.

Psáno na míru?

Mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK) Igor Sirota však tvrdí, že zrovna na bezpečnost v sepsaných požadavcích není až tak brán zřetel. "Spíš je to soupis až příliš komfortních doplňků, namísto těch, které pomáhají bezpečnějšímu provozu, například některé elektronické asistenční systémy," uvedl Sirota.

Požadavky navíc vzbuzují dohady, zda úřad nevypsal zakázku jen pro omezený počet značek. To potvrzuje i František Dvořák, vedoucí rubriky auto.idnes.cz. "Podmínky jsou stanovené tak, že se výběr omezí na několik málo značek a modelů. Zavání to tím, že si někdo už vyhlédl specifické auto někde v showroomu," uvedl Dvořák.

Úřad navíc v první fázi požadoval, aby měla vybraná auta třeba i adaptivní nastavitelný podvozek nebo "18palcová litá kola 5-paprsková či 5-dvoulokoťová." Nakonec však od obou detailních podmínek ustoupil

Otazník vzbuzuje i cena, kterou chce úřad zaplatit. Bez daně je to 2,8 milionu. Když přitom loni pořizoval reprezentační auta Senát, vypsal výběrové řízení na čtyři auta a byl za ně ochotný utratit maximálně 3,2 milionu korun (více zde).

Z hůř vybavených aut by úředníci vylézali vystresovaní

Specifikace u tendrů na vozový park jsou mnohdy velmi podrobné a někdy i zvláštní ještě z jiného důvodu: vyřazení některých zájemců. To byl koneckonců případ loňské soutěže na čtyři desítky vozů pro ministerstvo životního prostředí.

To mimo jiné chtělo koupit 13 malých vozidel do lehkého terénu. MF DNES však zjistila, že se v zadávací dokumentaci objevila i položka "Paket pro špatné cesty". Ten přitom nabízela pouze Škoda u modelu Fabia. Podobná situace pak nastala i u vozů střední třídy. Tam se kromě škodovek vešel i Passat od Volkswagenu (celý článek zde). Ministr Tomáš Chalupa nakonec raději zakázku zrušil.

Soutěž na míru je, zdá se, mezi českými úřady poměrně oblíbená. MF DNES už dříve upozornila například na soutěž Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) na nákup nových aut. Kontroloři tehdy zatoužili po Škodě Superb.

NKÚ nakonec soutěž zrušil a později vypsal soutěž na slabší vozy. Tehdy NKÚ vysvětloval nákup nejdražších škodovek i potřebou komfortu pro kontrolory na služebních cestách. "Nelze očekávat jejich maximální výkon, pokud budou po dojetí na místo unaveni, s bolavými zády a vystresováni z jízdy," hájila tendr tehdy mluvčí Radka Burketová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video