Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ministerstvo hledá „ekologická“ auta, musí jezdit dvoustovkou

  10:42aktualizováno  10:42
Ministerstvo životního prostředí vypsalo soutěž na čtyřicítku nových aut. A vymyslelo si spoustu požadavků - na výkon či rychlost. Technické podmínky navíc specifikovalo tak důkladně, že se mohou u některých požadovaných aut přihlásit dealeři jen jedné značky.

Úředníci budou jezdit ve Škodě Fabii Combi. Ilustrační foto | foto: Škoda Auto

Ministerstvo, které v minulosti nakupovalo například hybridní vozy, teď sází na klasiku: naftu a benzin. U tří vozidel střední třídy požaduje například výkon nejméně 139 koní a rychlost přes dvě stě kilometrů v hodině. A také zrychlení z nuly na sto za 11 sekund.

"Jedná se o technické podmínky pro tři automobily střední třídy určené pro ředitele organizací s počtem zaměstnanců nad 500 a náměstka ministra," vysvětlila mluvčí ministerstva Michaela Jendeková, proč potřebují na ministerstvu tak výkonné vozy.

Největší část zakázky je dodávka 27 malých aut velikosti Fabie Combi. Ani u nich úředníci netouží po nejlevnějších a nejskromnějších variantách: samozřejmostí je například rychlost nad 175 kilometrů v hodině nebo speciální úprava do terénu. "Myslím, že pan ministr by neměl kupovat auta, s nimiž bude vyhrávat závody, ale která ušetří peníze daňovým poplatníkům," kritizuje nákup Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha.

"Neznám detaily této zakázky, ale takové požadavky mi přijdou jako úsměvné. Je potřeba zvážit, zda je takový nákup nutný," zamýšlí se stínový ministr životního prostředí za ČSSD Jiří Zimola.

Zelení úředníci na nízkých emisích netrvají

Podle Jendekové je v rámci soutěže kladen důraz na ekologicky šetrná auta. Omlazení vozového parku ministerstva sice přinese snížení emisí, ale zdaleka ne takové, jaké by díky nákupu nových aut mohlo být. Ministerstvo totiž netlačí na spotřebu a množství emisí tak přísně, jak by mohlo. Například u vozů střední třídy by mohlo požadovat i o pětinu nižší emise CO2 na kilometr, než napsalo do tendru. Totéž platí i o spotřebě poptávaných automobilů.

Ministerstvo nakoupí také 13 vozů, které jsou naprostým protikladem ekologických aut: vozy do lehkého terénu. "Jsou určena pro organizace, které svým zaměřením tento druh auta potřebují k výkonu své činnosti, například Státní fond životního prostředí," objasnila Jendeková.

U těchto vozů nestanovilo ministerstvo ani maximální objem emisí CO2, jen maximální spotřebu. Soutěž, kterou má na starost náměstek a někdejší poslanec Tomáš Vrbík, je navíc napsaná svými parametry tak, že v některých kategoriích vylučuje jiné vozy.

Například požadavky na malé kombíky splňuje podle analýzy MF DNES jen Škoda Fabia Combi Scout. Ministerští úředníci se při tvoření požadavků na auto zřejmě tolik zasnili o novém voze až tak, že do zadávací dokumentace připsali požadavek "Paket pro špatné cesty".

Takový balíček, který znamená hlavně mírné zvýšení podvozku kvůli terénu, pod stejným názvem nabízí jen Škoda Auto.

Ministerstvo sice argumentovalo výčtem jiných aut, která mohou podmínky splnit, kombík se zvýšeným podvozkem v třídě malých aut však u nás nabízí jen Škoda Auto. Stojí přes 400 tisíc.

Hodně podrobné jsou i požadavky na vůz střední třídy. Vedle Škody Superb je ale splňuje i třeba Volkswagen Passat. Uzpůsobení tendru na míru škodovkám však MF DNES potvrdil i vysoce postavený zdroj z ministerstva.

Tendr na míru: stížností přibývá

Taková praxe by ve státní správě nebyla ničím novým. Například Správa národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava vypsala nedávno soutěž na dvacet terénních aut s podmínkou výkonu nejméně 140 kilowattů. Tak silný je ale jen Nissan Navara. "Po bližším přezkoumání jsme se rozhodli hranici snížit, aby vyhovovala co největšímu množství prodejců," uvedl mluvčí správy Pavel Pechoušek. Nabídku nakonec podali čtyři zájemci, soutěž ještě neskončila.

"Takové soutěže jsou každou chvíli. Úředník si vybere auto a pak dělá podmínky tak, aby se nikdo jiný nemohl přihlásit," potvrdil MF DNES jeden z prodejců, který na podezřelé zakázky upozornil a který si přál zůstat v anonymitě. MF DNES už v minulosti upozornila například na soutěž Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) na nákup nových aut, která byla ušita na míru Škodě Superb.

NKÚ nakonec soutěž zrušil a později vypsal soutěž na slabší vozy. Tehdy NKÚ vysvětloval nákup nejdražších škodovek i potřebou komfortu pro kontrolory na služebních cestách. "Nelze očekávat jejich maximální výkon, pokud budou po dojetí na místo unaveni, s bolavými zády a vystresováni z jízdy," hájila tendr tehdy mluvčí Radka Burketová.

Na soutěž ušitou na míru vybrané značce si stěžovali konkurenti dříve třeba u České pošty nebo při velké obnově vozového parku policie za miliardu korun. Podle automobilky Kia bylo na zpracování zakázky málo času a na podání nabídek jen necelý měsíc.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lubomír Zaorálek v debatě s Andrejem Babišem na festivalu Benátská! v Liberci...
Babiš ve vládě, to nesmíme dopustit, říká volební lídr ČSSD Zaorálek

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek si neumí představit, že by se sociální demokracie ocitla v jedné vládě s šéfem ANO Andrejem Babišem obviněným kvůli dotaci...  celý článek

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha. Za války spolupracoval s odbojem a...
Zemřel válečný veterán a účastník Pražského povstání Antonín Štícha

Zemřel válečný veterán Antonín Štícha, bylo mu 93 let. Za druhé světové války spolupracoval s odbojem a zapojil se do Pražského povstání. Do armády se...  celý článek

Pamětníka holokaustu Jiřího Bradyho ocenila Poslanecká sněmovna medailí a...
Poslanci po hodinách debat požádali vládu o zneplatnění memoranda o lithiu

Poslanecká sněmovna schválila návrh komunistů na zneplatnění memoranda o těžbě lithia, které podepsal ministr průmyslu Jiří Havlíček s australskou firmou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.