"Účinnost novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích bude posunuta zřejmě na konec září příštího roku. S tím souvisí i pravděpodobný posun vydávání SPZ na přání k tomuto termínu. Přesný harmonogram této legislativy ale ministerstvo dopravy teprve určí," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Právě jím zmiňovaná novela měla původně od ledna 2015 zavést individuální SPZ. Jenže tendr, který by to umožnil, ministerstvo pod novým vedením zastavilo.
"Chystaný tendr počítal se zakázkou na čtyři roky v hodnotě více než jedné miliardy korun. Příprava tendru nebyla v době nástupu ministra dopravy Antonína Prachaře dotažena do konce a několikaletá zakázka pro jednu firmu neodpovídala záměrům nového vedení ministerstva, které chce zavést podobnou praxi jako v Německu," dodal Neřold.
To znamená, že ministerstvo chce, aby nově řidičům značky nezajišťoval stát, ale aby si je sháněli sami. "Majitel si sice bude muset na vlastní náklady pořídit značku, přiměřeně její ceně ale chceme snížit nynější administrativní poplatek za registraci. Je také možné stanovit horní limit ceny registrační značky, který nebudou moci její prodejci překročit," popsal Neřold.
SPZ od více firem
V tomto modelu by stát určil jen to, jak bude registrační značka vypadat. Právo ji vyrábět by ale měla každá společnost, která by splnila podmínky pro certifikaci. V současném modelu značky pro stát vyrábí firma Hicon.
Neřold ale uvedl, že smlouvu stát Hiconu kvůli připravované novele automaticky neprodlouží. "Na přechodné období chceme výrobce registračních značek vybrat v otevřeném, transparentním tendru, který by mohl být vypsán zhruba do poloviny roku," podotkl mluvčí.
Nyní platná legislativa počítá s tím, že ten kdo bude mít o značku na přání zájem, musí za každou tabulku se značkou na přání zaplatí 5 tisíc korun, takže za dvě na auto 10 tisíc korun. Kdo potřebuje tabulku i pro přívěs, vyjde ho značka celkem na 15 tisíc. Ve značce na přání nebudou moci být vulgární ani nijak hanlivé výrazy (o schválení zákona čtěte zde).
Dnes si značku pořizují motoristé za poplatek v řádu stokorun na každé nové auto a pro novou si jdou i při stěhování z kraje do kraje. Nově by řidič dostal jednu značku a při koupi jiného auta by si ji jen přemontoval.
Nynější poplatky za vydání značky ale nepokryjí náklady na výrobu tabulek. Po zavedení SPZ na přání by se ročně mohlo uspořit 100 milionů korun. Například na Slovensku už podobná věc funguje. Za rok tu vyberou 900 tisíc eur (asi 22,5 milionu korun) od necelých tří tisíc zájemců o vlastní registrační značku (více zde).