Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Značka na přání vyjde na 10 tisíc, prodejci aut je chtějí dávat zdarma

  6:01aktualizováno  6:01
Poslanecká sněmovna zřejmě už brzy schválí úpravy nového silničního zákona. Řidiči by díky němu nemuseli měnit značku na autě pokaždé, když si zakoupí nový vůz nebo když se přestěhují. Prostor by měly dostat také "espézetky" na přání, byť za poplatek deset tisíc.

Espézetky na přání mohou být za pár měsíců skutečností. | foto: Koláž - iDNES.cz

Minulý týden se zákonem zabývali poslanci a v květnu půjde do druhého čtení. Úpravy by měly hladce projít, shodují se na nich poslanci napříč celým politickým spektrem.

Dnes si značku pořizují motoristé za poplatek v řádu stokorun na každé nové auto a pro novou si jdou i při stěhování z kraje do kraje. Nově by řidič dostal jednu značku a při koupi jiného auta by si ji jen přemontoval.

"Řidič bude moci přenášet značku mezi více auty, jak si je v průběhu života koupí. Bude to spíš moje značka než značka toho auta. Když máte aut víc po sobě, tak už máte problém si zapamatovat, jakou máte vlastně registraci," vysvětluje poslanec Stanislav Huml z ČSSD.

Jaké další novinky obsahuje nový silniční zákon Čtěte v pondělí 15. 4.

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

Nově by si lidé také mohli nechat vyrobit značku na přání. Registrační značky typu "Borec 007" by tak už nemusely být jen výsadou kmotrů, kteří se s nimi rádi předvádějí na sjezdech politických stran. Za takovou značku by zájemce podle návrhu zaplatil 10 tisíc korun.

Někteří prodejci aut tak plánují nabízet poznávací značku na přání jako bonus k prodaným vozidlům. "Z pohledu společnosti Škoda Auto se může jednat o zajímavý podpůrný nástroj marketingu. Umíme si představit, že někteří klienti možnost vlastní značky uvítají," říká mluvčí Škodovky Tomáš Kubík.

Pro stát jsou peníze za značky zase příjmem do rozpočtu, což dokazuje příklad ze sousedního Slovenska, kde už podobná věc funguje. Za rok tu vyberou 900 tisíc eur (asi 22,5 milionu korun) od necelých tří tisíc zájemců o vlastní registrační značku.

Nynější poplatky za vydání české značky nepokryjí náklady na výrobu tabulek a podle poslanců by se zavedením zákona ročně uspořilo 100 milionů korun. Návrh zákona však zatím neřeší, jestli by si člověk mohl vyplnit kreativně celou tabulku, nebo by se zachovalo alespoň písmeno označující kraj. Jisté je, že budou zakázána hanlivá slova.

Úpravy v zákoně navrhoval už Dobeš

Změny v silničním zákoně už v květnu loňského roku prosadil na vládě tehdejší ministr dopravy Pavel Dobeš. Ten však navrhoval poplatek za značku na přání o polovinu nižší - 5 000 korun. Svůj návrh zdůvodňoval snahou vymýtit korupci při udělování "VIP espézetek".

Dobeš už tehdy také navrhoval, aby bylo možné převést registrační značku z jednoho vozu na jiný nebo aby mohla na vozidle zůstat původní značka při jeho převodu na jiného majitele.

Premiér Petr Nečas tehdy pro úpravy v zákoně hlasoval, neodpustil si však na adresu zájemců o VIP značky uštěpačnou poznámku. Kdo si požádá o značku na přání na svůj automobil, ten o sobě podle něj říká: "Jsem nabob. Nevím, co s penězi, vykraďte mé auto. Asi se to vyplatí." Sám pak prohlásil, že si o registrační značku na přání v žádném případě nepožádá (více čtěte zde).

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.