Podle předlohy musejí výrobci cigaret také umístit varování o škodlivosti kouření na 20 procent plochy krabičky. Dosud zabíralo plochu o polovinu menší.
Reklama na tabák nesmí mířit na osoby mladší 18 let. Vystupovat v ní mohou jen lidé starší 25 let. Tabáková reklama tak například musí zmizet z časopisů pro nezletilé.
Poslanci se rozloučí debatou o cigaretách
Na své poslední schůzi v tomto volebním období, 13. června, bude sněmovna rozhodovat o lidoveckém návrhu novely, podle níž by reklama na cigarety měla do dvou let zmizet z veřejných prostranství. Omezila by se jen na obchody s kuřivem.
Předlohu projednal Senát, vrátil ji ale sněmovně. Senátoři chtějí, aby ani reklama na cigarety nebyla cílena na děti a mládež. Na rozdíl od poslanců chtějí tabákovým firmám umožnit, aby sponzorovaly kulturní, společenské i sportovní akce pro lidi starší 18 let.
Senát a rakovina |
Varování kuřákům bude drsnější |
Zákon, který platí už ode dneška, také zpřísňuje reklamu na nadbytečné užívání léků a na alkohol. Tato reklama už nesmí být cílena na mladistvé a nesmí budit dojem, že pod vlivem alkoholu budou lidé úspěšní a zlepší se jejich sociální postavení.
Předloha navíc nově zakazuje v reklamě používat prvky pornografie, napadání politického přesvědčení a diskriminace rasy a pohlaví. Výslovně zakazuje klamavou a skrytou reklamu a stanoví podmínky pro reklamu, v níž je jedno zboží srovnáváno s jiným. Za porušování nových povinností budou hrozit pokuty až deset milionů korun.
Výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur Jiří Mikeš soudí, že na reklamním trhu se předloha projeví především úbytkem reklamy na tabákové výrobky.