iDNES.cz

Ředitel výrobce zabezpečovacích zařízení Zdeněk Chrdle

Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle
velikost textu:
vydáno 7.10.2008 13:00
Drážní inspekce minulý týden naznačila, že k tragické srážce vlaků v Moravanech zřejmě napomohlo i zabezpečovací zařízení ESA 11. Znenadání podle inspektorů vyhodnotilo jako volnou kolej, na které písek pod koly přerušil bezpečnostní obvod. Čtenářům odpovídal Zdeněk Chrdle, ředitel firmy AŽD, která zařízení vyrobila.
OTÁZKA: Dobrý den. Pane řediteli, jakou máte pro svou funkci vzdělání a praxi? Jiří Malec
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Dobrý den, zdravím všechny účastníky diskuze. Děkuji, že jsem dostal příležitost se k dané problematice vyjádřit a doufám, že zodpovím na všechny Vaše dotazy. K první otázce: Vystudoval jsem Střední průmyslovou školu dopravní, obor: Zabezpečovací technika, dále ČVUT, fakulta: elektrotechnická, obor: Telekomunikační technika. V oboru pracuji od r. 1983. 7.10.2008 13:04
OTÁZKA: pane Chrdle, jak jsem viděl šot z nějakého zasedání v Řecku kam si na výlet vyjeli strojvedoucí - to vy máte vybudované vaše zařízení v každém státu v EVROPĚ? že je to pro ně tak bolavé a nebo k nán všichni zajíždějí na svách lokomotivách? nerozumín o co jim jde. bosss
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Asi cítíte, tak jako já, že ve věci není logika. Máme zařízení v řadě evropských zemích i Asii, nově pronikáme do Afriky, ale nemáme zařízení ve všech státech Evropy, jejichž strojvedoucí se v Řecku sešli. Tam, kde máme zařízení instalováno, pracuje zcela bezchybně. 7.10.2008 13:06
OTÁZKA: A to jste to zařízení nezkoušeli pořádně? Jste měli vedět, že tam bude mašinfíra sypat písek pod kolo, no ne? Jankovitý
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Aby mohlo být zařízení schváleno, musí odpovídat normám a předpisům. Ve funkcionalitách systému není zadaná podmínka, že má být imunní k masivnímu vypouštění písku z pískovačů. I na množství písku jsou normy, jedná se o normy české i evropské a ty musíme respektovat, jinak nám schvalovatel technické schválení nedá. 7.10.2008 13:09
OTÁZKA: ESA – 11 je opravdu čistě český systém? Je o něj zájem v zahraničí, či je to jen naše specialita? Díky za odpověď. BS Bohumil S.
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Systém ESA-11 byl vyvinut českými inženýry, plně v kompatibilitě s evropskými standardy a v některých rovinách nabízí lepší vlastnosti než podobná stavědla v zahraničí, např. uživatelský komfort. Zde cítíme jeho konkurenční výhodu pro zahraniční trhy, kde je samozřejmě také používán - např. Srbsko, Černá hora, Slovensko, Indie a mnohé další státy. 7.10.2008 13:12
OTÁZKA: Proč se nehlídá sekvence navazujících úseků ve stanici, jak požaduje Drážní inspekce? Milan Soukup
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Domnívám se, že inspektoři Drážní inspekce nepojmuli celou problematiku. Jedná se o tzv. úplnou blokovou podmínku, která je požadovaná mezi stanicemi, ale ve stanicích nikoliv. To platí pro celou Evropu. Není to tedy problém ESA-11, ale platných normativů. 7.10.2008 13:15
OTÁZKA: Jsou podle vás technici a odborníci jednotní v pohledu na danou problematiku a jak se jejich stanovisko liší od stanoviska Drážní inspekce. Díky, mějte se hezy. Jiří Kovanda
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že opravdoví odborníci u nás i v zahraničí stojí za našim stanoviskem na danou problematiku. Můžete se zeptat odborníků na našich vysokých školách, i v jiných institucích. Toto mohu dokladovat dopisy a dalšími názory, které výše uvedené potvrzují. 7.10.2008 13:19
OTÁZKA: V čem jsou zabezpečovací zařízení na našich kolejích tak zvláštní, že s nimi mají zahraniční vozy takové problémy? Alespoň kolem homologace Pendolina a Taurusu byly vždycky velké diskuse. Šroubek
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Mohu doložit, že nejsou vůbec zvláštní. I jinde, např. ve Velké Británii měli s Pendoliny velké problémy. Je to dáno technologií pohonu nových lokomotiv a bojují s tím výrobci v celé Evropě. Pro tuto problematiku budou ve velmi krátké době v Evropě přijmuty standardy TSA, které sjednotí podmínky provozu nových hnacích vozidel na transevropské železniční síti. 7.10.2008 13:22
OTÁZKA: Dobrý den, jako celoživotnímu fandovi železnice mi nedá spát nehoda v Moravanech a její příčiny. Před nedávnem se stala nehoda v Káranicích, kde rychlík narazil do nákladního vlaku. Tam jsou počítače náprav. Zabránilo by nehodě použitím kolejových obvodů namísto počítačů náprav? jan
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že kolejové obvody a přenos signálu na lokomotivu by této nehodě zabránil. Jedná se o to, že počítače náprav nedovolují přenos signálu návěstidla na stanoviště strojvedoucího a proto je jejich nasazování omezeno a tam, kde nasazeny jsou, je omezena rychlost vlaku. 7.10.2008 13:25
OTÁZKA: A kam ten vlak zmizel z monitory? Když zmízí vlak, tak to má začít houkat a všechno zastavit, proč se to nestalo? Orient Express
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Platné normativy na staniční zabezpečovací zařízení vůbec nepočítaly s tím, že by mohlo dojít k podpískování celého vlaku. Odborníci znají první případ až z Moravan. V současné době jsou doporučena opatření, která směřují jednak k hnacím vozidlům, jednak ke staničním zabezpečovacím systémům obecně. Případná opatření je však třeba konzultovat v rámci Evropy. 7.10.2008 13:28
OTÁZKA: Dobrý den. Pane Chrdle, Vy si opravdu myslíte, že písek může odizolovat celý vlak? Kdybych připustil, že písek odizoluje jen první nápravu na lokomotivě, tak co potom ostatní nápravy na vagónech??? Děkuji za odpověd a přeji hezký den. Roman Adámek
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Sypané množství písku bylo bohužel tak velké, že odizolovalo celý vlak od kolejí. Tady můžete vidět jedinečnost celého případu. 7.10.2008 13:30
OTÁZKA: A co říkáte na ten spadlý most? Určite víte, jak to na železnici funguje. Netlačí dráhy na to, aby hlavně nebyla zpoždění na úkor bezpečnosti? Tlačí i na Vás? Ilner
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: V žádném případě. Z mých poznatků vím, že se České dráhy a Ministerstvo dopravy otázkou bezpečnosti pravidelně a soustavně zabývají. Z hlediska bezpečnosti na nás není vyvíjen žádný tlak, vždy musíme plnit normy a předpisy. 7.10.2008 13:32
OTÁZKA: Zajímalo by mě, jestli se chovají stejně jako ESA-11 i jiné systémy v ČR nebo v Evropě. Děkuji a přeji hezký den. Janovský
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano, chování stavědla ESA-11 je v souladu s Evropskou legislativou a stejně se chovají i jiné systémy, jak v Česku, tak i v Evropě. Situaci s podpískováním vlaku by i jiné systémy vyhodnotily stejně. 7.10.2008 13:34
OTÁZKA: Myslíte si, že je Drážní inspekce dostatečně kompetentní? Můžete nějak doložit neodbornost některých jeíjích pracovníků? Přeji nám všem méně nehod na kolejích! Francy
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nezlobte se, i když podle mého názoru Drážní inspekce významně poškodila naši firmu, a to ne závěrečnou zprávou, ale zejména medializací celého případu ještě v průběhu vyšetřování, i přesto se nebudu snižovat k tomu, abych kvalifikaci drážních inspektorů jakkoliv napadal nebo zpochybňoval. 7.10.2008 13:38
OTÁZKA: Opravdu si myslíte, že ta vaše ESA je v pořádku, když jí zmizí vlak? neměla by udělat nějaké varovné hlášení? R.
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: na tuto otázku jsem již odpovídal. Odkazuji Vás tedy prosím na moji předchozí odpověď. 7.10.2008 13:38
OTÁZKA: V každém programu je alespoň jedna chyba... Ale takováhle teda zamrzí. Informatik
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Rád bych Vás ujistil, že v programu žádná chyba nebyla. Každá věta programu, každý podprogram je detailně analyzován nejenom námi, ale i schvalovacím orgánem. Navíc systém ESA-11 je systém, ve kterém pracuji dva nezávislé programy, které musí dojít ke stejnému výsledku. 7.10.2008 13:41
OTÁZKA: Jsem na vaší straně a plně důvěřuji vašemu zařízení. Myslím, že mediální humbuk není na místě... Honza
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Děkuji Vám, nesmírně si vážíme Vaší podpory a byli bychom nesmírně rádi, kdyby se tato věc z mediální roviny vrátila zpět na rovinu technickou a odbornou. 7.10.2008 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat zda zařízení ESA 11 je vyrobeno podle platných norem ? Pepa Kocourek
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano, je vyrobeno dle platných norem, vše jsme vždy povinni doložit technickému schvalovateli Drážnímu úřadu i zákazníkovi. Pro Vaši informaci uvádím, že v závěrečné zprávě Drážní inspekce není uvedena žádná z norem, která měla být z naší strany porušena. 7.10.2008 13:44
OTÁZKA: Tak kdy se můžu zase dočkat, že si ve vlaku při průjezdu přes Vaše zařízení nadrobím v poli do kalhot? Václav Tittelbach
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Jezdím vlakem velmi často, i celá moje rodina. Mám tři děti a nikdo z nás si nemyslí, že by naše zařízení způsobilo nějakou nehodu. Mohu Vás ujistit, že na našem zařízení se bát nemusíte. Až pojedete vlakem do zahraničí, tak Vám řeknu, kde by jste se mohl bát. Děkuji za otázku. 7.10.2008 13:47
OTÁZKA: Dobrý den, ve zprávách, přinášených o události v Moravanech, trvale figuruje název vašeho zařízení. Využívají podobného principu zjišťování volnosti i jiná zabezpečovací zařízení? Pan Navrátil
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Systém identifikace vlaku pomocí kolejových obvodů využívají desítky zemí na světě. Tzn. i jiné systémy, než ESA-11. Všimněte si prosím v závěrečné zprávě Drážní inspekce z Moravan se také objevuje pouze ESA-11. Myslím si, že více než o bezpečnost jde o medializaci a konkurenční boj, s cílem poškodit naši firmu v zahraničí. 7.10.2008 13:50
OTÁZKA: děkuji za bleskovou odpověď je mi divné jakou cestou se vede celá ta mediální to nikoho nezajímá, na kterou nápravu nebo jak se říká soukolí se sype písek, když je jedna z podmínek, že vždy jedna musí být v kontaktu, agby vaše ESA fungovala to je nepodstatné pro tuto záležitost???že se strojvedoucí víc nestarají o to v jakém stavu mají stroje na kterých jezdí. čekám, zda se některých připojí, ale to se nestane když podepisují mlčenlivost!!! bosss
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nevím nic o tom, že by strojvedoucí podepisovali nějakou mlčenlivost. Mám mezi nimi řadu přátel a kamarádů a o problematice živě a konstruktivně diskutujeme. O to víc mě bolí, když vidím v televizi jejich kampaň proti naší firmě. Každý strojvedoucí by měl každou mimořádnou událost standardním způsobem ohlásit. Totéž musí učinit výpravčí i dispečer. 7.10.2008 13:52
OTÁZKA: Pokud byl vlak na písku "odizolován" mohlo by dojít k úrazu nastupujících a vystupujících cestujících elektrickým proudem? Jakou má pan Miklenda kvalifikaci, je to zabezpečovák nebo strojvedoucí? Dolfi
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: K této otázce se Vám nemohu vyjádřit. Jednalo by se o čistou spekulaci. K panu Miklendovi se také nechci vyjadřovat, nepřísluší mi to. 7.10.2008 13:55
OTÁZKA: Kolik nehod bylo v historii vaší firmy způsobeno vašimi systémy? jan
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Žádná nehoda či mimořádná událost nám není známa. 7.10.2008 13:55
OTÁZKA: Zdravím Vás, pracujete například na úpravě sw tak, aby systém např. bez najetí na další (sousední) izolovaný úsek kolej neuvolnil? Jerry
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Programově je možno tuto funkcionalitu doplnit a máme ji samozřejmě připravenu. Je potřeba si ale uvědomit, že stavědlo musí umět jen to, co je mu normami dovoleno. Znamená to, že tuto funkcionalitu můžeme doplnit, pokud k tomu budeme mít legislativní rámec. Tento rámec se musí diskutovat i v evropských strukturách. 7.10.2008 13:57
OTÁZKA: Zdá se mi nelogické, že stačí trochu písku, zabezpečovací zařízení vyhodnotí, že kolej. obvod je brázdný, i když se vlak neobjeví v následujícím úseku. Kamil
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Odkazuji Vás prosím na moji předchozí odpověď. 7.10.2008 13:58
OTÁZKA: Dobrý den, všiml jsem si, že proti Vám jde hlavně televize Nova a její reportér p.Dlabaja ? jzadrazil
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nedovolil bych si nějakým způsobem kritizovat reportáže p. Dlabaji. Je to profesionál a dělá jen svoji práci. 7.10.2008 14:00
OTÁZKA: Pane Chrdle, stala se velká tragedie a je třeba najít viníka. Nicméně předpokládám, že Vaše firma vyvinula zařízení na základě zadání od ČD a to ho také náročně testovalo a schválilo do provozu - jistě i za spoluúčasti Drážní inspekce s tím, že vyhovuje všem požadavkům. Nevím přesně, jak funguje toto zařízení, ale jelikož jsou ve hře 3kg písku, počítám, že pro jeho funkci je třeba dokonalý kontakt kol lokomotivy s kolejnicemi. Moje otázka je tedy:"Proč je sypač vyveden již před první nápravou. Když bude až za ní, pak by kontaktu kol s kolejí nevadilo ani kdyby se písek sypal trvale - nebo se mýlím?" P.Včelda
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nemýlíte se, kontakt kola s kolejnicí je důležitý a to jednak z důvodu identifikace vlaku na kolejovém obvodu a jednak pro odvod zpětných trakčních proudů. Problematiky sypání první nápravy se mimo jiné nyní diskutuje ve vazbě na opatření komise, která byla ve věci Moravan ustanovena ministrem dopravy. 7.10.2008 14:02
OTÁZKA: Dobrý den, z vlastní praxe vím, že vlaky "mizí" i v jiných případech, např. rezavé kolejnice, znečistěné listím a podobně. Předpokládal bych, že logika zařízení bude vyhodnocovat zda vlak odjel přes některý z přilehlých úseků. Pokud ne, měl by se "zeptat" kde je. Nejsou to relátka ale počítač pro který to není problém. Proč tak jednoduchou věc ten program neumí? Jaroslav Novák
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Tady vidíte, že to opravdu není problém ESA-11 či jiných stavědel, ale norem. Je nutno na druhou stranu říci, že pokud by tato podmínka byla zavedena, významně by se zesložitila technologie dopravy ve stanicích a zvýšila by se účast lidského činitele na bezpečnost dopravy. Bohužel nemám víc času, abych zde toto vysvětloval. Nabízím však Vám i všem ostatním, které tato problematika zajímá, konzultaci. Kontakt na mě najdete na našich internetových stránkách www.azd.cz. V případě většího zájmu můžeme udělat nějaké diskuzní fórum. Diskutovat se rozhodně nebojím, diskuzi vítám. 7.10.2008 14:06
OTÁZKA: Můžeme přes ESA 11 jezdit i rychlostí větší než 5km/h a přežít to? Hrdle Klubin
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Přes ESA-11 se může jezdit rychlostí 250 km/hod. Takovéto testy byly provedeny a máme příslušná technická oprávnění. 7.10.2008 14:07
OTÁZKA: Neni možno problem vyřeši jen programově? J.Skala
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano je, z prvního pohledu ano, avšak zde Vás odkáži na jednu z mých předešlých odpovědí. 7.10.2008 14:08
OTÁZKA: pane JZADRAZILE díky za Vaší otázku,a všiml jste si, že Dlabaju nezajímá co se děje na silnicích? když je někde nějaký průšvih vinou nekvalitní silnice, kde se zabije daleko více lidí to už nikoho nezajímá, a kolik se tam dává financí oproti ekologické železnici. pan Dlabaja má asi vlivnějčí našeptávače, hlavně, že mu to sype otázka: Je za touto ESAmánií konkurence? pomalu už tomu věřím bosss
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Na silnicích je opravdu více nehod i mrtvých, avšak železnice je jedním z nejbezpečnějších druhů dopravy. Statistiky hovoří jasně. Proto, když se stane nehoda na železnici, to novináře více zajímá. V tom vidím logiku. To, že se jedná o konkurenční boj, je věc jiná. 7.10.2008 14:11
OTÁZKA: Dobrý den. Proslýchá se, že k mimořádné události v Hulíně 29.8.2008, kde údajně také došlo k poruše pískovače, došlo tak, že si ten písek pod sebe "nasypal" strojvedoucí úmyslně, že to asi byla dopředu připravená akce Federace strojvedoucích, aby ještě více zpochybnili systém ESA11. Drážní inspekce se ve své zprávě z Moravan na tuto mimořádnou událost v Hulíně také odvolává. Můj dotaz by měl být spíš určen Drážní inspekci: Kdy DI zveřejní závěrečnou zprávu z šetření mimořádné události v Hulíně ze dne 29.8.2008? Do dnešního dne (7.10.2008) tak neučinila. Zdá se totiž, že informace z Hulína má k dispozici jen Drážní inspekce a Federace strojvedoucích a nikdo jiný. Pane řediteli chci se Vás zeptat na Váš názor na událost v Hulíně a zda bude AŽD po Drážní inspekci požadovat zveřejnění šetření události v Hulíně, na které se sama DI ve své zprávě z Moravan odvolává. Milan C
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano, také jsem se doslechl různé informace o události v Hulíně z okruhu strojvedoucích. Nicméně nechme tuto věc na patřičných orgánech. Jak jsem již řekl na začátku, vážím si práce strojvedoucích, mají obrovskou zodpovědnost a já nebudu oplácet stejnou mincí. 7.10.2008 14:14
OTÁZKA: Je možné tento stávající systém vylepšit, nebo by bylo vhodnější jej od základů změnit? O jeho nespolehlivosti jsem slyšel již dříve. Děkuji Jan D.
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nevím, co jste slyšel o nespolehlivosti systému. Každý podobný bezpečnostní systém se při jakékoliv anomálii musí vždy chovat vždy bezpečně - tzn. zelená se na návěstidle změní na červenou, přejezd se uzavře atd. Někdy si pleteme nespolehlivost či poruchovost systému s jeho definovaným chováním. Pokud např. máme v okruhu stavědla nespolehlivý železniční přejezd, projeví se tato jeho nespolehlivost samozřejmě i na stavědle. Moderní bezpečnostní systémy, k nimž patří i ESA-11 jsou vybaveny archivem dat, kde je možno přesně po vteřinách zjistit chování celého systému. Nevím, zda jste z oboru, ale pokud ano a setkáte se s možnou nespolehlivostí, jak říkáte, informujte prosím naše oblastní servisní středisko. Kontakty na ně jsou na našich webových stránkách. Budeme vděčni za každý postřeh z provozu. 7.10.2008 14:21
OTÁZKA: Jako odborníka se Vás tedy zeptám na nehody na železnici obecně. Není jich hlavně v poslední době moc? Jiří Malec
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nevím, zda je jich moc či málo. Celá naše firma se ve své padesátileté historii zabývá bezpečností v dopravě. Nejraději bychom nehody neviděli vůbec, ale podívejme se na statistiku. Vždyť drtivou většinu nehod na železnici má na svědomí lidský faktor. A jak jsem již řekl, železnice je jedním z nejbezpečnějších druhů dopravy vůbec. Možná že poslední nehody byly jen více medializovány. Podívejme se např. na včerejší nehodu IC v Maďarsku nebo na nehody v Německu, kde např. ovce vykolejila expres ICE. Nehodu nemůžeme nikdy vyloučit, ale můžeme ji vždy řádně prošetřit a opatření přijímat s klidem a odpovědností. 7.10.2008 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak vaše firma prosperuje a jestli nabízí zaměstnancům srovnatelné platové podmínky se zahraničními firmami? A co za vlastnosti a dovednosti hledáte u budoucích zaměstnanců? Eduard Haken
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Český trh je velmi konkurenčnín a jsem rád, že naše firma může své systémy dodávat do řady zemí po celém světě. Tyto systémy vyvíjí desítky špičkových odborníků a jsem nesmírně rád, že tito odborníci patří k zaměstnancům naší firmy. Na tomto místě bych také rád poděkoval českým i zahraničním vysokým a středním školám, které tyto odborníky vychovávají. Nyní bych Vám všem rád poděkoval za korektní diskuzi. Jsem otevřen jakýmkoliv dalším dotazům na: E-mail: info@azd.cz. Naši specialisté Vám na Vaše dotazy odpoví. Hezký zbytek dne Zdeněk Chrdle 7.10.2008 14:40
zpět na osobnost