Ředitel výrobce zabezpečovacích zařízení Zdeněk Chrdle

Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle
velikost textu:
vydáno 7.10.2008 13:00
Drážní inspekce minulý týden naznačila, že k tragické srážce vlaků v Moravanech zřejmě napomohlo i zabezpečovací zařízení ESA 11. Znenadání podle inspektorů vyhodnotilo jako volnou kolej, na které písek pod koly přerušil bezpečnostní obvod. Čtenářům odpovídal Zdeněk Chrdle, ředitel firmy AŽD, která zařízení vyrobila.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 7. října 2008 do 13:17

OTÁZKA: Jsem na vaší straně a plně důvěřuji vašemu zařízení. Myslím, že mediální humbuk není na místě... Honza
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Děkuji Vám, nesmírně si vážíme Vaší podpory a byli bychom nesmírně rádi, kdyby se tato věc z mediální roviny vrátila zpět na rovinu technickou a odbornou. 7.10.2008 13:43
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat zda zařízení ESA 11 je vyrobeno podle platných norem ? Pepa Kocourek
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano, je vyrobeno dle platných norem, vše jsme vždy povinni doložit technickému schvalovateli Drážnímu úřadu i zákazníkovi. Pro Vaši informaci uvádím, že v závěrečné zprávě Drážní inspekce není uvedena žádná z norem, která měla být z naší strany porušena. 7.10.2008 13:44
OTÁZKA: Tak kdy se můžu zase dočkat, že si ve vlaku při průjezdu přes Vaše zařízení nadrobím v poli do kalhot? Václav Tittelbach
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Jezdím vlakem velmi často, i celá moje rodina. Mám tři děti a nikdo z nás si nemyslí, že by naše zařízení způsobilo nějakou nehodu. Mohu Vás ujistit, že na našem zařízení se bát nemusíte. Až pojedete vlakem do zahraničí, tak Vám řeknu, kde by jste se mohl bát. Děkuji za otázku. 7.10.2008 13:47
OTÁZKA: Dobrý den, ve zprávách, přinášených o události v Moravanech, trvale figuruje název vašeho zařízení. Využívají podobného principu zjišťování volnosti i jiná zabezpečovací zařízení? Pan Navrátil
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Systém identifikace vlaku pomocí kolejových obvodů využívají desítky zemí na světě. Tzn. i jiné systémy, než ESA-11. Všimněte si prosím v závěrečné zprávě Drážní inspekce z Moravan se také objevuje pouze ESA-11. Myslím si, že více než o bezpečnost jde o medializaci a konkurenční boj, s cílem poškodit naši firmu v zahraničí. 7.10.2008 13:50
OTÁZKA: děkuji za bleskovou odpověď je mi divné jakou cestou se vede celá ta mediální to nikoho nezajímá, na kterou nápravu nebo jak se říká soukolí se sype písek, když je jedna z podmínek, že vždy jedna musí být v kontaktu, agby vaše ESA fungovala to je nepodstatné pro tuto záležitost???že se strojvedoucí víc nestarají o to v jakém stavu mají stroje na kterých jezdí. čekám, zda se některých připojí, ale to se nestane když podepisují mlčenlivost!!! bosss
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nevím nic o tom, že by strojvedoucí podepisovali nějakou mlčenlivost. Mám mezi nimi řadu přátel a kamarádů a o problematice živě a konstruktivně diskutujeme. O to víc mě bolí, když vidím v televizi jejich kampaň proti naší firmě. Každý strojvedoucí by měl každou mimořádnou událost standardním způsobem ohlásit. Totéž musí učinit výpravčí i dispečer. 7.10.2008 13:52
OTÁZKA: Pokud byl vlak na písku "odizolován" mohlo by dojít k úrazu nastupujících a vystupujících cestujících elektrickým proudem? Jakou má pan Miklenda kvalifikaci, je to zabezpečovák nebo strojvedoucí? Dolfi
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: K této otázce se Vám nemohu vyjádřit. Jednalo by se o čistou spekulaci. K panu Miklendovi se také nechci vyjadřovat, nepřísluší mi to. 7.10.2008 13:55
OTÁZKA: Kolik nehod bylo v historii vaší firmy způsobeno vašimi systémy? jan
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Žádná nehoda či mimořádná událost nám není známa. 7.10.2008 13:55
OTÁZKA: Zdravím Vás, pracujete například na úpravě sw tak, aby systém např. bez najetí na další (sousední) izolovaný úsek kolej neuvolnil? Jerry
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Programově je možno tuto funkcionalitu doplnit a máme ji samozřejmě připravenu. Je potřeba si ale uvědomit, že stavědlo musí umět jen to, co je mu normami dovoleno. Znamená to, že tuto funkcionalitu můžeme doplnit, pokud k tomu budeme mít legislativní rámec. Tento rámec se musí diskutovat i v evropských strukturách. 7.10.2008 13:57
OTÁZKA: Zdá se mi nelogické, že stačí trochu písku, zabezpečovací zařízení vyhodnotí, že kolej. obvod je brázdný, i když se vlak neobjeví v následujícím úseku. Kamil
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Odkazuji Vás prosím na moji předchozí odpověď. 7.10.2008 13:58
OTÁZKA: Dobrý den, všiml jsem si, že proti Vám jde hlavně televize Nova a její reportér p.Dlabaja ? jzadrazil
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nedovolil bych si nějakým způsobem kritizovat reportáže p. Dlabaji. Je to profesionál a dělá jen svoji práci. 7.10.2008 14:00
OTÁZKA: Pane Chrdle, stala se velká tragedie a je třeba najít viníka. Nicméně předpokládám, že Vaše firma vyvinula zařízení na základě zadání od ČD a to ho také náročně testovalo a schválilo do provozu - jistě i za spoluúčasti Drážní inspekce s tím, že vyhovuje všem požadavkům. Nevím přesně, jak funguje toto zařízení, ale jelikož jsou ve hře 3kg písku, počítám, že pro jeho funkci je třeba dokonalý kontakt kol lokomotivy s kolejnicemi. Moje otázka je tedy:"Proč je sypač vyveden již před první nápravou. Když bude až za ní, pak by kontaktu kol s kolejí nevadilo ani kdyby se písek sypal trvale - nebo se mýlím?" P.Včelda
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Nemýlíte se, kontakt kola s kolejnicí je důležitý a to jednak z důvodu identifikace vlaku na kolejovém obvodu a jednak pro odvod zpětných trakčních proudů. Problematiky sypání první nápravy se mimo jiné nyní diskutuje ve vazbě na opatření komise, která byla ve věci Moravan ustanovena ministrem dopravy. 7.10.2008 14:02
OTÁZKA: Dobrý den, z vlastní praxe vím, že vlaky "mizí" i v jiných případech, např. rezavé kolejnice, znečistěné listím a podobně. Předpokládal bych, že logika zařízení bude vyhodnocovat zda vlak odjel přes některý z přilehlých úseků. Pokud ne, měl by se "zeptat" kde je. Nejsou to relátka ale počítač pro který to není problém. Proč tak jednoduchou věc ten program neumí? Jaroslav Novák
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Tady vidíte, že to opravdu není problém ESA-11 či jiných stavědel, ale norem. Je nutno na druhou stranu říci, že pokud by tato podmínka byla zavedena, významně by se zesložitila technologie dopravy ve stanicích a zvýšila by se účast lidského činitele na bezpečnost dopravy. Bohužel nemám víc času, abych zde toto vysvětloval. Nabízím však Vám i všem ostatním, které tato problematika zajímá, konzultaci. Kontakt na mě najdete na našich internetových stránkách www.azd.cz. V případě většího zájmu můžeme udělat nějaké diskuzní fórum. Diskutovat se rozhodně nebojím, diskuzi vítám. 7.10.2008 14:06
OTÁZKA: Můžeme přes ESA 11 jezdit i rychlostí větší než 5km/h a přežít to? Hrdle Klubin
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Přes ESA-11 se může jezdit rychlostí 250 km/hod. Takovéto testy byly provedeny a máme příslušná technická oprávnění. 7.10.2008 14:07
OTÁZKA: Neni možno problem vyřeši jen programově? J.Skala
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Ano je, z prvního pohledu ano, avšak zde Vás odkáži na jednu z mých předešlých odpovědí. 7.10.2008 14:08
OTÁZKA: pane JZADRAZILE díky za Vaší otázku,a všiml jste si, že Dlabaju nezajímá co se děje na silnicích? když je někde nějaký průšvih vinou nekvalitní silnice, kde se zabije daleko více lidí to už nikoho nezajímá, a kolik se tam dává financí oproti ekologické železnici. pan Dlabaja má asi vlivnějčí našeptávače, hlavně, že mu to sype otázka: Je za touto ESAmánií konkurence? pomalu už tomu věřím bosss
Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle ODPOVĚĎ: Na silnicích je opravdu více nehod i mrtvých, avšak železnice je jedním z nejbezpečnějších druhů dopravy. Statistiky hovoří jasně. Proto, když se stane nehoda na železnici, to novináře více zajímá. V tom vidím logiku. To, že se jedná o konkurenční boj, je věc jiná. 7.10.2008 14:11

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.